Motor üretmek o kadar kolay olsaydı çoktan üretilirdi. Bu bir.
Motor üreten bir sürü ülke ve firma var. Bu iki.
Rus, Çin, Ukrayna, İtalya, İngiliz.
Ama hiç birisi MTU’nun eline su dökemiyor. ABD dahi MTU motorunu lisans altında General Dynamics de üretiyor. İsrail merkava 4 lerde bu motoru kullanıyor Renk şanzımanlı ile. Bizim israil’li m60t lerin motoru da oradan.
Olay sadece 1500hp motor üretmek değil. Dizel motorda tork en önemli şey. Koca tankı kaldıran motorun beka gücü Torku. Sonra tamir ve bakım aralığı. Güvenilirliği ve yakıt tüketimi. MTU bu konu da dünya lideri. Deniz platformlarındaki tüm kullandığımız dizel motorlar MTU. TCG Anadolu daki motor ve jeneratörlerde MTU.
BMC , Tümosan vs dizel motor yapıp yerli araçlara kullanıyor şu anda. İyi de benzer, diyelim 500hp motorun, Alman muadilinin performansı ile aynı mı? Ha! Diyeceğiz ki yerli olsun da çabuk bozulsun , ömrü kısa olsun, çok yaksın önemli değil. Şu an için sıkıntıda olduğumuz için önemli değil ama uluslararası pazarda satışa gelince o işte çok önemli oluveriyor.
Ukrayna motoru “boxer” yani eski Volkswagen tosbağa susuz motoru gibi zıt pistonlu. Bakımı ucuz belki ama, güçsüz. 70 tonluk Altay’ı kaldıracak motorun 5000 Nm Torka ihtiyacı var. Böyle bir Torku , belki fazlasını ts1400 verir. Ama gaz türbinin de dezavantajları var. Çok yakar, arkasında piyade dolaşamaz yüksek ısıdan ötürü, ısıl izi yüksektir. Abrams kullanıyor ama!
İstenilen evsafta motoru üretebilecek yer TEİ. Mahmut Akşit adres burası dedi. Ama kimse dönüp TEİ ye 1800hp lik bir motor yap bize demiyor. Adamlar 40000ft irtifada eksi 60-70 C derecede çalışan “dizel” motor yaptılar 220hp. Neden bu iş onlara verilmedi anlamak zor?