Kara Kuvvetleri Komutanlığı’nın ihtiyacı olan 51 adet kesin, 41 adet opsiyonel Taarruz/Taktik Keşif Helikopteri’nin, kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda özgünleştirilip, üretilmesi ve entegre lojistik destek sağlanmasına yönelik olarak Ekim 1996 tarihinde başlatılan Taarruz/Taktik Keşif Helikopteri (ATAK) İhalesi, Savunma Sanayii İcra Komitesi’nin (SSİK) 14 Mayıs 2004 tarihli kararı ile iptal edilmişti. Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM), 10 Şubat 2005 tarihinde yayınladığı yeni Teklife Çağrı Dokümanı (RFP) ile, ATAK Helikopteri İhalesi’ni yeniden açmıştı. Söz konusu ihaleye, AgustaWestland, Eurocopter, KAMOV ve Denel Firmaları teklif vermişti. 30 Mart 2007 tarihinde yapılan SSİK toplantısında AgustaWestland firması ATAK Programı ihalesini kazanan firma olarak ilan edilmiş ve Nisan 2007’de TUSAŞ, SSM, ASELSAN ve AgustaWestland arasında sözleşme müzakerelerine başlanmıştı. Müzakereler 27 Ağustos 2007 tarihinde sona ermiş ve 7 Eylül 2007 tarihinde de sözleşmeler imzalanmıştır.
ATAK Programı kapsamında Şirketimiz ana yüklenici, ASELSAN ve AgustaWestland firmaları da Şirketimizin alt yüklenicileri olacaklardır. Bu kapsamda imzalanan sözleşmeler:
• TUSAŞ-SSM Ana Sözleşme
• TUSAŞ-AgustaWestland Ana Alt Yüklenicilik Sözleşmesi
• TUSAŞ-AgustaWestland İşbirliği Anlaşması
• TUSAŞ-ASELSAN Alt Yüklenicilik Sözleşmesi
ATAK Programı kapsamında kurgulanan modele göre Şirketimiz Ana Yüklenici olarak; “Program ve Sözleşme Yönetimi”, “Sistem Entegrasyonu”, “Üretim”, “Mühendislik” ve “Entegre Lojistik Destek” alanlarında iş payına sahip olacaktır.
Buna göre: Şirketimiz, AgustaWestland ile birlikte tanımlayacağı operasyonel ve fonksiyonel gereksinimler doğrultusunda, ATAK Özgün Görev Bilgisayarı yazılım ve donanım tasarımı ile entegrasyonundan ve silahlar dahil bütün görev sistemlerinin tedariğinden sorumlu olan ASELSAN’ın iş payının ve bunlara yönelik sözleşmelerin yönetilmesinden ve programın bütünüyle harmonize edilmesinden sorumlu olacaktır.
Sistem Entegrasyonu faaliyetleri kapsamında Şirketimiz, A-129 CBT Helikopteri’ni esas alan Temel Konfigürasyon Helikopteri (BCH) üzerinde T-129 ATAK Helikopteri konfigürasyonunu oluşturmaya yönelik:
• Aviyonik ve Silah Sistemleri Paketi’nin T-129 ATAK Helikopteri Sistem Performans Spesifikasyonu gereklerini karşılayacak şekilde helikoptere entegre edilmesi,
• Aviyonik ve Silah Sistemleri Paketi’nin donanım ve yazılım entegrasyonu için gerekli tasarım ve üretim aktivitelerinin gerçekleştirilmesi,
• T-129 ATAK Helikopteri konfigürasyonuna ulaşılmasına yönelik Test ve Kalifikasyon faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi, bu kapsamda:
• Fonksiyonel Kabul Testleri,
• EMI/EMC Testleri,
• Yer Testleri,
• Uçuş Testleri,
• T-129 ATAK Helikopteri Kalifikasyonu, faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
Şirketimiz, AgustaWestland ile yapmış olduğu iş paylaşımı doğrultusunda kademeli olarak; iş payı altıncı helikopterden itibaren maksimum olacak biçimde gövde üretimine yönelik olarak nihai montaj ve uçuş işlemleri, komponent ve alt-montaj üretimi, detay parça ile elektriksel kablaj üretiminden sorumlu olacaktır. Ayrıca, Şirketimizin üretim iş payına yönelik takım/aparat tasarım ve üretimi, üretim iş payımıza yönelik destek ve test ekipmanı tedarik işleri ve ATAK Helikopteri’ne özgü yapısal/elektriksel parçaların üretim ve montajı da yine Şirketimiz tarafından gerçekleştirilecektir.
Şirketimiz, AgustaWestland firmasının Temel Konfigürasyon Helikopteri’nin modifiye edilerek T-129 ATAK Helikopteri’nin yaratılmasına yönelik olarak;
• Performans ve Uçuş Mekaniği Analizleri,
• Yapısal Modifikasyon,
• Uçuşa Elverişlilik ve Kalifikasyon İşlemleri,
• ASELSAN’ın tasarlayacağı sisteme yönelik olarak operasyonel, sistem/alt sistem ve fonksiyonel tanımlamaları,
• Elektrik ve Grup-A Kiti Modifikasyonu,
• SEL Kabul Testleri, yer, uçuş ve EMI/EMC Testlerini
gerçekleştirerek, SSM’ye karşı helikopterin nihai tasarım ve performans sorumluluğunu üstlenecektir. Şirketimiz, AgustaWestland’ın gerçekleştireceği motor değiştirme ve Otomatik Uçuş Kontrol Bilgisayarı ve Uçak Sistemleri İzleme Bilgisayarı modifikasyonlarına yönelik mühendislik faaliyetlerine de aktif katılım sağlayacaktır.
Ayrıca Şirketimiz, ATAK Programı’nın Ana Yüklenicisi olarak Entegre Lojistik Destek kapsamında;
• AgustaWestland ve ASELSAN’dan aldığı ELD Veri Paketi modüllerini (bakım ve pilot el kitapları v.b) birleştirerek, nihai T-129 ATAK Helikopteri’nin ELD Veri paketini hazırlayacak,
• Kendi tasarım aktivitelerinin uzantısı olarak Lojistik Destek Analizi yapacak,
• ATAK Helikopteri’ne ait Pilot ve Bakımcı Eğitimleri’ni gerçekleştirecek,
• T-129 ATAK Helikopteri ve Temel Konfigürasyon Helikopterleri’ne ait Garanti, Destek Ekipmanı, Teknik ve Yedek Parça yönetimini ve koordinasyonunu gerçekleştirecek,
• KKK’na bağlı dört farklı üs’te üç’er yıl boyunca, yerleşik personel bulundurmak suretiyle teknik destek sağlayacak,
• T-129 ATAK Helikopteri ve Temel Konfigürasyon Helikopterleri’nin parçaları ve ekipmanlarına ait NATO Stok Numarası (NSN) alınmasına yönelik kodlandırma işlemlerini gerçekleştirecektir.
ATAK Programı’nın öngörülen toplam proje süresi, sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren 114 ay olup; 58nci ayda T-129 ATAK Helikopteri’nin kalifikasyonu ve 60ncı ayda ise ilk seri üretim helikopterinin müşteriye teslimatı gerçekleştirilecektir. İlk yedi helikopterin müşteriye teslimi iki ayda bir adet, sonraki helikopterlerin ise ayda bir adet olarak gerçekleştirilecektir.
ATAK Programı kapsamında AgustaWestland ile imzalanmış olan İşbirliği Anlaşması ile Şirketimiz helikopterin yeni konfigürasyonunun fikri mülkiyetine ortak olmasının yanı sıra. Nihai Montaj ve Uçuş İşlemleri de dahil olmak üzere bütün gövde üretimi için dünyada tek kaynak olarak belirlenmiş ve İtalya ile İngiltere dışında tüm dünya ülkelerine de helikopterin satış hakkına sahip olmuştur.