Arkadaşlar kusura bakmayın, bu forumu çok seviyorum ancak sevmediğim bir yönü var oda geçmiş iletiler okunmadan (geçmişten kastım tartışmanın başladığı yani bir gün öncesi vb.) son bir kaç iletiye göre kendi fikrini tak diye atmak.
Ben daha dün satırlarca saatlerimi verip, F-16'nın nasıl kullanılır ve modifiye edilirse F-15'e hava-hava muharebesinde nasıl üstün olduğunu , kara saldırıda kabiliyetlerinin nasıl arttırılıp F-15'e yakın nasıl güç çarpanı ekleneceğini yazdım.
Diğer taraftan Gökdoğan'ın menzilinin nasıl 65+ km olabileceğini da anlattım. Ki bunu sage müdürü de dedi. Ama biz burada hala yok F-16, F-15'ten kötü , Gökdoğan'ın menzili 65 km'mi değil mi ? Bunu tartışıyoruz. Arkadaşlar isterseniz bir ilk olarak F-15 ve F-16'nın tarihçesini açın okuyun F-16 ne zaman neden F-15'in hangi dezavantajlarını gidermek için üretilmiş falan bunlara bakın.
Her çift motorlu, altına bombaları doldurup giden uçak iyi uçak değildir.
Bunu yazdım diye arkadaşlar sizi hedef aldığımı sanmayın belki siz ilk defa yapıyorsunuzdur. Kusura da bakmayın bu belki ilk kez rastgele denk gelmiştir. Ancak bu olgu forumda var. Beni de çok üzüyor. İsteyen attığım ileti geçmişine baksın aynı konulara benzer cevapları kaç kere vermişim.
Saygılarımla....
Ben kendi özelimde söylemek isterim ki 34 yaşındayım ve 18 yaşında başladığım anadolu lisesi hazırlık sınıfı yıllarından itibaren piyasa da ki zamanın tüm yerli ve hatta yabancı savunma havacılık dergilerine istisnasız abone olup okumuş, teknoloji gündemini o zamandan bu yana takip etmiş biriyim. Ayrıca senelerdir de internetten yine yerli ve yabancı dilimin yettiğince yabancı savunma ve havacılık sitelerini tabip eden fakat yakın zamana kadar yorum yazmayı tercih etmeyen biriydim. Forumumuza gelince de genelde her sayfayı her yorumu okuyup takip ederim ama bu her yazılanla aynı fikirde olmak zorunda olduğum anlamına gelmez. Çünkü burda hiç kimse su götürmez kesin otorite değildir.
Siz f16 ile f15i hava muharebesinde karşılaştırma yapamazsınız çünkü f16, f15in yanında ki alt elemandır. f15in çıkış noktası hava üstünlüğü uçağı olmasıdır. Bu zamana kadar edindiği harp tecrübesi ile de bunu kanıtlamış bir uçaktır. Hem f16 hem de f15in üreticisi olan Amerika bu uçakları harp sahasında nasıl kullanmıştır. f16 güncellenirse f15in alt modellerine üstün gelebilir fakat aynı düz mantıkla bu sefer f15in üzerinede güncelleme uygulanır ve yine aynı üstünlük korunabilir. Soruyorum size f16 block 70, f15x ten daha üstün bir av bombardıman uçağımıdır ? iki uçağında son güncellemelerden sonra taşıyabildiği silah kapasitesi ortadadır. Amerika kendisi için 0 model f16 gündeminde yokken şu an f15x kullanması gündemde dir.
Gökdoğan ile ilgili konuya gelince yazılarınızı beğeni ile okuyor ve takip ediyorum fakat size %100 katılmak durumunda değilim bilmiyorum bunun için ceza alma durumundamıyım fakat ben bu füzenin c7 ile aynı menzilde olduğunu düşünmüyorum. Hiç birimizde de bunun aksini ispat edecek şu an için bir test sonucu da yok sanırım ? Vuruş yüzdesinin çok daha iyi olacağı konusunda size katılıyorum bu konuda bizi aydınlattınız.
İnanın ben belkide ilk kez bir mesajınızı alıntılamışımdır. Zaten orada sizin için yazdım belki denk geldi veya ilk kez yaptınız ama forumda genel olan bir durumdan bahsettim.
F-16, F-15 özelinde bakarsak bu yazınızdan bu başlıkta daha önce yazdığım yazıyı okumadığınızı anlıyorum. Ama sizin için tekrar bir kısa özet geçeceğim . İlk olarak sizden ricam şu alttaki yazıyı okuyunuz ;
https://www.siyahgribeyaz.com/2020/04/f-16-mig-29-ve-hava-muharebesi-hakknda.htmlŞimdi gelelim F-16 vs F-15 olayının kısa özetle tekrar ele alınmasına ;
Şimdi hocam siz düşünüyorsunuz ki F-16, F-15'in daha ufak kompakt, multirole bir sağ kolu olarak yapıldı. Ama durum bu değil. F-16 yapılma sebebi F-15 zamanında F-22 gibi biraz tuzlu kaçınca ufak, ama en az F-15 kadar etkili hem abd hemde müttefikler için bir avcı yapmaktı. Zaten projenin ismide Small tactical fighter'dı sanırım. Sonuç olarak mühendisler, F-16'nın gövdesini o kadar dar ve sınırlı tasarladılar ki sonradan donanımcılar fazladan ağırlık eklemesin uçak ağırlaşmasın diye. Hatta derki ilk tasarımcılar, F-16'nın bu kadar multirole'e döneceğini bilsek asla bu kadar dar bir mimaride tasarlamakla uğraşmazdık derler.
Sonuç olarak F-16 hafif olmasından ve üstündeki motor çok güçlü olduğundan dolayı şu an bile batı bloğunun hız itki oranı en yüksek uçağıdır. Hızlanması, tırmanması en iyi uçaktır. Şimdi gerisini de karşılaştırmada söyleyelim.
Uzun Menzilli Hava-Hava Muharebesi ;
1- F-15'in radar menzili F-16'dan uzundur. Bunun sebebi F-16'nın manevra için hafif olsun diye hafif ve ufak olarak üretilmesi, burun çapının dar olması ve daha az radar modülü sığmasından dolayıdır. (Tabi başka ufak değişkenlerde var.) Ancak tasarlandığında F-16'nın radarı üstündeki bvr füzesini rahatlıkla taşıyabilecek derecededir. F-15 ise radar menzili uzun olmalıdır Çünkü büyük bir uçak olduğundan daha ufak bir uçak onu tespit ettiğinde oda rcs'si düşük uçağı tespit etmelidir.
Yıllar geçtikçe füzelerin menzilleri arttıkça tabi radarlarda gelişti. Aesa işin içine girdi. Şu anki son duruma baktığımızda ; F-16'nın sahip olduğu en iyi radar apg-83 sabr ama onun verileri elimizde yok , ama apg-80'in var.
APG-80 AESA (F-16E)
For RCS 0.0001 m2 class target: 11 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 20 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 62 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 110 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 165 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 195 km+
Birde F-15'e bakalım ;
APG-63 V2/V3/V4 AESA (F-15C/E/SG)
For RCS 0.0001 m2 class target: 14~19 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 25~33 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 81~104 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 144~185 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 215~278 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 255~330 km+
F-16'nın rcs'sinin blok ve konfigürasyona göre önden 1-3 m2 değiştiğini ve F-15'inde genelde 4-5 m2 olduğunu biliyoruz. Yani bakarsanız bu uçakların birbirini tespit menzilleri neredeyse aynıdır. Kaldı ki Aim-120 C7 üzerine kurgulanmış radarlar olduklarından onları da rahatça atacak güçtelerdir.
Şimdi bizim aselsan'ın aesa radarına dönelim. Şimdi değerlendirdiğimiz APG-80 gaas tabanlı bir radar aselsanınki ise gan tabanlı bir radar. Gan Gaas'tan her zaman daha uzun menzilli ve ew kabiliyetli daha sessiz radarlardır. Buna ek apg-80 radar 1000 tr modüllü ve f-16 burun çapını tam doldurmayan bir radardır bkz :
Birde bizim F-16 aesa radarımıza bakalım ;
İdef 2019'da aldığımız bilgiler ışığında da F-16'nın tam burun konisini dolduran bir aesa radar yaptık. Muhtemel Tr modülü 1200 yani f-35 radarına denk. Altyapıları da gan tabanlı aynı. Performanslarının da benzer bir radar olmasını bekliyoruz. O zaman F-35 radarının performansına bakalım ;
APG-81 AESA (F-35A/B/C)
For RCS 0.0001 m2 class target: 16 km+
For RCS 0.001 m2 class target: 28 km+
For RCS 0.1 m2 class target: 90 km+
For RCS 1.0 m2 class target: 160 km+
For RCS 5.0 m2 class target: 240 km+
For RCS 10.0 m2 class target: 285 km+
Üstte verdiğim F-15 radarının performansı ve rcs'leri hesaba katarak hesapladığımızda birbirini tespit etme menzilleri arasında en az 35 km farkla bizim F-16 aesa radarı öne çıkıyor. Bunda ana etken F-15 radarının gaas tabanlı olması ve F-15'in rcs'si yüksek olmasıdır.
Hayır yani 200+ km'ler neden önemli derseniz Amraam ve gökdoğan için değil ilerde iki uçak meteor veya jatm gibi füzelere sahip olursa diye diyorum. Bvr menzilde F-16'nın daha iyi olabileceğini gösterdik mi ? Evet.
Ha evet F-15 daha fazla amraam taşıyabilir. Bu bir avantajmıdır ? Evet. Üstün kılar mı ? Hayır. Çünkü ilk olarak biz bir savaş uçağına o kadar bvr füzeyi takacak bir ekonomiye sahip değiliz. İkincisi bir savaş uçağını vurmak için bir veya 2 bvr füze yeterken o kadar füzeyi çöpe atmayı göze alamayız. Hadi F-15'i üstün kılmak için çok zorluyorum, şimdiye kadar modern anlamda aynı anda en çok 100 jetle operasyon yapılmışken hadi 100 jet kaldırdık, F-16'lar ek yakıt tanksız intercept modda veya yakıt tankıyla 1'er adet ikili amraam lançeri ile 6 amraam taşıyabilir çarp 100 ile 600 amraam eder , her ikisinden 1'i bile başarılı olsa 300 uçağı tek sortide vurmak demektir. Yani şimdiye kadar aynı anda havada olabilen maksimum jet sayısının 3 katını . Bu mantıklı mı ? Bence değil.
Ha ama az uçağı olan ufak ülkeler için mantıklıdır. Veya F-22 gibi stelath bir uçağın vardır. Koyarsın 12 tane cuda, zaten 4++ seni tespit edemiyordur. Rahat rahat yollarsın füzeleri ve vurursun.
Kısa Menzilli Görüş İçi Muharebe ;
Kısa menzilli muharebede 6 önemli etken vardır ;
1- Pilotaj : Uçaktan bağımsız bir konudur.
2- Tvc : İki uçakta da yok.
3- Kaska Monte Nişangah sistemi : 2 uçakta da var.
4- İtki/Ağırlık oranı ve buna bağıl ivmelenme : F-15'lerde bu oran 0.93 gibi düşük bir oran, F-16'ların blok 30 larının hava-hava konfigürasyonunda bu oran 1.24 gibi sınıfında lider.
5- Tırmanma Oranı : İki uçağın oranıda 250m/s ama ben bu konuda F-16'larında (Ge motorlular) daha iyi olduklarını biliyorum.
6- Kullanılan kısa menzili mühimmatının vuruş hattı'nın genişliği : İki uçakta bu alanda şampiyon olan aim-9x kullanıyor.
Kısaca toparlarsak bu alanda da F-16 altta değil üstte hatta siyahgribeyazdaki yazıyı görürsen pilotların ilk tercihi F-16.
Zaten şu videoyu izlersen F-16'nın ne kadar daha agresif ve dönüş yarıçapının düşük olduğunu görürsünüz hocam. Keza bu konu F-16'nın kabiliyetini biz gerek bu redflagta gerek daha önce bizim F-15'leri haşat ettiğimiz red flaglarde gördük. Tango One Never Dies diyorum, size sevgi ve saygılarımı sunuyorum.