Hürkus un Maket Haberi.
İşte yerli uçağın yerli maketi…
Evinizde yerli uçak Hürkuş’un imalat hattını açmak ister misiniz? TAI'nin dev fabrikalarını evinize taşımayacaksınız! Bir masa, maket bıçağı, fırça, boya ve yapıştırıcı yeterli...İşte Hürkuş’un maketi…
İşte yerli uçağın yerli maketi…
İNCELEME VİDEOSU İÇİN TIKLAYIN
Uzun süredir merakla beklediğimiz Hürkuş’un plastik modeli çıktı. 1/72 ölçekte imal edilen modelin ‘ilk perakende müşterisi’ Kokpit.aero oldu. Tan Model’in sahibi Barış Bey’e sipariş verdiğimiz ilk iki kutu kargodan bize ulaştı. Taze taze sizler için inceledik.
Kokpit.aero olarak yıllardır Türkiye’de havacılık kültürünün gelişmesi için uğraş veriyoruz. Aynı zamanda benim de hobim olan plastik modelcilik bunun bir parçası. TAI’nin henüz test aşamasında olan bir uçağın plastik modelinin çıkması için destek vermesi, bence çok önemli. Hem bu uçağın geniş kitlelere tanıtılması, hem gençlere anlatılmasının yolcu plastik modellerden geçiyor. Bu kararı alanları tebrik ediyorum.
Unutmayın, bugün Boeing 787, A350, A400M hizmete girerken modelleri çıkıyor. Gençler yaptıkları maketle, fuarda pilotlara imzalattıkları posterle, aldıkları küçük bir rozetle havacılığı seviyor. Gökyüzündeki kariyere yönleniyor. Belki şirketler için bunlar birer maliyet kalemi. Ama geleceğe yapılan çok ama çok önemli bir yatırım…
SATIŞ FİYATI 25 TL
25 TL’den satışa sunulan model, kalın bir kartona basılmış kutusuyla geliyor. Birçok yabancı model markasına göre sağlam kutu öncelikle insanı şaşırtsa da, ilk imaj açısından bence güzel bir yaklaşım. Uçağın kapağında Ertuğrul Birel’in objektifinden bir poz var. Geçtiğimiz Eylül ayında Atatürk Havalimanı’nda yapılan İstanbul Air Show’a Hürkuş uçarak gelmişti. Kolunda uçan S-2E Tracker uçağından Hürkuş’u fotoğraflayan Birel, bizlere anısı çok önemli fotoğraflar bırakmıştı. İşte bu fotoğraflardan Kuleli Askeri Lisesi’nde boğaz üzerinde uçan Hürkuş’un fotoğrafı kapak olarak seçilmiş. Bence hem uçağı hem de İstanbul’u tanıtması açısından önemli bir fotoğraf.
BEYAZ PLASTİK
Kapağı atçımızda karşımıza iki ayrı poşetin içinde plastik parçalar geliyor. Hürkuş ana rengi olan beyaz plastiğe basılmış. 15 santimetre boyunda, 14 santimetre kanat açıklığındaki kitin beyaz olması, yeni plastik modelciliğe adım atacaklar için önemli. Boyama derdine girmeden uçağı bitirebileceğiniz anlamına geliyor.
Beyaz plastiğin biz modelciler için bence dezavantajı, detayları pek fazla belli etmemesi. Belki üzerine atılacak bir gri astar, detayları daha da belirgin hale getirebilir. 1/72 ölçek kitte ben açıkçası parça sayısını yeterli buldum. Basit ve kabartma bir kokpit, koltuklarla kısa sürede bu kit toparlanabilir. Detay eklemek isteyenler, örneğin forlatma koltuk detayları, kemerler bu uçağa kendi yaparak koyabilir. Veya uçak üzerindeki test amaçlı konulan sensörler gibi ekipmanlar da eklenebilir.
HAREKETLİ YÜZEYLER
Uçakta flaplar, kanatçık, rudder gibi yüzeyler hareketli verilmiş. Bu detay ve modele hareket katmak açısından güzel bir yaklaşım. Aynı şekilde iniş takımları açık veya kapalı da yapabilirsiniz. Belki altına eklenecek bir kaide ile Hürkuş iniş takımları kapalı daha da keyifli olabilir. Tabi ki bu tür seçenekler modelcileri tatmin edecek güzel detaylar.
Burada konuyu memleketimizdeki enjeksiyon baskıya getirmekte fayda var. Ne yazık ki plastik baskı teknikleri yurtdışı kadar ileri değil. Yurtdışı dediysem, Avrupa veya ABD’yi göz önüne almıyorum. Bu konuda dünya lideri, Güney Kore. Alman Revell veya başka ülkelerdeki imalatçılar da plastik modellerini Güney Kore’de bastırıyor. Bu altyapıya rağmen Türkiye’de basılan kit bence ortalamanın üzerinde.
GELELİM BİRLEŞTİRMEYE
Gövde ve kanadı ayırdıktan sonra oturmasını kontrol ediyorum. Bir-iki noktaya adeta dokunarak sorunsuz bir birleştirmeye imza atabilirsiniz. Gövdenin iki tarafındaki tırnaklar, sağ ve sol parçanın tutuşmasını kolaylaştırıyor. Keza kanadın oturmasında da sıkıntı olmayacak gibi duruyor.
Renkli bir planı izleyerek uçağı yapabilirsiniz. Güzel detaylar planda unutulmamış. Burada önemli bir not, burnu ağırlık olarak 15 gramlık bir ağırlığın konulması gerekiyor. Aksi halde iniş takımları üzerinde uçak şaha kalkabilir. Tabi ki bunu uçar halde yapacaklar için bu ağırlığa gerek yok.
Dekal olarak ise Çağrı Açıkgöz’ün tasarımı olan grafikler fena durmuyor. İlk bakışta dekalle ilgili baskı sorunu gözükmemekle birlikte kuşkusuz yapışkanlık düzeyi, plastiği tutma gibi özelliklerini test edildikten sonra vurgulamakta yarar var. Ancak şunu da belirtmeliyim ki, kırmızı baskı açısından zor bir renk. Meraklılar bunu boyamadan uçağa uygulayabileceği gibi daha ileri modelcilik seviyesinde olanlar kendilerine bir maske çıkartarak uçağın kırmızılarını boyayabilir.
Sonuç olarak ben Hürkuş’un plastik modelini sevdim. İyi bir modelci olabilirsiniz, Hürkuş maketinin birçok eksiğini de bulabilirsiniz ancak ben bu kitin ülkemizde yapılmasını çok önemli buluyorum.
TAN MODEL SERİYE DEVAM EDECEK
Barış Tansoy, Bakırköy’de benim gibi küçük yaşlarda plastik modelcilik ile tanışmış bir modelci. Çoğu akranımız gibi önce Rahmetli Mehmet Şekercioğlu’nun sahip olduğu Plastik Model (PM) imalatı Spitfire ilk modeli olmuş.
Okul-iş-güç derken ara verdiği modelciliğe 2009’dü tekrar dönmüş. Ama bu sefer evine gelen bir misafirine modelleri gösterirken plastik kalıplar konusundaki konuşmaları kafasında bu işe girme ışığını yakmış.
Hürkuş’tan sonra halen 1/48 ölçek RF-84F üzerinde çalışıyor. Yeni nesil modeli pek olmayan bu uçağınız önümüzdeki yıl ortasında çıkması bekleniyor.
Evet, PM’den sonra ikinci Türk plastik model şirketi Tan, yerli uçak Hürkuş ile karşınızda. Umarım bu girişim daha çok model alternatifi ile gelişir ve Türkiye bu konuda ciddi bir markaya kavuşur…
İNCELEME VİDEOSU İÇİN TIKLAYIN
https://www.youtube.com/watch?v=VnopOxKBn_chttp://kokpit.aero/hurkus-imalat-hattini-evde-kurun