Sayın Yaşar Ukrayna motorundan hiç mi öğreneceğimiz bir şey yok?
Mercedes üretmeye soyunmuş fabrikaya, Lada nasıl yapılırı öğretmek doğru mudur sizce?
Ukrayna motorunu yapanları transfer edelim. En faydalı işi yapmış oluruz.
Sn Serkan1976, jet motorunun üretimi en zor kısmı yüksek basınç türbin kanatlarıdır. Burası ısının en yüksek olduğu yerdir. Ukraynalılar, hala Sovyet döneminden kalma “Directionally Solidified “ bıçaklar döküyorlar. Bu türbin bıçakları dökülürken süper alaşımın tüm molekülleri kristalize edilerek moleküller tek yönde hizaya sokulup döküm yapılıyor. Çıkan bıçak, katmer katmer kristallerden oluşuyor. Yüksek ısıda ve hızlı devirde merkezkaç güçle bu kristal tabakları birbirleri üzerinde kayıyor ve uzuyor. Deforme oluyorlar.
Bu teknolojinin bir üst seviyesi tek bir kristal olarak bu bıçağı dökebilmek. Bunun da ısıya dayanabilmesi açısından içerisine konan maddelerle nesil nesil değişik versiyonları var. Şu anda hemen her üst sınıf üretici 3üncü nesil tek kristal döküyor. TEİ’de 3üncü nesil tek kristal döküyor.
GE, RR gibi TEi’de eklemeli üretim teknolojisiyle yanma odası imal ediyor. Yalnız fanları değil kompresörü de bıçaklarıyla fan tabanına eklemeli olarak (Long Chord Blisk teknolojisi ile) tek parça olarak üretiyor. Bu da motora, az yakıt kullanımı ve daha düşük ısılarda daha yüksek verim sağlıyor.
Bunları yapabilen firmaya Ukrayna ne öğretecek?
MMU’nun yapım kalitesini hepimiz ve tüm dünya ağızlar bir karış açık izledik. Ukrayna motor kalitesi düşük. FADEC dahi yok motorlarında. Yanma kalitesini optimize edebilmek için yanma odasını kısa tutuyorlar. Bu da motorların dumanlı çalışmasına neden oluyor.
Ama koyunun olmadığı yerde keçi “Abdurrahman Çelebi” olur hesabı motor bulamadığımız yerde mecbur kalıp kullanabiliriz bu motorları. Ama en kısa sürede yerli versiyonlarına dönmemiz şarttır.
Ya da Eyy ABD , Eyy AB demeden Batı ile aramızı iyi tutup, gerektiği yerde kritik olmayan bir f404, f414 yada ej200 motorunu rahatça üreticilerinden temin etmesini bileceğiz.