5inci ve 6ıncı nesil uçaklar için kullanılan motorların türbin hava girişlerinin 2000 santigrat kadar çıktığı gerçeğini masaya atılmıştı. Bizim de daha o noktaya gelmediğimizden bahsediliyordu. Doğrudur da biz henüz o ısılara gelememiş olabiliriz. Ama bizim şu an ihtiyacımız olan 35000lbf itkili motor için o ısılara gerek yok.
Hocam yanmanın gerçekleştiği yer,kompresör odasıdır.O odaya hava giriş sıcaklığınında 1900 derece olması mümkün değil.Sıcak havayı,yanma odası duvarlarını soğuturken kullandığınız ve ısınan bir miktar havayı nozullara giderken çiğ kalma ihtimali olan yakıtla yanma işlemi için kullanabilirsiniz ama hava giriş ve özellikle kompresör basıncı çok yüksek olduğundan,havanın sıcaklığı ancak yanma odasında yüksek dereceleri bulacaktır.Ha kastınız kompresör odasındaki yüksek sıcaklık ve bunun kompresör blisklerine yansımasıyda bende o teknoloji konusunda bir sıkıntımız yok diyorum.TEİ şuan Nikel süperalaşımlı yekpare blisk üretimi yapabiliyor.F110 ayarında bir güçüretecek motor içinde 4-4 lük seramik kaplamaya ihtiyaç olmadan MMU ya motor üretebilirsin.1800-9000 dereceleri bulur TEİ.Zaten MMU F110 a göre ayarlandı.Daha küçük motorda yüksek sıcaklık için kaplama ihtiyacı var.F135 1980 dereceleri görüyor ama 45000lbf güç üretiyor.
Terminoloji de bazı hatalar var yazdıklarınızda. Yanmanın olduğu yer (Combustion Chamber) yani yanma odasıdır. Kompresör Odası yoktur. Jet motorunda kompresör kademeleri vardır. Kompresör dışarıdan aldığı soğuk havayı yanma odasına basınçla sıkıştırıp vermekle yükümlüdür. Kompresör kademelerinin farklı bıçak yapılarıyla ilgili olarak eksenel ve dairesel hava akışı sağlayan kademeleri vardır. Örneğin;
F110 motorunun kompresör bölümü : 3 kademe fan ve 9 kademe yüksek basınç kompresöründen oluşur.
Halkasal Yanma odasında içeri verilen hava/oksijen ile yanan yakıt, yüksek ısıya sahip olup türbin kanatlarını çevirir.
F110 motorunun türbin bölümü ise : 1 kademe yüksek basınç ve 2 kademe alçak basınç kanatçıklarından oluşur.
Bu türbin kanatçıklarına giren havanın ısısı ne kadar yüksek ise motor o kadar verimli çalışır. Onun için türbin kanatlarına zarar vermeden mümkün olan en üst ısıda havanın, türbin kanatlarını çevirmesine çalışılır.
Not: kompresör kanatlarıyla türbin bıçaklarını karıştırmayın. Kompresör kanatlarında yüksek ısı yoktur. Ama türbin bıçaklarından geçen hava çok yüksek ısıdadır. Bu süper ısıtılmış hava türbin bıçaklarını terkeder ve nozülden dışarı atılırken ters yönde itki yaratır.
İlk açık yeşil fan havayı içeri alan ve by-pass kanallarından motorun nozülüne atan fandır. Onun arkasında 3 kademe kompresör var. Sonra 9 kademe yüksek basınç kompresörü var. Sonra halkasal yanma odası. Ondan sonra türbin bölümü ve türbin kanatçıkları.