Hindistan 27 senedir sürmekte olan ve tek motorlu Hafif Savaş Uçağı projesi LCA (Light Combat Aircraft) kapsamında seri üretimi start alan Tejas uçağının son Mk. II modeli için ABD konuşlu üretici General Electric teklifi F414 tipi turbofan motoru üzerinde karar kıldı.
Böylelikle Tejas Mk.II uçağının uluslararası motor ihalesini kazanan General Electric, Avrupa konsorsiyumunun teklif ettiği Eurofighter/Typhoon uçağının motoru EJ200‘e karşı galip gelmiş oldu. General Electric ilk aşamada, Hindistan Hava Kuvvetleri’nin Tejas Mk.II uçağı için 99 adet F414-INS6 tipi turbofan motor üretecek. Motorların bir kısmı ABD‘de üretilecek fakat teknoloji transferiyle büyük bir bölümü Hindistan tarafından lisansla üretilecek.
Söz konusu modern F414 serisi motorlar ABD ve Avustralya‘nın F/A-18E/F Super Hornet ve İsveç’in yeni geliştirdiği JAS-39 Gripen NG uçaklarında da kullanılmakta. Tejas uçağının ilk modelleri yine General Electric’in F404 motoru ile donatılmışlardı ve Hindistan bu motordan 44 adet sipariş vermişti.
Görüldüğü gibi dünyanın nüfus bakımından Çin’den sonra ikinci büyük ülkesi, kısmen bir sanayii/teknoloji devi ve dünyadaki 9 askeri nükleer güçten biri olan Hindistan bile, 30-40 yıldır üzerinde uğraştığı halde dışarıdan bağımsız kendi başına yerli bir ana muharebe tankı (Arjun) veya hafif bir savaş uçağı (Tejas) dahi üretemiyor, zira gelişmiş modern bir turbofan motor üretmek, son derece komplike bir sistem olduğu için dünyada sayılı bir kaç ülkenin üstesinden gelebildiği teknolojik bir husus. ABD‘den sonra savunmaya en çok maddi kaynak ayıran bir Çin bile, uğraştığı ve yoğun çaba sarfettiği halde bugüne dek Rusya‘dan bağımsız olarak yerli bir turbofan motor üretebilmiş değil.
Diğer yandan Hindistan‘ın F414-INS6 motorunu seçmesi dolaylı olarak Hindistan‘ın bir diğer programı olan, orta sınıf çok rollü savaş uçağı projesi MMRCA (Medium-Multi Role Combat Aircraft) çerçevesindeki, ilk aşamada yaklaşık 11 milyar dolarlık ve 126 uçaklık uluslararası ihaleyi de etkileyebilir.
MMRCA ihalesine halen ABD‘den Lockheed Martin teklifi F-16IN (Blok 60) ve Boeing çözümü F/A-18E/F Super Hornet (Blok II) yanında, İsveç’ten Saab teklifi JAS-39 Gripen NG, Fransa‘dan Dassault teklifi Rafale F.3, Rusya‘dan Mikoyan-Gurevich MiG-35 “Fulcrum-F” ve nihayet Avrupa teklifi (İngiltere, Almanya, İtalya, İspanya) Eurofighter/Typhoon Tranche III iştirak ediyorlar.
Fakat Hafif Savaş Uçağı (LCA) ihalesinde Tejas‘ın Mk. II uçakları için de General Electric motorlarının seçilmesi ve söz konusu F414-INS6 motorlarının Super Hornet ve Gripen uçaklarında da kullanılması, lojistik açıdan özellikle F/A-18 olmak üzere bu uçakların şansının MMRCA ihalesinde daha da artmasına yol açacağı tabiidir.
http://www.savunmasanayi.net/hindistan-tejas-motorunu-secti/hindistan-tejas-motorunu-secti/