Ayrıca sayın Akşit Ts-1400 motorunun yapısı gereği 2500-3000 bg seviyesine çıkamayacağını ama Tf-6000 çekirdeğinden 3000-4000 bg üretilebilir demişti yani ilerleyen yıllarda tf-6000 çekirdeğinden bir Turboshaft motor çalışması bekleyebiliriz. Ayrıca aynı şekilde Deniz sistemleri için de çalışmalar yapılacağı zaten pek çok kez beyan edilmişti.
TS1400 motoru daha öncede yazdığım gibi radyal hava akışlı turboşaft bir motor. Radyal akışlı motorlarda kompresör ve türbin kademeleri 2’şerden fazla olamaz. Yani teknolojik olarak bir sınır var. Sn Akşit teknik gerçeği söylemiş.
Bu çekirdekten motor türetme işinede bir son verseler iyi olur. TS1400 üretildiğinde de konuşuldu bu. Sn Akşit’in asıl vermek istediği mesaj; “operasyonel ve bir hava aracını uçuracak türbin motor ürettik. Artık buradan sonra önümüz açık” idi.
Yoksa kalkıp TS1400’den bir TF6000 yapamazsınız. Düşük bypass oranlı aynı çapa sadık kalınarak belki 5-6000lbf’lik bir motor çalışması olabilirdi. Ama motorun içini tamamen boşaltıp eksenel hava akışlı ve bypass kanallı hale getirdiğinizde TS1400’den eser kalmazdı.
Şimdi de, milletin kulağına hoş gelecek şekilde, TF6000’den üretilebilecek türboşaft motor konuşuluyor. Evet motorun çekirdeği korunarak yeni bir türbojet ve turboşaft motor üretilebilir. Ama unutulmasın; TF6000’in 2000lbf’lik itkisini bypass kanalı veriyor. Bu da, eğer türetme motor yapılacaksa, motorun esaslı bir değişimden geçeceği demektir.
Biz daha TF6000’i çalıştıramadık. Doğmamış çocuğa don biçiyoruz. Olmaz mı olur. Ama o türetilecek motorları
geliştirecek para ve daha önemlisi, eleman nerede?