Hürjet 2022'de uçacakmış. Ben mi sayı saymayı unuttum acaba? 18 ay kalmış 2022'ye...
Daha motor tercihine karar verilmemiş uçak nasıl 18 ayda uçacak yahu...
parçaları kesilen bir uçak için motoru belli değil demek abes olur.bence motor belli ama taviz koparmak için meseleyi uzatıyorlar.bu arada ilk uçakta radar yok aviyonikler yok sadece uçması ve test süreci için prototip imalatı var
Bu nasıl mantık hocam. Motor belli parçalar kesilmiş , taviz koparmak için motoru açıklamıyorlar diyorsunuz.
Bu motor şirketleri gerizekalı herhalde , kendi motorlarının seçildiğini anlamayacak kadar aptal mı bunlar...
Kendi motorlarına göre tasarım yapıldığını farkeden motor şirketinden nasıl taviz koparmayı düşünüyorsunuz acaba?
Bir tek kendimizi akıllı sanıyoruz milletçe...
tasarım motor firmasıyla paylaşılıyormu ki bilsinler.nasıl farkedecekler diye sormazmı insan
Hocam o firmalardan önce motor alıp tasarımı tamamladık sonra da pazarlık mı yapılacak?
Sizin tabirinize göre bizimkiler 1'er tane ej-200 , f-404 buldular , Hürjet e taktılar sonra 2 motoru da firmalara tekrar iade ettiler. Sonra da biz bu iki motordan birini tasarımımızda seçtik. Hadi bakalım hangisi,fiyat kırın söyleyelim mi dediler.
Hocam motor seçilmeden tasarım olmazzzz.
sen ısrarla motor seçilmeden tasarım olmaz diyorsunda bu tasarımı motor firmasının bilmesine gerek yokki.anlamadığın nokta burası galiba.kimse hangi motora göre tasarım yaptığını açıklamaz.altayda aynı haltı yediler ta en başından mtu ya bağımlılıklarını bildirdiler sonuç ortada.mesele motor firmasının eline koz verecek açıklama yapmamaktan geçiyor.yazılanları anlamamışssın kardeş.mmu da hangi motor olacağına karar vermedik hala ama detaylı tasarım süreci bitmek üzere.mesele piyasadaki motorların ölçülerinin firmaların sitelerinde bile açıkça bulunuyor olması.sen tasarımı bu ölçülere göre yapıp ondan sonra motor seçimini bildirmekte özgürsün.bizimkilerde aynen bunu yaptılar önce tasarım sonra motor seçimi.zaten büyük ihtimalle motor bellidir.bunun için motor almana gerek yok ölçülerini bildikten sonra çok etkilemez yapacağın işi
Her yeni uçak yapımında 3 ana tasarım kademesi vardır:
Conceptual design (kavramsal tasarım)
Preliminary design (ön hazırlık tasarımı)
Detailed design (Detaylı tasarım)
İlk kademede dahi hangi güçte ve ebatta bir motor kullanılacağı belirlenir. Uçak bunun üzerine inşa edilir. (Hava alıkları, motorun yerleşeceği bölüm, yapısal sağlamlık vs gibi şeyler için motorun detayları bilinmeli ve/veya ona göre motor bulunmalıdır)
Ancak bu motorun teknik verileri, belli toleranslar altında belli değişiklikler gösterebilir. (İngiliz havayolları uçakları Boeing markadır. Ama motorları RR verir).
Su57’ nin prototip motoru Saturn AL41 dir. Ama asıl üretim için hazırlanan motor İzdeliye 30 olacaktır. Hernekadar uçak tasarımı yapılırken motorun da hazır olması gerekse de AL41 deki eksiklikleri gidermek için aynı şirket aynı motoru yeniden tasarlayıp gücünü yükseltmiştir. Ama esas olarak ve ebat olarak çok benzer bir motor takılacaktır Su57’ye.
https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/izdeliye-30.htmMMU için seçilen F110GE129E (çift motorlu f15 motoru) ebat olarak ana üretimde kullanılacak ve esas olarak f110ge132’nin kardeşi sayılabilecek TRMOTOR tasarımıyla benzer ebatlardadır.
Aynı durum Hürjet içinde geçerlidir.
Ancak hem f404ge102’nin hem de ej200’ün özelliklerine ve ölçülerine bakarsanız aralarında belli bazı farklılıklar olsa da, çok yakın değerlerdedirler. Bu bakımdan son tasarım aşamasına kadar her ikisi içinde ayrı bir tasarım yapılmış olması ve herbir motora uygun yapısal detaylar belirlenmiş olması olasıdır.
Ej200. F404/102
Boy : 3.98m 3.91m
En. : 0.73m. 0.89
Ağırlık : 988kg. 1035kg
Güç : 20200lbf 17700lbf
Ancak elde motor yokken tasarım yapmak kadar hatalı bir şey olamayacağını Altay/MTU bize göstermişken hazır motorları almadan işe başlamak hatalıdır. Ayrıca prototip parça kesimine girilmeden önce motorlarında gelmiş olması gerekir.