şu an altay gibi bir tankı çok rahat hareket ettirecek hatta istenilen hızlara çıkarabilecek elektrik motorları piyasalarda bulunmaktasorun o motora güç verecek batarya teknolojisi.altaydaki mmu motor ve renk şanzıman yaklaşık 6 ton ediyor yanlış hatırlamıyorsam.3 ton da dizel yakıt ve bunların kapladığı hacim düşünüldüğünde elektrikli motorlar hem daha cazip hem daha avantajlı görünsede maalesef batarya sorunu çözülememiş durumda.mmu motor 1.5 m3 civarı renk şanzıman 1 m 3 ün biraz üstünde + dizel yakıt deposunada 2 m3 desek yaklaşık 5 m3 hacim sırf bu işlere harcanmakta ve 9 tona tekabül etmekte.elektrik motorlarından her palete 1 er adet düşecek şekilde bile yerleştirilse max. 0.6 m3 yer kaplarlar ve şanzuman denen birşey olmadığından tüm işi elektronik devre kartlarıyla çözdüğünden acayip bir yer kazancı oluyor.ama bu sistemin arta kalan alanı tamamiyle bataryayla doldursan hatta sök-tak şekilde demonte bir tasarımla bile yapsan o tankın menzili max 100 km civarları olacaktır
Sn selcukkocak,
Biz hibrit motor konuşuyoruz. ASELSAN/Tülomsaş tarafından yapılan HSL-700 lokomotif deki gibi!
Lokomotifin kendisi 68 ton arkasındaki o kadar vagonu çekiyor. 80km saat hıza ulaşıyor 940 HP motorla. Li-ion batarya kullanıyor.
402hp dizel motor + 540hp elektrik motoru.
Bu motorları biraz daha büyütüp toplam 1400-1500 HP güç alınırsa elektrikli motorun getireceği ivme ve torque avantajı ile tank çok rahat hareket eder.
Sadece tek birşey sorucam bu tren elektriği bünyesinde mi barındırıyor yoksa tıpkı tranvaylar gibi bulunduğu raydaki hatlardan mı alıyor yanı li-on lityum bataryayı ne amaçlı kullanıyor.
Oysa ki tank'ın eğimli ovalar dağlıklı tepelikli coğrafya vesair heryerde kullanımı söz konusu.
Yani bir tank'da aslında tıpkı insan gibi ilk savaşını coğrafi koşullara karşı vermekte
Yoksa elektrikli motor veya japonların honda ile arabalarda yada otobüslerdeki gibi hibrit motor gayet yerinde fikir
Ama nasıl bu gücü aktarıcan zaten 1500 bg lik motor var iken birde hibrit olsun diye elektrik motoru ve bataryalarını tankın hangi kalan hacmine sığdırcan yani nasıl bir tank gövdesi şasesi tasarlamalı şeklinde mühendislik soruları ve sorunları aklıma geliyor.
Ve dahasında hibrit motorun en büyük özelliği ilk hareketi yani kalkışı sağlamak araçlarda tanklarda bunu hangi dişli yada cern dişlisi ile yapıcaksın
Mühendis değilim; lise mezunu ,endüstri meslek lisesi menzunuyum bu alanda engin fikirler bilen yada sürebilcek birisi değilim ahkam kesmeyeyim bunuda baştan belirteyim.
Sadece temel mühendislik dallarından vede yakın teknolojiyi takip ettiğim için temel bilgilerim fena değil,mevcut teknolojileri kavramam meslek lisesi mezunu olduğu için biraz kolay olabiliyor.
Yoksa arabada ve kamyonlarda ve otobüslerde olan teknoloji neden tanklarda olmasın
En azından zma yada zpt'ler gibi daha hafif araçlarda düşünülebilir
Koç'un otokar kaya yada cobra 2 tasarımındaki (kastım 25 mm top kulesi taşıyan 4×4 aracı) boşa olmasa gerek hatta sessiz olması güzel bir şey
Ama muharebesi sahası bunu kaldırır mı bilmiyorum akü dolumu 8 saat olsa yandığının resmi hatta 30 dk bile keza aynı etkiyi gösterir.
Belkide en önemli etken şarj süresidir diyerek konuyu noktalıyorum
Kendi nacizane görüşlerimi belirterek...
Belkide bu alanda birtek denizaltılarda hibrit kullanım olacak
Bkz. Aıp teknolojisi aslında buda bir hibrit motor mantığı var
Dizel motor denizaltından aldığı hidrojeni oksijene çevirerek çalışılması sağlanıyor buda lithium ion bataryaları şarj ediyor
Şarj olan bataryada shaftı - pervaneyi çevirerek sessizlik ile denizaltında seyri sağlıyor ve hareket ettiriyor
Kastınız bu ise biraz zor
Zaten denizaltından başka ortamda başarılı olma imkanı yokmuş gibime geliyor
Söz konusu savaş gereçleri ise
Kara araclarındada daha uzun süre fosil yakıtın dışına çıkılamaz gibime geliyor