Belharra sınıfı gemiler benim çok hoşuma gidiyor. Çok fonksiyonlu gemi. Tasarımıda hoş. Her tür amaç için kullanılır.
Benim kişisel olarak hayalim şu olurdu;
2030 Turkish Navy
12× Belharra sınıfı veya Type 26 çok amaçlı firkateynler. 350 Km Aesa radar, 32 Vls, Gezgin atma kabiliyeti, istenildiği zaman Aster 30 veya SM-2 block III
Koyarak hava savunma gemisi olarakta kullanılabilen çok amaçlı fırkateyn.
6× Sejong the great sınıfı 10 bin ton 48+48 toplam 96 Vls olan ciddi muhimmat yüklü. Tam kapasite her türlü saldırıyı durdurabilecek. Çok büyük Hava savunma muhribi. Isterdim.
14× Aıp debizaltı
10× Son derece Stealh hücumbotlar.
6× P8 poseidon
20×F-35B
Karadeniz donanması;
1× Sejong the great sinıfı
3x Belharra sinıfı( Belharra'lar, 8× Aster 30 dolu)
3× Aıp denizaltı
2× Hücumbot
Ege donanması;
2× Sejong the great sınıfı
3× Belharra sınıfı ( Gezgin Cruise yüklü )
4×Aıp denizaltı
4x Hücumbot
Doğu Akdeniz donanması
2x Sejong the great sınıfı
4x Belharra sınıfı ( Gezgin Cruise yüklü )
4x Aıp Denizaltı
4x Hücumbot
Deniz aşırı görev gücü
1x LHD
1x Sejong the great sınıfı
2x Belharra sınıfı( 8x Aster 30 yüklü)
1x Aıp denizaltı
Bu çapta bi donanma isterdim açıkçası. 15, 20 milyar dolar harcamayı bulabilir. Ama işin sonunda Anadoluyu geçilmez kılabiliriz.
Not: Sejong the great , Belharra diye yazarken o gemileri kastetmiyorum. Onların özelliklerinde Türk üretimi olarak kastediyorum. 2005- 2015 arası planlamayı yapıl 2015- 2030 arası bu donanmayı oluşturabilirdik.
Hocam belharra menzili düşük bir gemi pek açık denizlere göre değil. Zaten Fransızlar la fayette'ler yerine iç denizlerde yüksek hızda asw/asuw yapsın diye ve mısır, yunanistan vb. alt klasman ülkelere üst sınıftan satmak için ürettikleri bir gemi. Orjinalinde 16 olan vls'nin 32 opsiyonu olması nedeni'de bahsettiğim tarzda ülkelere hava savunma fırkateyni olarak kitlemek amaçlıdır . Muhtemelen 24 aster-30 32 aster-15 konfigürasyonu sunacaklar . Bu sayıda hedef ülkeler için iyidir. Zamanında büyük ülkelerin bile gemilerini bütün vls'ler tam dolu kullanmadıklarını duymuştum. Yine belharra'da böyle bir 4 yüzlü aesa radar kullanma sebepleri aster-30 kullanarak bir nevi hava savunma gemisi olarak satacaklarından heraklesten daha kapsamlı bir şeyler lazımdı. Gerçi herakleslede aster-30 atılabiliyor ancak seafire ile daha iyi bir alan hakimiyeti sağlanabiliyor.
Sejong the Great (DDG 991) sınıfı Tf-2000'den başarısız bir gemi olacak . Bir kere stealth değil. Biz tf-2000'den stealth bir gemi formu sınırlıda olsa bekliyoruz.Onun dışında Tf-2000 üzerinde şimdiye kadar batı bloğunda yapılmış en uzun menzilli ve S bant, X bant, İff ve 4 yüzey aesa atış kontrol radarını komplike olarak taşıyan tek radar olacak. Amerikalılar bile zumwalttda an/spy-3 ile an/spy-4'ü komplike olarak X bant, S bant kullanacaklardı ama maliyetlerden dolayı an/spy-3'e s bant kabiliyeti kazandırıldı.Yani bu ne demek Çafrad gibi aynı anda s bantla tarama yaparken x bantla angajman sağlamak yerine s bant modunda tarama yaparken hedeflere angajman için x bant moduna geçmek zorunda kalacak.
Radar özelinde bakarsakta şu an hali hazırda kullanılan an/spy1 radarı 320 km civarı bir menzile sahip. Arama anlamında Çafraddan çok geride. Yine şu an zumwaltta kullanılacak an-spy3 de gayriresmi 320 km menzile sahip s bant modunda menzili x bantla aynımı olur artar mı bilmiyorum ama eğer kullanılsaydı an/spy4 450 km bir menzili olacaktı zaten an-spy3 s bant modunda 450+ km bir performans gösterseydi zaten en baştan gemi tek radar üzerine planlanırdı diye düşünyorum. Zaten ddx ilk aşamada balistik füze savunması yapması beklenen bir gemi değildi. Cgx öyleydi ama onun yerine de An-spy6 'lı Burkeleri yaptılar. Kaldı ki o radar da An-Spy1'den %30 daha güçlü bir radar ki buda yine 420-430 km civarı çafrad'dan fazla değil. Ha x bant radarları veya modları Çafrad'dan uzun menzilli çünkü bu gemiler Sm-3 ve sm-6 gibi çok farklı yolun yolcusu çok uzun menzilli füzelere destek olacak radarlar. Çafrad'ın 150 km'lik çfr'si bariz geminin 120-150 km menzilli aster-30/siper tarzı bir füze üzerine kurgulandığını gösteriyor.
Vls konusu sizi biraz endişelendiriyor sanırım. İlk olarak şunu kabul etmeliyiz hocam. Bizim çok fazla gemi platformuna ihtiyacımız var. O yüzdende maliyeti etkin tasarımlara ve konfigürasyonlara ihtiyacımız var. Şimdi biz İ sınıfını 140-150 metre 48 vls birşey yapabilirdik. Üstüne çafrad yetişmese bile Smart-L vs. koyabilirdik. Ama daha fazla vls daha uzun gövde , daha uzun gövde daha fazla tonaj, daha fazla tonaj daha büyük ve gelişmiş tahrik sistemi motor aktarım organları felan demektir ki bu da ek ağırlık demek bu yeni tahrik sisteminin yakıt sarfiyatı fazla olacağından kabul edilebilir menziller için daha çok yakıt bunun için depo kısaca bunların hepsi ek ağırlık ek maliyet demek. Yine gördüğümüz gibi TF-2000'de çok ağır ve uzun 90 vls'li bir alet olsa inanın maliyeti beklendiği gibi 750-1 milyar dolar arası olmazdı. Stealth olmayan daha kötü radarlı Japon Maya sınıfı 1.5 milyar dolarlara varan maliyetlere sahip.
Sonuç olarak daha makul mantıklı ve göreve yönelik ama sayı olarak fazla gemiler üretmeye çalışıyoruz. Şu anki filo genişliğinin ben en az 4-6 gemi arası fazlalaşmasını bekliyorum bu sayede. Tabi İ sınıfının 16 vls ve Tf-2000'nin muhtemelen 48 vls olacak olması bu gemilerin gezgin atamayacak olması anlamına gelmez. Bu gemilerde 16x ssm lançeri var. Muhtemelen 8x Gezgin 8x Atmaca şeklinde kullanılıp lançerler yanlama olduğundan boydada artış olmayacak. Tf-100 ise tamamen kara saldırı ağırlıklı bir gemi olacağından tf-2000 ile aynı gövde de olsa bile vls yükünün büyük kısmı essm+ gezgin için kullanılacaktır.