Hürkuş'un farklı detayları
Hürkuş, havacılıkta ‘roll-out’ olarak adlandırılan fabrikadan çıkış töreniyle Türkiye’nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilmesinin yolunu açıyor. Test projeleri dışında seri imalata geçebilen son Türk uçağı, 1954’te Makine Kimya Endüstrisi tarafından tasarlanan MKE44 Uğur eğitim uçağıydı.
+ TÜRKİYE’Yİ UÇAK YAPABİLECEK SERTİFİKASYON SÜRECİNE SOKTU
Hürkuş, askeri bir eğitim uçağı olmasına rağmen TAI, tamamen sivil, Avrupa havacılık kuralları EASA standartları izledi. İlk tasarımdan itibaren uygulanan bu sertifikasyon süreci, gelecekte Türkiye’nin imal edeceği sivil yolcu uçakları için önemli bir yol haritası oluşturacak. Ayrıca Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile koordinasyon sayesinde Türkiye’de deneysel uçakların yapım yolunu da Hürkuş açıyor.
+ KANAT PROFİLİNDE TÜRK TASARIMI
Uçak dizaynında en kritik aşamayı kanat tasarımı oluşturuyor. TAI mühendisleri farklı bir dizayna imza attı. Bilgisayar ortamında ölçüm değerlerinin ardından İsviçre’de RUAG tesislerine rüzgar tüneli testleri gerçekleştirildi. Yüksek performans burada kanıtlandı. Uçaktaki ‘flowler’ tipi flap, kanat alanını genişletirken düşük süratlerde havada rahatlıkla tutunmasını sağlayacak. Bu kanat tipine 'TAIFoil' adı verildi. Projede toplam 140 mühendis görev yaptı. Tasarım süreci tam 1 milyon saat sürdü.+ ÜÇ FARKLI MODELİ OLACAK
Hürkuş’un bu yıl sonunda uçacak ilk modeli sivil standartlara sahip. Daha sonra kokpiti yeni nesil savaş uçakları ile uyumlu hava kuvvetlerinin kullanacağı askeri eğitim, daha sonra da yakın hava destek modeli tasarlanacak.
+ JET YERİNE UCUZ ALTERNATİF
R
akipleri arasında en güçlü motora sahip Hürkuş, 1,5 ton bomba ve füzelerden oluşan mühimmat taşıyabilecek. Bu modelle TAI’nin hedefi savaş uçağı alamayan veya terörle mücadelede daha düşük maliyetli operasyon yapmak isteyen ülkelere Hürkuş’u satabilmek. Türk Kara Kuvvetleri de bu modelle yakından ilgileniyor. Uzun menzil ve hızı ile uçak, taarruz helikopterlerine destek verecek. Benzer bir model Amerikan Raytheon tarafından geliştiriliyor.+ EN GÜÇLÜ MOTOR
Sınıfındaki uçaklar arasında Hürkuş 1600 beygirlik Pratt&Whitney PT6 serisi motoruyla en güçlüsü olacak. 5 palli Hartzell pervane, bu gücün yüksek performansla kullanılmasını sağlayacak. Toplam 3,2 ton ağırlığındaki uçağa jet performansı sunacak.+ MÜKEMMEL GÖRÜŞ
TAI mühendisleri, Hava Kuvvetleri’ndeki öğretmenlerle birlikte bu uçağın kokpitini tasarladı.
Arkada oturan öğretmen pilot, öndeki öğrencinin kaskı üzerinden aşağıya doğru 5 dereceyle bakabiliyor. Bu özellikle inişte pilotlara mükemmel görüş alanı sunuyor.
+ BAKIMDA KOLAYLIK:
Uçağın üzerinde 104 bakım kapağı var. Teknisyenler uçağın ana parçalarını sökmeden her türlü bakımı bu kapaklardan yapabilecek. Uçağın iniş takımları, saniyede 4 metrelik düşüşteki şokları bile rahatlıkla alacak. Burun ve ana iniş takımlarında kullanılan aynı ebattaki lastikler, bakımın yanı sıra lojistik açıdan avantaj sunacak. Uçağın hizmet ömrü, 21 bin uçuş saati olarak belirlendi.+ İLK UÇUŞ NİSAN 2013'TE
Hürkuş için hedef, yer testlerinin ardından yıl sonunda motor çalıştırma aşamasına geçebilmek. Bu süreçte testler için iki uçak imal edilecek. Ayrıca iki Hürkuş da yer testlerinde kullanılacak. Havacılıkta risklerin en aza indirilmesi için uçaklar limitlerinin görülmesi için zorlu testlerden geçirilecek. Yer testlerinin ardından ilk uçuşun Nisan 2013'te yapılması planlanıyor.
Uçuş test sürece toplam 500 sortiden oluşacak. Sertifikasyon sürecinin ise 2014 sonunda tamamlanması hedefleniyor.http://kokpit.aero/index.php?route=content/secret_file&secret_file_id=2