Sn Merzifonlu,
Metal alaşımların Kopma direncini fazla önemsememek lazım. Evet kopma direncinin yüksek olması güzel bir şey ama; Yapılan araştırmalar, metalin yorulma değerleri ve “creep” gibi değerlerin, çalışan parçaların performansını asıl etkileyen faktörler olduğunu ortaya çıkarmıştır. Hatta bazı durumlarda kopma direnci yükseldikçe metal alaşımların yorulma direnci değerlerinin de düştüğü izlenmiştir.
Quote:
There is not a commonly linear relation between tensile and fatigue strengths, namely, the HR steel with higher tensile strength has lower fatigue strength, which is mainly attributed to microstructural inhomogeneity of the steel and different damage mechanisms under fatigue and tensile loads.
Therefore, in the design and selection of materials as components, it should be noted that higher tensile strength may not correspond to higher fatigue
Unquote.
Tek kristal türbin kanatlarının asıl düşmanı, “Creep” ve buna bağlı metal yorulmasıdır. Yüksek ısı ve mekanik stres altındaki bu parçalar çok kısa sürede deformasyona uğrayabilirler. Kopma direnci orta halli parçalar, bazan, daha uzun ömürlü olabilirler. Buna ben bizzat şahit olmuşumdur. Çok yüksek sertliğe ve kopma direncine sahip metal alaşımlar çabuk bozulurken daha düşük değerdeki parçalar daha iyi sonuç vermişlerdir.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921509321016816Sn Akşit’in beyanatının arkasında mutlaka olumlu bir sonuç yatıyordur. Ancak doğrudan matematiksel olarak %25 direnç artışı, çalışan parçaların ömrünü arttıracak bir sonuç verecektir demek yanlış olabilir.
Elimizdeki Blisk ve eklemeli üretim teknolojileri ile “olası” üreteceğimiz bir F110 motorunun şu anda bizde uçan F110 motorlarından daha yüksek itkiye sahip olacağını söyleyebilirim. Yani TEİ, potansiyel olarak artık o seviyede. Geriye kalan bu potansiyeli fiziki gerçeklere dönüştürmeye kalıyor.