Arkadaşlar bilindiği gibi şu an Altay'ı üretmekle uğraşa duralım, Fransa, Almanya Ortaklığı ilk Geliştirilmiş Ana muharebe tankı olarak 2 kişilik daha hafif otomatik dolduruculu leclerc taretli ve leopard 2a7 gövdeli tankı gösterdiler. Bu bir nevi Armata'nın yüksek manevra kabiliyetine cevaptı. Ancak bu iki ülke armata'ya karşı bir nevi tank ekollerini değiştirerek yeni bir tank geliştiriyor. Main Ground Combat System olarak alınan bu sistem 2035'leri temel alıyor. Tam biz altayı yapıp satıp kaymağını yiyecekken bu arkadaş çıkıp piyasaları alt üst edecek. Asıl mevzuya girmeden yaptığımız bu ön hatırlatmadan sonra asıl meseleye geçelim.
Bu yeni tank mevcut 120mm l/55 armata'nın gövdeyi delemediğinden 130 mm yeni bir top ile gelecek ve buna eş tankın manevra kabiliyetini arttırmak için 1600 hp yeni mtu , 3 kullanıcılı ekstra güçlendirilmiş şasi ve insansız kule ile gelecek. Problem ise şu, günümüzdeki modern batı tanklarının yüzde 70'i alman mtu 1500 hp'nin lisans altı ve yine değişik konfigürasyondaki versiyonuyla 120 mm rheinmetall L/55 topu'nun lisans altı versiyonunu kullanıyor.
Tabi bu yeni güç gurubu ve top'u Almanlar Fransa dışında hiçbir ülkeye bir süre vermeyeceğine dair inanç tam. 152 mm toplu seri üretime geçmiş önden delinemeyen bir armata'nın korkusunu da kullanarak bunu tüm dünyaya satmak isteyeceklerdir.
İşte bu noktada Challenger, Ariete, Altay, K2, Type 10 gibi tankları direkt olarak farklı bir klasmana itecek ve bu ekonomik ve beka kabiliyeti olarak çok kötü bir durum.
İşte bu yüzden ortak bir tank projesi olmasa bile İngiltere, İtalya ve Türkiye başta olmak üzere İspanya (Lisans altı üretim), Kore ve Japonya opsiyonel olarak ülkelerin yeni nesil tank topu, yeni nesil motor ve güç grubu, dm-53 seviyesi sabot mühimmat ve belki aktif koruma sistemi alanında ortak teknoloji geliştirme gurubu kurması çok mantıklı olabilir.
Ülkeler arge bütçelerini , teknolojik birikimlerini birleştirerek benzer seviyede top ve mühimmat ile motor yapıp yeni tanklarında farklı konfigürasyonda üretebilirler ve gayet win-win bir durum olur.
Belki benzer durum aw-249/T-629 (muhtemel tiltrotor/stealth/coaxial motor gibi değişik versiyonları konusunda ) ve MMU-Tempest ortak alt sistem kullanması ve tempest uzarsa stop-gap mmu almaları konusunda ortaklığa gidilebilir.
İhracat piyasasında rekabet için cidden gerekli böyle bir sistem.