Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 171474 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2798
  • 266
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #800 : 26 Ağustos 2023, 02:19:14 »
Mümkün mertebe erkene bir şekilde envantere almak akıllıca olur...

+1 Aynı fikirdeyim.

Dronlar ağırlıklı olarak uçurularak test edilirler. Üzerlerine yerleştirilen, motor + sensör vs vs diğer tüm ekipmanlar da bu süreçte dronla birlikte olgunlaşırlar.

Yer testleri, "Bu robot, nispeten güvenilir ve nispeten öngörülebilir şekilde uçuyor mu?" sorusuna cevap bulmak için yapılırlar. Dronların içinde insan olmadığından, pilotla uçan uçakların aksine, dronlarda uçuş öncesinde çok uzun ve detaylı testlere gerek yoktur.

TF-10k uçacak kadar ete kemiğe bürünsün hele, 1-2 sene içerisinde, biz onu havada binlerce saat test ederiz.
« Son Düzenleme: 26 Ağustos 2023, 12:58:17 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2798
  • 266
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #801 : 28 Ağustos 2023, 14:18:31 »
Oturdum, kaba bir hesap yaptım. Forumu detaylara boğmaya gerek yok.

Bizim yeni keşfettiğimiz, yerli 3. nesil tek kristal %25 daha fazla kopma direncine sahipse ve TF35000 motorunun türbin giriş sıcaklığı 1800 derece ise, güncellenmiş F110 mimarisi ile tasarlandığında bu motor, deniz seviyesindeki kuru itkisi yaklaşık 30.000 lb oluyor.

Kopma direncindeki bu artış sayesinde, türbin giriş sıcaklığını çok artırmadan da motordan yüksek itki alınabiliyor.


Çevrimdışı Bürküt

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 241
  • 27
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #802 : 28 Ağustos 2023, 14:35:00 »
Oturdum, kaba bir hesap yaptım. Forumu detaylara boğmaya gerek yok.

Bizim yeni keşfettiğimiz, yerli 3. nesil tek kristal %25 daha fazla kopma direncine sahipse ve TF35000 motorunun türbin giriş sıcaklığı 1800 derece ise, güncellenmiş F110 mimarisi ile tasarlandığında bu motor, deniz seviyesindeki kuru itkisi yaklaşık 30.000 lb oluyor.

Kopma direncindeki bu artış sayesinde, türbin giriş sıcaklığını çok artırmadan da motordan yüksek itki alınabiliyor.

F135 motorunun dry thrust'u 28.000 lb iken bizim motorun bu değeri geçmesi kulağa inanılamayacak kadar güzel geliyor. Bir F16'nın ıslak itkisinden daha büyük bir değerden bahsediyoruz.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7887
  • 461
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #803 : 28 Ağustos 2023, 14:39:00 »
Oturdum, kaba bir hesap yaptım. Forumu detaylara boğmaya gerek yok.

Bizim yeni keşfettiğimiz, yerli 3. nesil tek kristal %25 daha fazla kopma direncine sahipse ve TF35000 motorunun türbin giriş sıcaklığı 1800 derece ise, güncellenmiş F110 mimarisi ile tasarlandığında bu motor, deniz seviyesindeki kuru itkisi yaklaşık 30.000 lb oluyor.

Kopma direncindeki bu artış sayesinde, türbin giriş sıcaklığını çok artırmadan da motordan yüksek itki alınabiliyor.

Ağzınızdan bal damlıyor Merzifonlu hocam... İnşallah ...

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2798
  • 266
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #804 : 28 Ağustos 2023, 15:06:19 »
Nedeni şu: Yüksek kopma direnci sayesinde, türbin bıçaklarını bir tık uzun yapabiliyorsunuz. Bu sayede daha fazla güç üretmek mümkün. Artı, F110 motorunun çapı oldukça büyük, onun da yardımı var.

Ama elbette, bu teorik maksimum değerdir ve en azından ilk blok motorlarda zorlanmayacaktır. 27000 lb Kuru itki ile yetinilir diye düşünüyuorum.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3713
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #805 : 28 Ağustos 2023, 16:04:15 »
Sn Merzifonlu,
Metal alaşımların Kopma direncini fazla önemsememek lazım. Evet kopma direncinin yüksek olması güzel bir şey ama; Yapılan araştırmalar, metalin yorulma değerleri ve “creep” gibi değerlerin, çalışan parçaların performansını asıl etkileyen faktörler olduğunu ortaya çıkarmıştır.  Hatta bazı durumlarda kopma direnci yükseldikçe metal alaşımların yorulma direnci değerlerinin de düştüğü izlenmiştir.

Quote:

There is not a commonly linear relation between tensile and fatigue strengths, namely, the HR steel with higher tensile strength has lower fatigue strength, which is mainly attributed to microstructural inhomogeneity of the steel and different damage mechanisms under fatigue and tensile loads.

Therefore, in the design and selection of materials as components, it should be noted that higher tensile strength may not correspond to higher fatigue

Unquote.


Tek kristal türbin kanatlarının asıl düşmanı, “Creep” ve buna bağlı metal yorulmasıdır. Yüksek ısı ve mekanik stres altındaki bu parçalar çok kısa sürede deformasyona uğrayabilirler. Kopma direnci orta halli parçalar, bazan, daha uzun ömürlü olabilirler. Buna ben bizzat şahit olmuşumdur. Çok yüksek sertliğe ve kopma direncine sahip metal alaşımlar çabuk bozulurken daha düşük değerdeki parçalar daha iyi sonuç vermişlerdir.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921509321016816

Sn Akşit’in beyanatının arkasında mutlaka olumlu bir sonuç yatıyordur. Ancak doğrudan matematiksel olarak %25 direnç artışı, çalışan parçaların ömrünü arttıracak bir sonuç verecektir demek yanlış olabilir.

Elimizdeki Blisk ve eklemeli üretim teknolojileri ile “olası” üreteceğimiz bir F110 motorunun şu anda bizde uçan F110 motorlarından daha yüksek itkiye sahip olacağını söyleyebilirim. Yani TEİ, potansiyel olarak artık o seviyede. Geriye kalan bu potansiyeli fiziki gerçeklere dönüştürmeye kalıyor.
« Son Düzenleme: 28 Ağustos 2023, 18:14:42 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı fırtına getiren

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 212
  • 13
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #806 : 28 Ağustos 2023, 19:08:30 »
 Motor bi çalışırsa devamı gelir hiç sıkıntı yaşamayız bence. Bildiğiniz üzere F119 motorunun kuru itkisi 26k libre ve mtow ise F22 uçagında 83.500 libre(wikipedia). Bu değerlerde F22 Mach 1,8 civarında super cruise yapabiliyor. Tam değeri hatırlamıyorum ama Kaan'da mtow F22'ye oranla oldukça düşük olacak(Bir sunumda bu değer yansımıştı. Fotoyu bulamadım) galiba 70k libre idi. Elbette uçağın ve hava alıklarının aerodinamik tasarımı supercruise'de önemli bir yere sahip fakat bu kuru itki meselesi elimizdeki imkanlar doğrultusunda çok başımızı ağrıtmayabilir. Forum ahalisince hayal edilen 28-30k libre kuru itki kantarın topuzunu da kaçırabilir. 

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3713
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #807 : 28 Ağustos 2023, 19:19:30 »
Yukarıda daha önce paylaşıldığı üzere, bizi tutan ipin koptuğu nokta TF10000 olacak. TF6000’den sonra Artyakıcının oluşturacağı sert sadmelere dayanacak motoru yapıp çalıştırdıktan ve değerlerini TF35K için kayda aldıktan sonra, önümüz açılmış olacaktır.
Bu arada TF6000’i de bir an önce üretip Anka-3’de uçurmamız lazım. Bu bize büyük moral ve özgüven verecektir.

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 295
  • 78
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #808 : 28 Ağustos 2023, 19:59:33 »
Motor konusunda üstadların ağzından bal damlıyor bugünlerde   ;D

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2890
  • 300
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #809 : 28 Ağustos 2023, 21:43:00 »
Önce F110 muadili bir motor yapalım huzur bulalım takvimi özgür kılalım sonra bu konuşulan motorları rahat rahat çalışırız. F110 uda bence çok rahat yaparız. Sonuçta şahane bir motor ama kaç yaşında
« Son Düzenleme: 28 Ağustos 2023, 21:44:04 Gönderen: re »
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.