Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 169993 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2328
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #930 : 14 Aralık 2023, 19:03:56 »




F119- F135 tasarim biraz benziyor

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2577
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #931 : 15 Aralık 2023, 00:43:09 »
Sn Akşit'in 30 dk lık ahaberdeki konuşmalarını dinledim

Çıkardığım notlar

-Biz katmanlı imalat teknolojisini kullanarak dökme ve dövülmüş çelikten gerek ısı gerek dayınım olarak daha mukavemetli parça üretmişiz.

-öncelikle tei'de bile metalürji mühendisleri satın alma gibi alanı dışı işlerde kullanılmış ve sayısı iki taneymiş daha sonra departman kurmuşlar.(Bu çok ayıp bir durum demek ki üretim yapmak yerine fason işçilikle bu işi götürürüz demişler.) Sn Mahmut Akşit bu durumu düzeltmiş.

-yapılan üretilen numuneleri gerçek şartlarda gerek dayınım ve gerek çalışma ısılarında test edebilmek kapasitesindeyiz.Buda daha hızlı yol alacağımız anlamına geliyor sonuçta hangi stres ve ısı altında çalışacağını biliyoruz parçaların. Ki bu sayede olsa gerek şu ana kadar motor çatlatmamışız

-Nikel cobalt ve nadir toprak elemanını çıkartıp işleyebiliyoruz

-Askeri seviyede nikel rulmanı bile kendimiz üretmek zorunda kalmışız ,(kısaca bu kadar malzeme erişimine kısıtlıyken biz nasıl motor geliştirme işine girişecektik ki).

-bugün art yanma olmadan süperseyir yapabilecek 5. Nesil motor tasarlayabilceğimizi ,büyük özgüvenle söyledi.

Benim çıkardığım basit notlardan bazıları ki bunlardan biride 3. Nesil kristal alaşımı katmanlı üreterek ilk defa hareketli bölümde kullanmısız mukavemeti dökme ve dövülme alaşımdan daha iyimiş.

Birde Şu soruyu sormak isterim  Arkadaşlara sn. Akşit'in açıklamalarından sonra

Biz nasıl 2016 da motor geliştirmeye başlayacaktık ki hangi yetkinlikle hangi metalürji mühendisliğiyle.
Sorumun bir cevabını da sn Serkan1976 dan almak isterim çünkü çok şikayetçi bu durumdan.

Özetle şunu anlatmak istiyorum biz motor çalışmasına planlı bir şekilde ayaklarımız basarak gitmişiz sn.Akşit'in açıklamalarına göre kısaca bir gecikme göremiyorum.Arkadaşlar ne düşünür bilmem.
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2023, 03:01:32 Gönderen: Denizci16 »

Çevrimdışı Archangel99

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1350
  • 188
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #932 : 15 Aralık 2023, 02:10:00 »
Sn Akşit'in 30 dk lık ahaberdeki konuşmalarını dinledim

Çıkardığım notlar

-Biz katmanlı imalat teknolojisini kullanarak dökme ve dövülmüş çelikten gerek ısı gerek dayınım olarak daha mukavemetli parça üretmişiz.

-öncelikle tei'de bile metalürji mühendisleri satın alma gibi alanı dışı işlerde kullanılmış ve sayısı iki taneymiş daha sonra departman kurmuşlar.(Bu çok ayıp bir durum demek ki üretim yapmak yerine fason işçilikle bu işi götürürüz demişler.) Sn Mahmut Akşit bu durumu düzeltmiş.

-yapılan üretilen numuneleri gerçek şartlarda gerek dayınım ve gerek çalışma ısılarında test edebilmek kapasitedeyiz.Buda daha hızlı yol alacağımız anlamına geliyor sonuçta hangi stres ve ısı altında çalışacağını biliyoruz parçaların. Ki bu sayede olsa gerek şu ana kadar motor çatlatmamışız

-Nikel cobalt ve nadir toprak elemanını çıkartıp işleyebiliyoruz

-Askeri seviyede nikel rulmanı bile kendimiz üretmek zorunda kalmışız ,(kısaca bu kadar malzeme erişimine kısıtlıyken biz nasıl motor geliştirme işine girişecektik ki).

-bugün art yanma olmadan süperseyir yapabilecek 5. Nesil motor tasarlayabilceğimizi ,büyük özgüvenle söyledi.

Benim çıkardığım basit notlardan bazıları ki bunlardan biride 3. Nesil kristal alaşımı katmanlı üreterek ilk defa hareketli bölümde kullanmısız mukavemeti dökme ve dövülme alaşımdan daha iyimiş.

Birde Şu soruyu sormak isterim  Arkadaşlara sn. Akşit'in açıklamalarından sonra

Biz nasıl 2016 da motor geliştirmeye başlayacaktık ki hangi yetkinlikle hangi metalürji mühendisliğiyle.
Sorumun bir cevabını da sn Serkan1976 dan almak isterim çünkü çok şikayetçi bu durumdan.

Özetle şunu anlatmak istiyorum biz motor çalışmasına planlı bir şekilde ayaklarımız basarak gitmişiz sn.Akşit'in açıklamalarına göre kısaca bir gecikme göremiyorum.Arkadaşlar ne düşünür bilmem.

Kısacası bizim 2016'da bir motor projesine başlama şansımız yokmuş. Ne yetkin mühendisimiz, ne metalürji donanımımız buna izin vermiyormuş. 2016 dediğimiz yılın üzerinden 2 hafta sonra 8 yıl geçmiş olacak. Biz bu 8 yıl içinde gerek TUSAŞ gerek TEI'yi adeta yeniden yapılandırdık.

Bu şirketleri uçak ve motor üretecek şirketlere dönüştürdük. Bu sayede bugün KAAN gibi bir uçak ortaya çıktı. Bu sayede TF35000 üretimini konuşuyoruz. Her şey bir yana ciddi bir know-how oluştu. Nesilden nesile, mühendisten mühendise aktarılacak bir bilgi birikimine sahip artık şirketler.

En büyük kazanım şudur: Kuvvet gidecek TUSAŞ'a bana şöyle şöyle bir uçak/platform lazım dediğinde TUSAŞ KAAN, Hürjet sayesinde bu isteği zorlanmadan hayata geçirebilecek. TUSAŞ gidip bu uçağın/platformun hakkını verecek motorun gücü şu dediğinde TEI bu motoru yapabilecek. En büyük kazanım budur.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2786
  • 265
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #933 : 15 Aralık 2023, 03:23:45 »
İlginç. 3D imalat ve tek kristal teknolojisi ha? 2 Olasılık var aklıma gelen. Ya i) tek kristalden üretilen tozları 3D imalatta kullandık, ya da ii) 3D ile üretilen parçayı, ilave işlemlerle tek kristale dönüştürdük.

kısaca bir gecikme göremiyorum.

Gecikme var, olmaz olur mu? Biz bu motor ve aktarma işine 1960'larda başlamalıydık. Devrim Otomobili, CB Cemal Gürsel'in sırf dikkat dağıtmak için (Menderes'in idamı nedeniyle) yürürlüğe koyduğu bir girişim olmamalıydı. CB Gürsel ve ordu tarafından ciddiye alınmalıydı.

Neden öyle diyorum? Girişim ciddi olsaydı, mühendis ekibine 5 aydan kısa bir süre verilmezdi. Bütçesi de komedi düzeyinde kalmazdı. Kimse buna dikkat çekmiyor nedense! Herkes bürokrasiyi ve basını suçluyor. Oysa işin siyasi irade kısmı sıkıntılıydı asıl...
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2023, 04:55:20 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2874
  • 297
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #934 : 15 Aralık 2023, 06:26:36 »
Bunlar bilmediğin işte yaşanması kaçınılmaz olan debelenme yıllarımız. Debelene debelene bu bataktan çıkacağız. Rulmandı contaydı nikeldi bunlar bir iki düzine iş eninde sonunda ve başladım mı teker teker hallolur. Bu havacılık işlerini bizim aya insan yollama projemizdir akıl mantık verimlilik gereklilik diye bir şey yok her şey yapılacak inşallah
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2577
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #935 : 15 Aralık 2023, 08:53:46 »
İlginç. 3D imalat ve tek kristal teknolojisi ha? 2 Olasılık var aklıma gelen. Ya i) tek kristalden üretilen tozları 3D imalatta kullandık, ya da ii) 3D ile üretilen parçayı, ilave işlemlerle tek kristale dönüştürdük.

kısaca bir gecikme göremiyorum.

Gecikme var, olmaz olur mu? Biz bu motor ve aktarma işine 1960'larda başlamalıydık. Devrim Otomobili, CB Cemal Gürsel'in sırf dikkat dağıtmak için (Menderes'in idamı nedeniyle) yürürlüğe koyduğu bir girişim olmamalıydı. CB Gürsel ve ordu tarafından ciddiye alınmalıydı.

Neden öyle diyorum? Girişim ciddi olsaydı, mühendis ekibine 5 aydan kısa bir süre verilmezdi. Bütçesi de komedi düzeyinde kalmazdı. Kimse buna dikkat çekmiyor nedense! Herkes bürokrasiyi ve basını suçluyor. Oysa işin siyasi irade kısmı sıkıntılıydı asıl...

Sn.merzifonlu içtenyanmalı ve kara motorları konusunda dediklerinize katılıyorum.

Ama Turbofan gibi bir avuç ülkenin başarabildiği bir teknolojiye şu an ulaşabilmek bence geç kalınmışlık değil,tabi bu benim nacizene fikrim
« Son Düzenleme: 15 Aralık 2023, 08:54:20 Gönderen: Denizci16 »

Çevrimdışı Kaptan-I Derya

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 514
  • 37
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #936 : 15 Aralık 2023, 09:02:48 »
İlginç. 3D imalat ve tek kristal teknolojisi ha? 2 Olasılık var aklıma gelen. Ya i) tek kristalden üretilen tozları 3D imalatta kullandık, ya da ii) 3D ile üretilen parçayı, ilave işlemlerle tek kristale dönüştürdük.

kısaca bir gecikme göremiyorum.

Gecikme var, olmaz olur mu? Biz bu motor ve aktarma işine 1960'larda başlamalıydık. Devrim Otomobili, CB Cemal Gürsel'in sırf dikkat dağıtmak için (Menderes'in idamı nedeniyle) yürürlüğe koyduğu bir girişim olmamalıydı. CB Gürsel ve ordu tarafından ciddiye alınmalıydı.

Neden öyle diyorum? Girişim ciddi olsaydı, mühendis ekibine 5 aydan kısa bir süre verilmezdi. Bütçesi de komedi düzeyinde kalmazdı. Kimse buna dikkat çekmiyor nedense! Herkes bürokrasiyi ve basını suçluyor. Oysa işin siyasi irade kısmı sıkıntılıydı asıl...
+100000000000000000000000000000
Yıllarca hep bunu düşündüm. Neden 5 ayda otomobil mühendisliğinde uzmanlığı olmayan bir avuç TCDD mühendisine hemen hemen herşeyi yerli bir araba yaptırılmaya çalışılır. Bu bütçeler ile bir de.
Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer bu yüzden mükemmel ve kaadir bir Türk Donanmasına malik olmak gayedir.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #937 : 15 Aralık 2023, 13:24:31 »
Alıntı
Sn Akşit'in 30 dk lık ahaberdeki konuşmalarını dinledim

Çıkardığım notlar

Sn Denizci16,
Sizi tebrik edeceğim eğer küfürsüz tamamını izleyebildiyseniz.
İki tane borazan sesli lüzumsuz konuşan adam yüzünden, çok önemli bilgiler veren Sn Akşit’in konuşması, devamlı piç ediliyor.
Ama küfrede ede izledikten sonra benim söyleyeceğim bir şey var; oda, hakikaten katmanlı üretimle türbin bıçağı yapabildiysek çok yeni bir iş becermişiz demektir.
Tabiiki o lüzumsuz adamların sorgulamadığı bir şey var. O sıcak bölgelerde kullandığımız dediği Sn Akşit’in, acaba LP türbin kanatlarımıydı, yoksa HP türbin kanatlarımıydı? O açıklığa kavuşturulmadı. Çünkü LP türbin kanatlarında tek kristale ihtiyaç yok. Ama HP türbin kanatları tek kristalin kullanılacağı yer.
Katmanlı üretilmiş malzemeden tek kristal üretimi hiç bir yerde, henüz, yok. Kimse becerebilmiş değil.
Büyük ihtimalle Sn Akşit’in bahsettiği katmanlı üretimle imal edilen bıçaklar, LP türbin bıçaklarıdır. Zaten katmanlı üretim konuşmasını bitirdikten sonra tek kristal malzeme konusuna girdi.
3’ncü nesil tek kristalle katmanlı üretim ayrı konular Sn Denizci16!

Çevrimdışı selcukkocak78

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 752
  • 110
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #938 : 15 Aralık 2023, 16:32:12 »
Alıntı
Sn Akşit'in 30 dk lık ahaberdeki konuşmalarını dinledim

Çıkardığım notlar

Sn Denizci16,
Sizi tebrik edeceğim eğer küfürsüz tamamını izleyebildiyseniz.
İki tane borazan sesli lüzumsuz konuşan adam yüzünden, çok önemli bilgiler veren Sn Akşit’in konuşması, devamlı piç ediliyor.
Ama küfrede ede izledikten sonra benim söyleyeceğim bir şey var; oda, hakikaten katmanlı üretimle türbin bıçağı yapabildiysek çok yeni bir iş becermişiz demektir.
Tabiiki o lüzumsuz adamların sorgulamadığı bir şey var. O sıcak bölgelerde kullandığımız dediği Sn Akşit’in, acaba LP türbin kanatlarımıydı, yoksa HP türbin kanatlarımıydı? O açıklığa kavuşturulmadı. Çünkü LP türbin kanatlarında tek kristale ihtiyaç yok. Ama HP türbin kanatları tek kristalin kullanılacağı yer.
Katmanlı üretilmiş malzemeden tek kristal üretimi hiç bir yerde, henüz, yok. Kimse becerebilmiş değil.
Büyük ihtimalle Sn Akşit’in bahsettiği katmanlı üretimle imal edilen bıçaklar, LP türbin bıçaklarıdır. Zaten katmanlı üretim konuşmasını bitirdikten sonra tek kristal malzeme konusuna girdi.
3’ncü nesil tek kristalle katmanlı üretim ayrı konular Sn Denizci16!
3. nesil türbin kanatları sıcak bölgede kullanılan tek kristal yöntemiyle üretilmiş kanatlar ve biz onu yaptık dedi. katmanlı imalatla yapılan fan bladeler ki ondada dökümü geçmiş dövülmüş metalin de %95 dayanımına ulaşmışız dedi.daha sonra verdiği başka röportajda ise bu oranı %97 ye çıktığını ve %98 i zorladıklarını da söylemişti. katmanlı imalatla haddelenmiş metal dayanımı elde etmek dehşet bir başarıdır. tüm üretim proseslerini değiştirebilecek bir yöntem

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #939 : 15 Aralık 2023, 17:53:52 »
Alıntı
Sn Akşit'in 30 dk lık ahaberdeki konuşmalarını dinledim

Çıkardığım notlar

Sn Denizci16,
Sizi tebrik edeceğim eğer küfürsüz tamamını izleyebildiyseniz.
İki tane borazan sesli lüzumsuz konuşan adam yüzünden, çok önemli bilgiler veren Sn Akşit’in konuşması, devamlı piç ediliyor.
Ama küfrede ede izledikten sonra benim söyleyeceğim bir şey var; oda, hakikaten katmanlı üretimle türbin bıçağı yapabildiysek çok yeni bir iş becermişiz demektir.
Tabiiki o lüzumsuz adamların sorgulamadığı bir şey var. O sıcak bölgelerde kullandığımız dediği Sn Akşit’in, acaba LP türbin kanatlarımıydı, yoksa HP türbin kanatlarımıydı? O açıklığa kavuşturulmadı. Çünkü LP türbin kanatlarında tek kristale ihtiyaç yok. Ama HP türbin kanatları tek kristalin kullanılacağı yer.
Katmanlı üretilmiş malzemeden tek kristal üretimi hiç bir yerde, henüz, yok. Kimse becerebilmiş değil.
Büyük ihtimalle Sn Akşit’in bahsettiği katmanlı üretimle imal edilen bıçaklar, LP türbin bıçaklarıdır. Zaten katmanlı üretim konuşmasını bitirdikten sonra tek kristal malzeme konusuna girdi.
3’ncü nesil tek kristalle katmanlı üretim ayrı konular Sn Denizci16!
3. nesil türbin kanatları sıcak bölgede kullanılan tek kristal yöntemiyle üretilmiş kanatlar ve biz onu yaptık dedi. katmanlı imalatla yapılan fan bladeler ki ondada dökümü geçmiş dövülmüş metalin de %95 dayanımına ulaşmışız dedi.daha sonra verdiği başka röportajda ise bu oranı %97 ye çıktığını ve %98 i zorladıklarını da söylemişti. katmanlı imalatla haddelenmiş metal dayanımı elde etmek dehşet bir başarıdır. tüm üretim proseslerini değiştirebilecek bir yöntem
O kısmı ben 3 defa izledim. 3üncü nesil ve tek kristal konusunu ayrı tutuyor Sn Akşit. 20.00-23.00 arasını iyice dinleyin.
Biliyorsunuz türbinde 2 kademe var: LP (düşük basınç) HP (alçak basınç).
HP kademesinde de 2 bölüm var. Bıçaklar ve Statör ; asıl adıyla “guide-vanes”.Bu guide-vanes dönmez. Öndeki bıçaklar döner.
Aynı durum LP kademesi içinde geçerli.
HP kademesinde giriş ısısı, söz gelimi, 1300 santigrat ise, LP kademesinde bu 1000-1100 santigrat seviyesini geçmez. Dolayısıyla bu kademeye tek kristal gerekmez. Bu kademelerin tamamı dövme süper alaşımdan imal edilir. Alttaki diskler dahil. (Son üretim teknolojisi olarak elektro-kimyasal aşındırma da kullanılıyor)
Sn Akşit, bu LP kademesini eklemeli üretimle imal ediyoruz diyor. Büyük ihtimalle HP bıçaklarının oturduğu diski ve guide-vanes leri de eklemeli üretiyor olabilirler. Tek kristal bıçakları değil.