Gönderen Konu: KTJ-3700 Turbojet Motor  (Okunma sayısı 2577 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2316
  • 24
  • DefenceTurk.com
KTJ-3700 Turbojet Motor
« : 22 Haziran 2023, 16:35:21 »
KTJ-3700 Turbojet Füze Motorundan güzel haber!

Kale Arge tarafından geliştirilen KTJ-3700 Turbojet Füze Motoru’nun ilk ateşlemesi başarıyla gerçekleştirildi. KTJ-3700, KARA ATMACA Füzesi’ne güç verecek.

Türkiye, son dönemde turbojet füze motoru alanında önemli çalışmalar gerçekleştiriyor. Kale Arge tarafından milli ve yerli imkanlarla geliştirilen KTJ-3200 ve KTJ-1750 Turbojet Füze Motorları, kısa süre önce seri üretime geçmiş ve ilk seri üretim teslimatları gerçekleştirilmişti.

SOM, ATMACA ve ÇAKIR Füzeleri’ne güç verecek KTJ-3200 ve KTJ-1750 motorlarının ardından bir güzel haber de KTJ-3700 motorundan geldi. SavunmaSanayiST.com tarafından edinilen bilgilere göre; Roketsan tarafından geliştirilen KARA ATMACA Karadan Karaya Seyir Füzesi’ne güç verecek KTJ-3700 Turbojet Motoru’nun ilk ateşlemesi başarıyla gerçekleştirildi.

Test faaliyetleri başlayan KTJ-3700 motorunun, bu yıl içerisinde Roketsan’a teslim edilmesi bekleniyor. Kale Arge’nin bu alanda elde ettiği tecrübeler sayesinde oldukça hızlı bir şekilde geliştirilen KTJ-3700, esasında KTJ-3200 motoru ile aynı ağırlığa sahip. Yaklaşık 50 kilogram ağırlığındaki KTJ-3700, KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek.

Öte yandan Kale Arge, ARAT Projesi kapsamında dördüncü bir turbojet motorunun daha geliştirme faaliyetlerini yürütüyor. Daha önce SSB yetkilileri tarafından da açıklandığı üzere bu motor, GEZGİN Seyir Füzesi’ne güç verecek.

Milli imkanlarla geliştirilen turbojet motorlar sayesinde Türkiye’nin, bu alandaki dışa bağımlılığı ve en önemlisi ise füze platformlarının üretiminin önündeki kısıtlamalar kırılıyor. ÇAKIR Seyir Füzesi’nin ilk test atışı, kısa süre önce KTJ-1750 Turbojet Motoru ile gerçekleştirilmişti. KTJ-3200 Füzesi entegre edilen ATMACA ve SOM Füzelerinin atışlı testlerinin de bu yıl içerisinde gerçekleştirilmesi bekleniyor.

KTJ Serisi Motorlar: KTJ-1750, KTJ-3200 ve KTJ-3700
Kale Grubu Teknik Başkanı Osman OKYAY tarafından yapılan açıklamalar ile birlikte Kale Arge tarafından geliştirildiği bilinen KTJ serisi motor sayısı, 3’e yükseldi.

KTJ-1750, Roketsan tarafından geliştirilen ÇAKIR Seyir Füzesi Ailesi’ne güç verecek. KTJ-1750 Turbojet Füze Motoru ile ilgili olarak Mart 2022’de, Roketsan ile Kale Arge arasında bir anlaşma imzalandı. Hızlı bir şekilde geliştirilen motor, 2023 yılı içerisinde ÇAKIR Seyir Füzesi ile ilk atışlı testini başarıyla tamamladı.

KTJ-3200, Türkiye’nin ilk milli turbojet motoru olma özelliğine sahip. Kale Arge tarafından geliştirilen KTJ-3200, SOM Seyir Füzesi ile ATMACA Gemisavar Füzesi’ne güç verecek. Seri üretim faaliyetleri başlayan KTJ-3200’ün bu yıldan itibaren kullanıma alınması planlanıyor. Bu motor sayesinde, bir süredir Fransa’nın motor ambargosu sebebiyle hızlı işlemediği bilinen seri üretim hatları da istenilen hıza ulaşabilecek.

KTJ-3700, aslında KTJ-3200 motoru ile aynı ağırlığa sahip. Yaklaşık 50 kilogram ağırlığındaki KTJ-3700, KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek.

ARAT Projesi
ARAT, halihazırda Kale Arge tarafından geliştirilen en ileri teknolojili turbojet füze motoru. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı ile Kale Arge arasında 5 Kasım 2021 tarihinde imzalanan protokole binaen başlatılan ARAT Projesi kapsamında geliştirilecek motor, Türkiye’nin önemli bir seyir füzesine güç verecek.

Çok düşük yakıt tüketimi ile yüksek itkiye sahip olacak ARAT, yine her türlü ihracat kısıtlamasından muaf olacak şekilde milli imkanlarla geliştirilecek.

https://www.savunmasanayist.com/ktj-3700-turbojet-fuze-motorundan-guzel-haber/

Çevrimdışı SH

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 561
  • 39
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #1 : 22 Haziran 2023, 17:16:35 »
ARAT'ın spekleri belli mi acaba?

Çevrimdışı Bürküt

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 241
  • 27
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #2 : 22 Haziran 2023, 21:25:08 »
"KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek." seyir füzeleri yere yakın seyir eden füzeler değil mi.En başta neden bu tarz füzelerde turbofan motoru değil de turbojet motoru kullanıldığını anlamıyorum.Ve neden yere yakın uçup radara yakalanmaması gereken bir füze motoru için daha yüksek irtifada uçabilir diye bir ibare var bunu hiç anlamış değilim  ::) .

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2537
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #3 : 22 Haziran 2023, 21:30:15 »
"KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek." seyir füzeleri yere yakın seyir eden füzeler değil mi.En başta neden bu tarz füzelerde turbofan motoru değil de turbojet motoru kullanıldığını anlamıyorum.Ve neden yere yakın uçup radara yakalanmaması gereken bir füze motoru için daha yüksek irtifada uçabilir diye bir ibare var bunu hiç anlamış değilim  ::) .

Menzili yükseltmek için olsa gerek ....ne kadar yüksek ucarsa hava direnci azalır böylece harcaması yada kullanması gereken yakıt miktarı düşer....

Yada başka bir deyişle daha az enerji yada güçle havada kalabilir ve yüksek hızlara ulaşabilir...

Çevrimdışı Bürküt

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 241
  • 27
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #4 : 23 Haziran 2023, 01:00:56 »
"KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek." seyir füzeleri yere yakın seyir eden füzeler değil mi.En başta neden bu tarz füzelerde turbofan motoru değil de turbojet motoru kullanıldığını anlamıyorum.Ve neden yere yakın uçup radara yakalanmaması gereken bir füze motoru için daha yüksek irtifada uçabilir diye bir ibare var bunu hiç anlamış değilim  ::) .

Menzili yükseltmek için olsa gerek ....ne kadar yüksek ucarsa hava direnci azalır böylece harcaması yada kullanması gereken yakıt miktarı düşer....

Yada başka bir deyişle daha az enerji yada güçle havada kalabilir ve yüksek hızlara ulaşabilir...

Menzili yükseltmek için irtifayı arttırınca bunun radara yakalanması da kolaylaşıyor ama.Hi-Hi-Low şeklinde gitse bile en azından yolun bir kısmını düşük irtifada almak zorunda.Bu da düşük irtifada daha verimsiz yakıt tüketimi demek.Benim merak ettiğim şey Seyir füzeleri dediğim füzeler bir nevi parkur şeklinde yolu alan gittiği yolu yer yüzünü tarayarak giden profilde füzeler.Low-low-low profilde gidecek şekilde ayarlanıp Turbofan kullanılması bana daha mantıklı geliyor.Birim maliyeti yüksek mühimmat/füzeler bunlar.Nispeten yüksek menzilde gitmesindense alçaktan gidip radara yakalanma ihtimali daha az olacak şekilde yol alması daha evladır bence.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3689
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #5 : 23 Haziran 2023, 02:29:33 »
"KTJ-3200 motorundan iki kat daha fazla yükseklikte yani 10 bin metre irtifada görev yapabilecek." seyir füzeleri yere yakın seyir eden füzeler değil mi.En başta neden bu tarz füzelerde turbofan motoru değil de turbojet motoru kullanıldığını anlamıyorum.Ve neden yere yakın uçup radara yakalanmaması gereken bir füze motoru için daha yüksek irtifada uçabilir diye bir ibare var bunu hiç anlamış değilim  ::) .

Menzili yükseltmek için olsa gerek ....ne kadar yüksek ucarsa hava direnci azalır böylece harcaması yada kullanması gereken yakıt miktarı düşer....

Yada başka bir deyişle daha az enerji yada güçle havada kalabilir ve yüksek hızlara ulaşabilir...

Menzili yükseltmek için irtifayı arttırınca bunun radara yakalanması da kolaylaşıyor ama.Hi-Hi-Low şeklinde gitse bile en azından yolun bir kısmını düşük irtifada almak zorunda.Bu da düşük irtifada daha verimsiz yakıt tüketimi demek.Benim merak ettiğim şey Seyir füzeleri dediğim füzeler bir nevi parkur şeklinde yolu alan gittiği yolu yer yüzünü tarayarak giden profilde füzeler.Low-low-low profilde gidecek şekilde ayarlanıp Turbofan kullanılması bana daha mantıklı geliyor.Birim maliyeti yüksek mühimmat/füzeler bunlar.Nispeten yüksek menzilde gitmesindense alçaktan gidip radara yakalanma ihtimali daha az olacak şekilde yol alması daha evladır bence.
+1
Doğru mantık.

KTJ3700 motorunu taşıyan bir SOM füzesi, 10000m irtifada motorunu çalıştırırsa Hi-Low-Low uçuş profili ile bile çok daha uzun mesafe uçabilecektir. Zaten stealth yapıdaki bu füzeyi radarların tesbit etmesi zor olduğundan Hi-Hi-Low profili ile bile uçabilir. Böylece çok daha uzun menzili olabilir.
Atmaca füzesi için bu motoru, eğer kullanırlarsa, ancak Kara Atmaca füzesinde kullanacaklardır. Booster füzeyi 10000m irtifaya getirdikten sonra motor devreye girer ve Hi-Low-Low profil uçuş ile oldukça uzun bir menzili olur.

1000-1200km menzilli füzeler için, alçak irtifada, göreceli olarak daha az randımanlı türbojet motorla uçmasının çok büyük bir dezavantajı olmaz (Scalp-Naval bunun iyi bir örneğidir). 1500-2500km’lik hedefe uçan bir seyir füzesi için ise türbofan motor şarttır.

Çevrimdışı Alp

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 602
  • 21
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #6 : 23 Haziran 2023, 10:48:08 »
Atacağın yer ve hedefin menzili belli olmadıği için coğrafyamızda 5000 metreye kadar sütre var dolayısıyla karadan atıyorsan ortalama 3000-4000 metre yi aşabilmesi de gerekecektir. Düşük irtifa parkurunda gidebilir belki evet ama buda ekstra menzil kaybıda anlamına gelebilir…Böyle bir nedenin de etkisi olabilir… Veya SOM ları daha yüksekten atıp daha uzağa ulaştırmak ta istemiş olabilirler…

Çevrimdışı ocelot

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 186
  • 14
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #7 : 23 Haziran 2023, 11:54:05 »
Arkadaşlar, Hi Hi Lo ve Hi Lo Lo uçuş profilleri hem daha maliyet etkin hem de mezili uzatıyor. Bir seyir füzesinin lo profil için ihtiyacı çoğu zaman son 100 km falandır. Hatta daha da az. Tabi özelikle ağ merkezli katmanlı ve dağıtık modern bir hava savunma mimarisine sahip bir ülkede derinlere atıyorsanız yolda fark edilme ihtimali yükselecek. Dezavantajı da bu. çevremizde böyle bir ülke yok. Yakın bir gelecekte de olmayacak. Buna rusya bile dahil.

Çevrimdışı Bürküt

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 241
  • 27
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #8 : 23 Haziran 2023, 12:14:15 »

+1
Doğru mantık.

KTJ3700 motorunu taşıyan bir SOM füzesi, 10000m irtifada motorunu çalıştırırsa Hi-Low-Low uçuş profili ile bile çok daha uzun mesafe uçabilecektir. Zaten stealth yapıdaki bu füzeyi radarların tesbit etmesi zor olduğundan Hi-Hi-Low profili ile bile uçabilir. Böylece çok daha uzun menzili olabilir.
Atmaca füzesi için bu motoru, eğer kullanırlarsa, ancak Kara Atmaca füzesinde kullanacaklardır. Booster füzeyi 10000m irtifaya getirdikten sonra motor devreye girer ve Hi-Low-Low profil uçuş ile oldukça uzun bir menzili olur.

1000-1200km menzilli füzeler için, alçak irtifada, göreceli olarak daha az randımanlı türbojet motorla uçmasının çok büyük bir dezavantajı olmaz (Scalp-Naval bunun iyi bir örneğidir). 1500-2500km’lik hedefe uçan bir seyir füzesi için ise türbofan motor şarttır.

Sn. Yaşar KTJ3700 SOM'da kullanılmaz diye düşünüyorum.Malum KAAN'ın ana silahı olacak bir füze.KAAN'ın IWB'lerinde taşınabilmesi mutlaka istenecektir.Mevcut SOM füzesinin A/B/C1/C2 versiyonları bile hacim bütçesini aştığı için SOM J geliştirildi/geliştiriliyor.Motorun çapı ebatıyla ilgili yorum yapamasak da şu aşamada IWB içinde taşınması istenecek bir füze için hacim bütçesinde sorun yaşatacaktır diye düşünüyorum.Kara Atmaca ise bildiğim kadarıyla SOM gibi stealthy olarak tasarlanmış/tasarlanan bir füze değil.Ama tabi radarda kabak gibi de görünmeyecektir.


Atacağın yer ve hedefin menzili belli olmadıği için coğrafyamızda 5000 metreye kadar sütre var dolayısıyla karadan atıyorsan ortalama 3000-4000 metre yi aşabilmesi de gerekecektir. Düşük irtifa parkurunda gidebilir belki evet ama buda ekstra menzil kaybıda anlamına gelebilir…Böyle bir nedenin de etkisi olabilir… Veya SOM ları daha yüksekten atıp daha uzağa ulaştırmak ta istemiş olabilirler…

Hocam 10 km irtifa yaklaşık 30 bin feet demek.Bu da yine yüksek bypasslı motor kullanan yolcu uçaklarının normal uçuş irtifası oluyor.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3689
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: KTJ-3700 Turbojet Motor
« Yanıtla #9 : 23 Haziran 2023, 12:50:08 »
Alıntı
Sn. Yaşar KTJ3700 SOM'da kullanılmaz diye düşünüyorum.

Sn Bürküt,
Bende sizin gibi SOM için, KTJ3200 ile kalifiye olduktan sonra yeni bir motor arayışı içine girilmeyeceğini düşünüyorum. Ancak SOM-C ler için iyi bir alternatif olabilir KTJ-3700.
Asıl üretilme nedeni, dediğiniz gibi Kara-Atmaca.
Stand-Off menzilinin sınırı yok. Düne kadar 50-60 km uzaklıktaki platformlar emniyette iken bugün 100+ km uzaklıktaki platformları hatta 300km deki platformları Hava Savunma sistemleri ile vurmak mümkün. ABD bunun için LRASM (560km menzilli), JSOW-ER (zannedersem yerine JASSM-ER alınıyor) füzeleri geliştiriyor.
Elimizde böyle bir motorun olması, menzil sıkıntısını bir ölçüde rahatlatacaktır.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/usn-axes-jsow-er-in-favour-of-jassm-er-buy