Şu motor konusunu Youtube da bir kaç animasyon filan bulup bize de anlatında bizde öğrenelim hiç anlamıyoz ki böyle
Sn re ,
Zorda kalmazsam, hesabım olmasına rağmen sevmediğim için, YouTube ‘ a bulaşmıyorum.
Ama işin alfabesinden şuraya bir iki satır yazayım.
İşin başı Turbo jet motorudur. Air intake dediği yerin başındaki ilk 1 ya da 2 fan, normal havayı alıp içeri basar. Buna Düşük basınç kompresörü kademeleri deniyor. Bunun arkasında havayı sıkıştıran yüksek basınç kompresör bölümü var. Bunların her birine kademe deniyor. Çünkü hareketsiz bir seri fan bıçakları olan “statör” ile dönen bir seri fan bıçakları olan rotordan oluşuyor her bir kademe. Bunlar havayı yüksek basınçla sıkıştırıp yanma odasına atıyorlar. Burada yanan yakıtla oluşan yüksek ısılı hava ilk türbin kademesine geliyor ve bu türbini (yüksek basınç türbini) çeviriyor. Bu türbinde kompresörü çeviriyor. Burada hava ısısı çok yüksek işe. Bu türbinlerin bıçaklarının tek kristal olması gerekiyor. Ondan sonra alçak basınç türbini var. Burada ısı biraz düşüyor. Tek kristal olma şartı yok. Bu türbin de en öndeki alçak basınç fanını/kompresörünü çeviriyor.
Etki-Tepki-İtki kuralları dahilinde nekadar çok enerjiyi nozülden dışarı atabilirseniz o kadar çok itki alırsınız. Yani ne kadar yüksek ısıyla/enerjiyle çalışan motorunuz varsa o kadar çok itki üretirsiniz.
Aynı mantıkla nozülün arkasına kovayla yakıt dökerseniz, bu yakıtın ani yanmasıyla oluşacak yüksek ısıyla ek bir itki daha alırsınız. Bu da art yakıcı itkisi işte.
Türbo jet motordan Türbofan motora geçersek:
Esas olarak türbojetteki aynı çalışma sistemi burada da vardır. Ancak;
Burada motorun önünde oldukça büyük bir fan kademesi vardır. Bu kademe alçak basınç kademesi olarak dışarıdaki havanın bir kısmını motorun içine bir kısmını da motorun kenarlarındaki by-pass kanallarından arkaya nozüle yollar. Bir çeşit pervaneli uçak gibi havayı alıp arkaya verip orada motorun içinden gelen sıcak havayla birlikte toplam itkiye katkıda bulunur. Yolcu uçaklarında toplam itkinin %90 kadarını bu fan sistemi yaratır.
Bu by-pass miktarı savaş uçakları motorlarında bayağı düşüktür.
Türboşaft motorda ise:
Türbojet motorunun türbininden sonra bir şaft vardır bu şaft ile ve ve şanzımanla helikopter motorunun palleri çevirilir.
Türboprop motorda ise :
Turbojet Motor fanının önüne konan şanzımanla pervane çevrilir.
Bunun ötesinde bilmek istediğiniz daha detay isteyen konu varsa elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışırım