Düşen Yunan jetlerinin detayları
26 Ağustos 2010 tarihli haberimizde, aynı gün Türkiye saati ile 1305 sularında havada çarpışarak düşen iki adet Yunan F-16 uçağının haberini duyurmuş ve bu bağlamda kazayla gerçekleşen bu olay sonrası sıcağı sıcağına edindiğimiz bilgileri sizlerle paylaşmıştık. Son bir kaç günde konuyla ilgili olarak gelen bazı detaylı bilgiler ışığında, artık söz konusu ilk bilgilerin optimize edilmesi kaçınılmaz bir durum olmayı arz etmektedir.
Hatırlanacağı gibi toplamda 6 Yunan jetinin, 4′e/2′i şeklinde saldırı/savunma amaçlı tehlikeli manevra eğitimine havalandığı olayda, her ikisi de Block 52+ konfigürasyonlu olmak üzere, Girit Adası’ndaki 340. Mira Filosu’ya bağlı 99-1522 seri ve 522 kuyruk nolu tek koltuklu bir F-16C ile, çift koltuklu 99-1538 seri ve 604 kuyruk nolu F-16D uçak havada çarpışmışlar ve akabinde iki uçak da düşerek Ege Denizi’ne çakılmışlardı.
Olayda her iki Yunan F-16’sının toplam üç kişilik mürettebatı da fırlatma koltuğu ile atlamayı başararak denize paraşütle inmiş, fakat F-16C uçağının pilotu Plt. Yzb. Anastasios Balatsoukas’ın Girit’in güneyinde sadece cesedine ulaşılabilirken F-16D mürettebatı, ağır yaralı Plt. Yzb. İosif Anastasakis ve yaralı Plt. Tğm. Paul Blotzakis, Yunanlı balıkçılar tarafından bulunduktan sonra hastaneye kaldırılmıştı. Sonrasında ağır yaralı olan Yüzbaşı Anastasakis de dün itibariyle yoğun bakımda hayatını yitirmişti.
Yunan kaynaklarından edindiğimiz bilgilere göre, düşen söz konusu F-16 uçakları Yunanlıların Peace Xenia IV projesi kapsamında en son aldıkları ve Mart-Aralık 2009 tarihlerinde teslim edilen son model 30 adet Block 52+ uçakları değil.
Yunan kaynaklarına göre Yunanlılar hiç bir zaman Blok 52 uçağına zaten sahip olmamışlar ve bunu asla kabul etmiyorlar. İddialara göre Peace Xenia III projesi kapsamında 2002-2004 yıllarında temin edilen 40′ı tek ve 20’si çift koltuklu, tamamı gövde üstü konformal yakıt tanklı olan 60 adet F-16C/D uçağı da onlara göre Blok 52+ serisi ve bunların Blok 52 olduğunu şiddetle reddediyorlar.
Edindiğimiz bilgilere göre 2002-2004 yıllarında (Peace Xenia III) temin edilen 60 adet F-16C/D uçağı ile 2009 yılında tedarik edilen 30 adet F-16C/D uçaklarının konfigürasyon bazındaki tek detay farkı Link 16 yanında, son alınan uçakların sistem bilgisayarlarının MMC-5000 yerine 7000 modeli olmasından ibaret. Bu minik farktan dolayı son model uçaklar gayriresmi olarak zaman zaman Blok 52M şeklinde de kodlanmaktaymış.
Dolayısıyla son kazada havada çarpışan 522 ve 604 kuyruk nolu uçaklar, daha önce 2002-2004 yıllarında temin edilen ve bizim şimdiye dek genelde Blok 52 olarak nitelediğimiz fakat Blok 52+ olduğu iddia edilen uçaklardır ve Yunanlılar gerek Peace Xenia III, gerekse IV projeleri kapsamında tedarik ettikleri F-16 uçaklarına, aralarında herhangi bir önemli konfigürasyon farkı bulunmadığından dolayı her iki uçağa da Blok 52+ demekteler.
Netice itibariyle en son düşen uçaklar Blok 52+ olsalarda, her halükarda kesinkes en son geçen yıl alınan yeni uçaklardan değil.
Buna göre Yunan Hava Kuvvetleri envanterindeki F-16 uçaklarının son reel durumu 116’sı tek koltuklu F-16C ve 41′i çift koltuklu F-16D olmak üzere, geriye kalan toplamda 157 adet F-16‘larının dağılımı aşağıdaki gibidir:
28/4 x F-16 C/D (Peace Xenia I / Blok 30)
31/8 x F-16 C/D (Peace Xenia II / Blok 50)
37/19 x F-16 C/D (Peace Xenia III / Blok 52+)
20/10 x F-16 C/D (Peace Xenia IV / Blok 52+)
Özge Kılınç
99-1538 seri ve 604 kuyruk nolu F-16D (Blok 52+)
99-1522 seri ve 522 kuyruk nolu F-16C (Blok 52+)