Sistem ParçalarıSistem dahilinde, uçuş kumanda hareketlerini pilot mahalinden ana ve kuyruk rotorlarına ileten bir dizi itme-çekme çubukları, bellcranklar, çelik halatlar, makaralar ve servolar mevcuttur.
Uçuş kumanda sistemi hidrolik gücü ile desteklenen collective, cyclic ve kuyruk rotor kumanda alt sistemlerinden oluşan bir mekanik sistemdir (Şekil50). Sistem dahilinde, uçuş kumanda hareketlerini pilot mahalinden ana ve kuyruk rotorlarına ileten bir dizi itme-çekme çubukları, bellcranklar (mafsal),çelik halatlar, makaralar ve servolar mevcuttur. Cyclic kumanda çubukları helikopterin ileri, geri ve yanal hareketlerini kontrol eder iken kollektif kumanda çubukları dikey hareketleri , kuyruk rotor pedalları ise helikopterin baş istikametini kontrol ederler. Sistem için gerekli olan hidrolik gücü 1 ve 2 nolu ana hidrolik kısımları ile yedek hidrolik kısmından elektrik gücü ise alternatif ve doğru akım sistemlerinden tedarik edilir. Uçuş kumanda sisteminin etkinliğini önemli ölçüde artıran ve kontrolünü kolaylaştıran sistem ise otomatik uçuş kontrol sistemidir. Bu sistem ile ilgili servolar pilot yardımcı modülü üzerine tespit edilmişlerdir. Pitch , roll SAS akçüatörler uçuş süresince helikopterin pitch,roll ve yaw kanallarında uçuş kararlılığını ve dengesini artırarak pilota yardımcı olurlar. Yaw ve roll trim servolar elektro-mekanik servolar olup pitch trim servo ise elektro-hidro-mekaniki bir servodur. Trim fonksiyonu kumanda hattı boyunca küçük düzeltmeleri ve kumandanın bulunduğu pozisyonunun muhafazasını sağlar. Pitch, collective ve yaw kanallarında bulunan boost servolar kumandaların hareket ettirilmesinde pilot tarafından harcanak gücü önemli ölçüde azaltarak büyük bir kolaylık sağlarlar.
Karıştırma ÜnitesiKarıştırma ünitesi kumandalardan gelen collective, cyclic ve pedalların hareketlerini işleyerek çıkışında ileri, geri ve yanal olmak üzere üç adet hareketi ana servolara gönderir.Uçuş kumandaları pilot tarafından hareket ettirildiği gibi otomatik olarak otomatik uçuş kontrol sistemi içerisinde bulunan kararlılık/denge artırıcı sistem (SAS) tarafından da hareket ettirilirler. Cyclic ve collective hareketleri mekanik bağlantılar vasıtasıyla güç tedariki amacı ile hidrolik servolara ve hemen sonrasında karıştırma ünitesine iletilirler.
Karıştırma ünitesi iletilen kumanda hareketlerini mekanik olarak birleştirerek ana rotora ve oransal olarak kuyruk rotoruna gönderir. Kollektif ve pedalların bireysel olarak hareketleri helikopter üzerinde düzeltilmeleri gereken aerodinamik etkiler yaratır. Karıştırma ünitesinden kumanda hereketlerinin kombinasyonu sonucu alınan hareketler bu aerodinamik etkileri mekaniki olarak bertaraf etmek amacı ile düzeltici hareket olarak ana rotora ve kuyruk rotoruna gönderilirler.
Karıştırma ünitesi kumandalardan gelen kollektif (pitch) , cyclic (roll) ve pedalların (yaw) hareketlerini işleyerek çıkışında ileri, geri ve yanal olmak üzere üç adet hareketi ana servolara gönderir ( Şekil51 ). Karıştırma ünitesi üzerinde ayrıca üç adet transdüser (sensör) bulunur. Bu sensörlerden bir adeti otomatik uçuş kontrol sistemine collective pozisyon bilgisi verir iken diğerleri motorlar üzerinde bulunan dijital elektronik kontrol birimine (DECU) bu bilgiyi verirler.
Aşağıdaki tabloda karıştırma ünitesi ve otomatik uçuş kontrol birimi tarafından sağlanan uçuş kumanda düzeltme hareketleri detayları verilmiştir.
Collective Kumanda SistemiCollective kumandası bir dizi kontrol linki, bellcrank, boost servo, karıştırma ünitesi ve ana servolar üzerinden ana rotora iletilir.Collective kontrol çubukları pilot koltuklarının sol taraflarına kabin tabanına monte edilmişlerdir. Collective kumanda sistemi helikopterin dikey eksende kontrolünü sağlar.Collective kumandası bir dizi kontrol linki, bellcrank (mafsal), boost servo, karıştırma ünitesi ve ana servolar üzerinden ana rotora iletilir. İletilen bu kumanda cyclic hareketi kumandasından bağımsız olarak ana rotor swashplate ni yukarıya ve asağıya doğru hareket ettirir böylece pallerin hucum açıları (pitch açıları) aynı değerde ve eş zamanlı olarak değiştirilir sonuç olarak helikopter doğrusal olarak yükselir veya alçalır yani üretilen kaldırma kuvveti artar veya azalır (Şekil52). Collective çubuğu üzerinde pilotun her an için kontrollerini elinin altında bulundurması gereken sistemlerin kontrol anahtarları bulunur. Bu kontrol anahtarları genel olarak iniş farı, arama farı, servo, motor hız ayarı, taşıma kancası acil yük bırakma sistemlerine aittir. Collective çubuğu üzerindeki sıkma gevşetme düzeneği ile çubuğun aşağıya ve yukarıya hareket sertliği (friction) isteğe ve duruma uygun olarak ayarlanabilir.