Buradaki yazıları okuduğumda sanki İran’ın gücünün biraz küçümsendiğini görüyorum. Tarihin her döneminde o dönemin büyük devletlerine kafa tutabilmiş.Bazen yenilmiş kaybetmiş ama her seferinde ayağa kalkmaya başarmış 2500 yıllık bir medeniyet İran.
Ve tabi Türklerin kadim ve gerçek düşmanlarından biri.Hiç şüphesiz PKK terör örgütü İsrail’in isteklerini kabul edip PJAK’ı kurarak İran’da eylemlere başlamasaydı hala PKK nın bir numaralı destekçisi olacaktı.Ve aramızda şu an yaşanır gibi görünen yalancı bahar yaşanmayacaktı. Humeyni devrimi sonrası yaklaşık 30 yıldır ambargo uygulaması sonucu İran Silahlı kuvvetlerinin biraz zaafa uğraması normaldir . Ama esas soru şudur ki 30 yıldır aynı ambargo bize karşı uygulansaydı şu an bizim silahlı kuvvetlerimizin gücü ne durumda olacaktı? Ambargo öncesi Hava kuvvetleri karşılaştırılması aşağıdadır.
77 - ‘78 Dönemi
18o civarı F-4D/E Phantom II, 16o civarı
F-5E/F Tiger II ve 77 adet F-14A Tomcat
muharip jetleri bulunuyordu ve toplam modern
muharip jet miktarı hala 450 kadardı.
Netice itibariyle, muharip amaçlı kullanılan
12 adet çift pervane piston motorlu Cessna
O-2A uçakları ile söz konusu radarsız F-5A/B
jetleri haricinde dahi İran’ın ‘78 yılındaki savaş
uçağı miktarı 45o’ye yakındı ve son derece
modern F-4 Phantom II, F-14 Tomcat ve F-5
Tiger II jetlerinden oluşuyordu. İran ayrıca
ABD ve kısmen İtalya üzerinden sadece 6o’lı
ve özellikle de 7o’li yıllarda toplamda 8oo’ün
üzerinde askeri helikopter de satın almıştı ki,
bunlardan 202 adedi çift motorlu taarruz helikopteri
AH-1J SeaCobra, 117 adedi ise bugün
Türkiye’nin hala sahip olamadığı ve ancak alımını
planladığı CH-47 Chinook tipi ağır nakliye
helikopterleriydi.
Siparişini verdiği ama devrim nedeniyle alamadıkları
_ 3oo adet F-16A/B Fighting Falcon,
_ 74 adet daha güçlü turbofan motorlarla
donatılmış ilave F-14B Tomcat,
_ 31 adet hava savunma sistemlerini susturmak
ve bastırmakla [SEAD] görevli F-4G
Wild Weasel ve
_ 7 adet E-3 Sentry tipi havadan erken
ikaz ve kontrol [AWACS] maksatlı uçak siparişi
daha verdi.
Dolayısıyla İran’ın amacı, 8o’li yılların ilk
yarısında, F-16, F-14, F-4 ve F-5 tipi savaş modern
uçaklarından oluşan neredeyse 8oo
kadar sofistike muharip jet tedarik etmiş olmaktı.
77 - ‘78 Döneminin Türk
Hava Kuvvetleri Muharip Jet
Envanteri
100.ooo kişilik personel ve yukarıda dile
getirilen miktar ve tipteki uçaklara sahip olan
İran Hava Kuvvetleri, bugün olduğu gibi o dönemde
de asker sayısı bakımından NATO’nun
ikinci büyük ordusuna sahip ülkemizin hava
gücünü gerek nitelik, gerekse de nicelik açısından
katlıyor; hatta İsrail’i dahi geçerek bölgesinin
en güçlü ABD müttefiki ve hava
gücüne sahip olma konumuna geliyordu. Bu
bağlamda 25.ooo’i yükümlü asker olmak
üzere dönemin toplam 45.ooo personelden
oluşan Türk Hava Kuvvetleri’nin ‘77-‘78 yıllarındaki
muharip jet uçağı mevcudiyetine kısaca
bir göz attığımızda aşağıdaki muharip filo
ve uçak dağılımı ortaya çıkmaktadır:
17 Av-Bombardıman veya av-önleme
Uçağı Filosu [toplam 322 jet uçağı]:
1oo adet F-5A Freedom Fighter [5 filo]
5o adet F-100D/F Super Sabre [3 filo]
36 adet F-104G Star Fighter [2 filo]
4o adet F-4E Phantom II [2 filo]
24 adet F-84F Thunderstreak [1 filo]
18 adet F-104S Star Fighter [1 filo]
3 Av-Önleme Uçağı Filosu ve toplam 54
jet uçağı:
36 adet F-102A Delta Dagger [2 filo]
18 adet F-104S Star Fighter [1 filo]
36 adet RF-5A Freedom Fighter [2 filo]
12 adet RF-84 Thunderstreak [1 filo]
Buna göre dönemin Türk Hava Kuvvetleri’nin
keşif görevli 48 adet kısmen silahlı platformları
da dahil, muharip jet uçağı
mevcudiyeti toplamda 34o olup, bunların
çoğu ikinci el olarak hibe yardımları kapsamında
tedarik edilen, yine F-4 ve F-104’ler haricinde
tamamında radar dahi olmayan
jetlerdi.
Kaynak : SAVUNMA VE HAVACILIK NO: 140