Bazı konularda ufak eklemelerim olacak:
1. Uçak motorunda kritik eşik aşılmış değil. Daha işin başındayız. Mahmut Akşit’in de söylediği gibi, kağıt üstünde 6000lbf değer aldıkları motorun prototipini şu an imal ediyorlar ve ilk ateşleme sonucunda 3-4000lbf itki bekliyorlar. Ondan sonra motorun üzerinde yapılacak değişikliklerle kağıt üzerinde elde edilen 6000lbf değere ulaşmayı hedefliyorlar.
TS1400 motorunun Gökbey’i uçurabilecek versiyonunu ancak sene sonu teslim edebilecekler. İlk ateşlemeden bu yana hala geliştiriliyor motor. Gökbey’i uçurduktan sonra da geliştirme devam edecek. Ondan sonra motor seri üretime alınacak.
Aynı durum TF6000 için de geçerli. Daha önümüzde uzun bir yol var.
TFX motoru için de aynı durum söz konusu. Sn Akşit’in de söylediği gibi “biraz geç kalınırmış” durumda. Ama en azından başlanmış motor üzerine tasarım çalışmaları.
2. Sn Akşit’in her verdiği zaman bilgisine fazla inanmayın derim. Kendi propogandasını yapmayı seven birisi olarak, 7-8 senede bitirmeyi planlıyoruz dediği motoru 5-6 senede teslim edip, nasıl başarılı olduğunu göstermeyi seven bir kişi.
3. TF-6000’in ilk ateşlemesi 2023 başında yapılırsa, uçan bir platformda denenmesi için üzerine en az 2 sene daha koyun derim. O da 2025 demektir. Seri üretime girişi de, en iyimser açıdan 2027’yi bulur.
Aynı düz mantıkla daha yeni başlanmış bir tfx motor projesinin 2030’dan önce hazır olması imkansız.