Hocam jet motoru yapılır buna inanıyoruz ama MMU ve ya Hürjet için güç üretecek , dayanıklı bir motor için daha fazla bütçe ayrılmalı...Örnek Rus ve Çin motorları
Sn serkan1976
Çin 20 yıldır J20’ye uygun bir jet motoru üretebilmek için çalışıyor. Hala ortaya çalışan bir motor koyabilmiş değil. Batı’nın kıçı kırık gördüğü , Sovyetler’in dağılmasından beri kendi başına yeni bir motor geliştirememiş olan Ukrayna’nın Motor Sich firmasından medet umuyor. Hala Rus motorlarına mahkum. Yeni yapmaya çalıştıkları motoru iki yıl sonra uçakta deneyebileceklerini söylüyorlar.
https://www.c4defence.com/en/china-has-been-working-on-engine-technology-for-20-years/Rusları zaten biliyoruz. İzdeliye30 hala tam performans veremedi. Ama en azından, adamlarda AI31 ve AI41 gibi yüksek verimli ve Batı’nın motor ömrüne yakın olmasa da eskiye nazaran daha uzun ömürleri olan motorları var.
Biz TS1400’ü yapınca havaya girdik hemen. Daha bu motorun bile çok eksiği var. 2 sene sonra ancak hazır olacak deniyor. Askeri versiyonu ki asıl önemli olanı o; çünkü t129 için o lazım, henüz üzerinde çalışma başlamamış durumda. Muhtemelen Gökbey’deki sonuca göre yönlenecek TEİ.
TR Motor denen firma yeni motor projesi üzerinde çalışıp duruyor. Ama ortada üretilen, fiziksel olarak üzerinde çalışılan ya da prototipi yapılan bir motor yok henüz. TR Motor, proje firması. Bizim üreteceğimiz motoru TEİ ya da Kale yapacak ki bunlardan Kale en basit bir türbojet motorunu (ktj-3200) 2012 den bu yana üzerinde çalışmasına rağmen, ancak yeni seri üretime alabildi. Yeni motorun doğru adresi TEİ aslında.
TS1400 küçük bir motor. Bunun çekirdeğini alıp, eksenel akımlı bir türbofana çevirirseniz 8500-9000lbf’lik bir motor çıkar ortaya. (Sn Mahmut Akşit’in verdiği rakamlar bunlar). Bize 30000+ lbf lik motor lazım MMU için.
Durum böyle ilken 7 sene sonra her türlü problemden arındırılmış bir motorla MMU’nun uçacağına inanmak en basitinde büyük saflık olur. Motoru yapacağız sonunda ama 7 sene içerisinde çalışan yerli bir motorun hazır olacağının garantisini kimse veremez. O halde , Altay motoru gibi bir örnek önümüzdeyken, SSB’nin safça davranıp yerli motor bekleyeceğine ben inanmıyorum. 2028’de MMU’nun seri üretimine başlanacak.
Mutlaka, ya GE’den 30-32000lbf’lik bir motorun lisans altı üretimi için garanti alındı ve/veya RR ile bir anlaşma var ama henüz açıklanmadı.
Hürjet’e gelince , f404 motorunun dış satımında ve lisans altı üretiminde senato izni yokmuş diye okudum bir yerde. Stratejik bir motor olmadığı için satışı daha serbest bir motormuş. Mutlaka onda da benzer bir garantili durum var ki bizimkiler rahat.