Neden? Bu işi AESA radar yapabiliyor ve tespit edilemiyor mesela! Sürekli yüksek enerjide çalışmasına da gerek yok. Sadece üzerine yönelen bir füzeyi algıladığında elektronik saldırı moduna geçmesi yeterli.
Hocam, 5. nesil uçakların en büyük avantajı biliyorsunuz görünmezlikleri. Ama uçağa yem olarak fırlatılmış bir füzenin ardından bu dediğiniz yüksek enerji yayan sistemler açıldığında uçak artık görünür hale gelecektir diye düşünüyorum. Ve ilk füzenin arkasından gelecek diğer 3-5 füze için HOJ (home on jam) moduna benzer şekilde yüksek enerji kaynağına kolaylıkla odaklanılabilir.
Ama Jam yapmaktan bahsetmiyorum ki! Gelen füzenin elektronik devrelerini yakmaktan bahsediyorum. Yem olarak gönderilebilecek füzeyi de, onun ardından gönderilecek füzeleri de.
Sistem aynı zamanda hava hedeflerine karşı da etkin. Kendisini arayan bir uçağın radar ve aviyonik sistemini kavurabiliyor. Bunun için pilotun radarın yayın gücünü arttırması gerekiyor.
Yeni AN-APG85 GaN modüllü Aesa radarı çok daha yüksek güçlü Microwave yayını yapacağından daha da etkin olacaktır. Bu çeşit bir EW saldırısı için “offensive directed-energy” operasyonu olarak bahsedilmiş.
https://www.airandspaceforces.com/northrop-grumman-reveals-its-developing-the-f-35s-new-radar/
Aklımdaki sistemin olabilirliğini sorgulamak için yönelttiğim sorulara Yaşar Bey'in verdiği cevaplar doğru bir yolda olduğumu düşündürüyor. Stealth bir uçağın kullandığı bir AESA radar kendisini arayan uçağın radar ve elektronik sistemini kavurabiliyorsa (!) kendisine kilitlenen bir füzenin veya füzelerin de elektronik sistemini kavurabilir diye düşünüyorum. Bu sistemi uçağı 360 derece koruyacak şekilde yapılandırabilirsek , Uçağa yönelen bütün elektronik donanımlı silahlar etkisiz hale getirilebilir. Mantık yürütüyorum.
+1
Mantık doğru.
ABD’de onun için AN/APG-85 radarını yapıyor zaten. “Yönlendirilmiş Enerji Saldırı Silahı” deyimi, Uzay Yolu serisindeki ışın silahı çağrışımını yapıyor.
F35’in yeni versiyonunda kullanılacak XA100 Adaptive Cycle motoru tek başına daha az yakıt yakmasına rağmen 45000lbf üzerinde itki üretecek. Bu motorla %30 daha uzun menzil, %20 daha yüksek hızlanma - taktik manevra özelliği, 2 kat daha iyi ısıl iz saklama kabiliyeti kazanacak uçak. Tabii çok önemli olarak, yönlendirilmiş enerji için daha fazla güç üretebilecek.
2000 GaN T/R modülü içeren Bürfis Aesa radarıyla, ve 2 x 35000lbf lik motorlara kavuşunca TFX’de esaslı bir mikrodalga yayma kapasitesine ulaşacak.
Tabii asıl kuru itki burada önemli. F135 ‘ın 28000lbf’lik kuru itkisini de ~%10 daha arttırırsak, ortaya 31000lbf kuru itki üreten ve daha düşük ısıyla çalışan bir motor ortaya çıkıyor. Umarım TEİ, GE ile olan ilişkisi sayesinde ileride bu teknolojiye de sahip olur.