Genelde motor konusu konuşulduğunda ıslak itki değerleri üzerinden konuşuluyor ama kuru itki üzerinde durulmuyor. Benim merak ettiğim F-110'la aynı çapta ve boyda yapılacak yerli bir motordan elimizdeki imkanlarla kaç bin lb'lik kuru itki elde edebiliriz.
F135, F110, F119
Bunların hepsi çap olarak aynı deliğe girebilecek motorlar. Ancak içlerinde kullanılan parça ebatları farklı. En kısası f110 (~465cm) . En uzunu f135 (~550cm)
F135 motoru 28000lbf kuru itki üretiyor. F135 türbin giriş ısısı 1980 santigrat derecedir. (Onun için problemli zaten. GE onun için Adaptive Cycle XA100 motorunu yapıyor)
Bizim yapacağımız özgün MMU motorundan alabileceğimiz kuru itki 24000lbf üzeri olmalı. Zaman içerisinde bu daha yukarılara çekilecektir. (tS1400 anlık olarak 1660HP güç üretiyor artık)
Yani o ebatta 24 bin lbf mümkün olabilir mi diyorsunuz . Kubilay Yıldırım bir programda F135'in F119'dan türetildiğini, motorun çalışırken kendini parçaladığını hatta çok fazla da gürültü yaptığını söylemişti. Başka bir gönderinizde F110-129 ve F110-132 ile söylediğinize geliyor gibi. Bir motordan bir yere kadar birşeyler türetebiliyorsunuz sanırım.
Motor devri, parça ebatları, sıkıştırma oranları, yakıt püskürtme/soğutucu ekleme, by-pass oranı, türbin hava girişi ısısı gibi değişkenlerle oynayarak kuru itki değeri yükseltilebilir. Bunların hepsi birbirine bağlı değişkenlerdir.
Sn Akşit, son beyanatlarından birinde, TF6000 motorunun ilk çalışmasında 3500lbf itki üretebileceğini övünerek anlatmıştı. 6000lbf ve daha yukarısına, daha sonraki prototip kademelerinde ulaşılacağını söylemişti.
F110 motorunun ilk uçak uçuran modeli f110ge100 modeli 28000lbf itki üretiyordu. F14’leri uçuran modeli 27600lbf itki üretiyordu. Şimdi 34-35000lbf itki üreten f120’dan bahsediliyor.
F110 ebadında belki biraz daha uzun bir motorla 34-35000lbf artyakıcılı ve 24000+ lbf kuru itkiye ulaşabileceğimize inanıyorum ben.