sn. akşitin 3d eklemeli imalatla pres imalatın dayanımının %94 üne kadar yaklaştıklarını ifade etmişti. yani öyle ahım şahım bir dayanım farkı yok. ama eklemeli imalatlarda grainlerin arasında hava boşlukları kalabiliyor. buda parça yüksek ısıda bütüncüllüğünü ve diziliş matrisini korumakta zorlanması anlamına gelecek demektir.
burada yanma odasının yekpare ve hareketsiz bir parça olması büyük avantaj . bu parça 3d eklemeli imalatla oluşturulsa bile yanma odasındaki sıcak gazla ilk teması yapacak ve onu dışarı püskürtecek pallerin 3. nesil tek kristal döküm yöntemiyle yapabiliyor oluşumuz ise bize inanılmaz bir avantaj sağlayacaktır. 3. nesil tek kristal döküm bilindiği üzere 1700 dercelerde sıcaklığa dayanabilmektedir.4. nesille aralarında 30-40 derece vardır.5. nesille aralarında yine 30-40 derece vardır. biz 3. nesil dökebiliyoruz. 4. nesil üzerinde süper alaşım kaplamalar üzerinde çalışıyoruz.
ts 1400 motor çekirdeği 800 + derecelerde bir yanma odasına sahip. bu helikopter motoru olmasından dolayı böyle . ama turbofan ve turbojetlerde ön taraflarında ki kompresör palleri motorun yanma odasında çok fazla o2 birikmesini ve yüksek yanma sıcaklıkları oluşturmasını sağlıyor. yani ts 1400 ile 36.000-38.000 lik itkilerde çalışan motor odaları aşırı derecede sıcaklık farkına sahipler.
ayrıca moor imalatında en sağlam malzemeler döküm değil haddeleme ve presleme işlemleri sonucu çıkar. atomları birbirlerine ne kadar çok yaklaştırırsanız dayanımı o kadar artar
Sen yazınca başka bir forumda yazdıklarım aklıma geldi.
Gerçi banlandım oradan, hangi gerzek banladı bilmiyorum. Ama ortada bir şey yoktu yani...
Neyse, hâlâ SSB'den bu konu hakkında bir girişim, gelişme yok. O kadar uçak yapacağız, başka ülkelerede yapacağız büyük olasılıkla, yani girilebilir bu pres işine.
"Titanyum parçaları 3D tekniği ile eklemeli yapacağımıza, niye Amerika gibi 50.000 tonluk presler ile tek parça şeklinde yapmıyoruz. Çin'de de 80-100.000 tonluk presler var diye okumuştum.
Üniversiteler ile niye bir ortak projeye ve teknoloji kazanımına girilmiyor bu konuda acaba? Yapacağımız tüm uçak ve ihalar için gerekli bir proje.
Benim bildiğim elimizdeki en büyük presler 10.000 tonluk.
Daha önce bir bakındıydım, hiç bu işlere girenler var mı diye. Sanırım Konya Selçuk üniversitesi böyle proje yapmıştı diye hatırlıyorum ama 5000-10000'lik bir presti o da. Bir de Yörük Hidrolik var, 7000 ton diyorlar ama ne durumda bilemiyorum.
Bir irade konulup bu işin muhatapları ile ortak bir proje yapılsa, uçak için 35000 tonluk yeterliydi sanırım.
Hintliler ne durumda acaba, Hindistan'a geçilmesek bari .
Aklıma Doç. Dr. Havva Kazdal Zeytin geldi. Tek kristal türbin kanatlarının TÜBİTAK ve TEI iş birliğiyle üretilmesinde önemli rol oynayan kişi kendisi...
O kadar uçak yapacağız, belki yurtdışınada yapacağız. Hürjet var, belki jet ihalarımız da büyüyecek daha. Belki değişik türde uçaklar yapacağız, yani bu işe girişmeli Tusaş ve Tei.
Sadece hafifletme değil, dayanıklılık için de önemli. Tek parça ile eklemeli aynı dayanıklılığı vermiyor.
Gür metale baktım bir, özel sistemlerle vakum ergitme ocaklarında titanyum ve süper alaşım döküm kabiliyeti varmış. Bu üretim kabiliyetleri toplamı ile Avrupa'daki tek işletmeymiş.
TEI'nin, Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından desteklenen Metal Havacılıkta Kullanılan Titanyum Hassas Döküm Prosesinin Geliştirilmesi (İNCİ) projesi ve Havacılıkta Kullanılan Nikel Süperalaşım Malzeme ve Üretim Proseslerinin Geliştirilmesi (KRİSTAL) projesinde birlikte çalıştığı İstanbul'da faaliyet gösteren Gür Metal ile ülkenin dışa bağımlılığını azaltma yolunda stratejik bir ortaklığa imza attığı belirtildi.
Açıklamada, şunlar kaydedildi:
"TEI'nin yürüttüğü TS1400 Turboşaft Motoru ve diğer milli motor projelerinde kullanılabilecek titanyum parçalarının dökülmesi konusundaki yerli tedarikçi Gür Metal, aynı zamanda söz konusu motor projelerinin türbin palelerinin tek kristal ve yönlendirilmiş katılaşma ile dökümünde ve büyük çaplı türbin parçalarının nikel bazlı süperalaşımlar kullanılarak polikristal olarak dökümünde TÜBİTAK MAM ile ülkemizdeki tek tedarikçi durumundadır. Kritik motor parçalarının üretimi için vakum hassas döküm teknolojisine sahip Gür Metal firmasının yüzde 51'lik hissesinin satın alınması ile TEI ihtiyaç duyduğu hassas döküm motor parçalarını yerli olarak üretebilme ve tedarik edebilme avantajına sahip oldu."(AA)"