Arkadaşlar motor termodinamiğinde bir kural vardır motor büyüdükçe yakıt tüketimi artsa da verimi de artmaktadır ve aynı yakıt ile daha fazla güç elde edersiniz. TS 1400 bu sınıf helikopter motoru için küçük durmaktadır bu yüzden daha büyük ama daha verimli motorlar kullanılmalıdır.
3 adet ts1400 , MTOW’dan biraz feragat ile yetebilir.
Ama 11 ton ağırlığındaki bir helikoptere eğer 3 motor takabilme tekniğini becerebilirsek ve de RR ile iyi bir lisans anlaşması yapabilirsek Merlin helikopterinde taşınan 3 adet 2000HP RR motoru bizim atak2 ve Genel maksat helikopteri işimizi çözer.
RR'dan 2x2000hp motor alıp takacağımıza TF-6K'yı devşirip 2x4000 beygir olacak şekilde takalım, daha mantıklı.
çılgın Türkler 8000 beygirlik genel maksat helikopteri kullanıyor derler, şanımız yürür.
Şu TF6000’den turboşaft motor devşirme sevdasından vazgeçelim artık. O 86cm çaplı motorun çapını küçültüp, 40-45cm çaplı turboşaft motora çevirip 3000HP yeni bir motor yapıp çalıştırıp uçuruncaya kadar gene en az 5-6 yıl geçecek.
Sn Akşit övünüyor; Honeywell’in 9 senede uçurduğu motoru sıfırdan biz 6 sene 2 haftada uçurduk diye. İyi güzelde LHTEC800 motorunu zaten TEİ lisans altında üretiyordu. TS1400 hemen her şeyiyle bu motorun bir kopyası. Tamam, tasarım vs olarak legal açıdan kopya değil ama benzerlikler o kadar çok ki. Onun için biraz alışılagelmişin dışında bir teknoloji olan radyal akımlı kompresör kademeleri kullanılmış bizim TS1400’de de.
TF6000’in çapını küçültüp motor yapalımdan ziyade zaten yapmakta olduğumuz T700TEI701D motorunu 3000HP seviyesine getirmemiz daha kolay olur.
TS1400’de nasıl LHTEC800 örneğinden motor tasarladıysak, burada da 3000HP motoru T700TEI701D’den türetmek daha mantıklı görünüyor. Ama gene bir 6 yılımızı alır bu iş.
Yapılacak en doğru iş şu an ürettiğimiz T700 motorunu GE ile anlaşıp lisans altında 3000HP olarak üretmek.