"1000 defa söyledim en azından Hürjet için ABD dışı bir motor alın.
Gittiler sömürge ülkesi gibi yine ABD motoru seçtiler...
Bu kadar kafasız olunmaz...Trainer uçak için bile ABD dışı motor almaktan korkuyorlar...
...Bilerek,kasten yapıyorlar bu ... hareketleri..."
hep söylüyorum, batıyla aramızın tekrar eskisi gibi olacağına TUSAŞ kadar inanan başka kimse yok bu ülkede.
en az on yıldır savunma sanayisine meraklıyım, bu firmanın ticari tercihlerini hiçbir zaman anlayamadım. .
batıyla aramız kötü, adamlar 250 tane tank motoru satmıyorlarken gidip tüm projelerde ABD motorları seçiyorlar, halbuki batıdan bağımsız proje geliştirmek önce platform seviyesinde olmaz, olamaz.
batıdan bağımsız proje geliştirmek için önce parça ve alt sistemler seviyesinde alternatiflere yönelmek gerekirdi.
ABD motorlarıyla üretilen helikopterlerin ihale ihale dolaştırılması da bir acayip iş.
henüz üretmediğin eğitim uçağını ilk günden beri silahlı maketini fuar fuar dolaştırmak da ünlü halk ozanı Tarkan'ın dediği gibi "aacayip" bir iş.
fincancı katırlarını ürkütüyorlar bu hamlelerle, halbuki tersini yapmak gerek.
hiç haber izlemiyorlar sanırım.
genel halimizi şöyle tarif ediyorum.
beynimiz ve ağzımız "bizim batıdan bağımsız iş yapabilmemiz gerek" derken, diğer tüm organlarımız mevcut işleyiş devam etsin diye çabalıyor.
temel sorunumuz f35 projesinden atılmamız değil de, yerine koyacak mantıklı bir çözüm bulamamış olmamız.
MMU çözümündeki risk yönetimi pek de gerçekçi değil bence.
MMU projesinde bir sıkıntı çıkması halinde bunun yerine koyabileceğimiz kötü de olsa net bir çözüm yaratmamız şart.
benim aklıma tek bir alternatif c planı geliyor:
gerçekçi konuşacaksak en elle tutulur seçenek artık jf17 gibi.
yani nitelik olarak değil de, sayısal olarak uçak ihtiyacımız karşılanır en azından.
kimsenin bize uçak satmadığını ve kendi uçak maceramızdaki riskleri dikkate alırsak geriye jf17 kalıyor malesef.
ben olsam Hürjet projesini iptal ederdim. jf17 uçağının çift koltuklu eğitim modeli var zaten.
çift koltuklu model için 50'den fazla uçak sipariş eder, sözleşmede teknoloji transferi maddesi koyardım.
önce jf17'nin çift koltuklu eğitim modellerinden satın alıp aleti tanırdım.
daha sonra da silahlı modellerinden bir filo kiralayıp terörle mücadelede kullanırdım.
bu arada uçağın bakım onarım ve ufaktan parça imalatı anlaşmaları ve Pakistan ile ortak üretim sözleşmeleriyle boş gövde olarak üretip kendi sensör ve silahlarımla donatırdım.
zamanla yerli motor yapılabilirse, bu yerli motora uygun özgün bir modelle devam ederdim.
tabi bu fikrim de belki Çin'e takılacak, ya da belki Afganistan yüzünden biz Pakistan ile papaz olacağız.
ama artık tüm kurumlarımızın ve firmalarımızın kritik alt sistem tercihlerinde batı ikinci tercih olmalı.
bu savunma sanayimizin doğal refleksi olmalı artık.
1. JF17 olayi;
Pakistan-Cin ortak yapimi herhangi bir sey almaya kalktigimizda, Cin'in sorun cikarma ihtimali az degil..
Sorun cikarmamak icin cok taviz de isteyebilirler..
Inceliklerini bilmiyorum ama bildigim kadariyla Cin-Pakistan ortakliklarindan cikan urunlerde Cinliler tasarim ve kritik teknolojileri sagliyor, dusuk teknoloji parcalarini da Pakistan uretiyor..Musteri Pakistan oluyor , 3. ulkelerede ortak pazarlaniyor..
Hepsini asip aldik diyelim, azami oranda yerlilestirebilecegimiz bir anlasma yapmak lazim..Gundelik deyimle kasasini alip bizim isterlerimize gore uyarlayabilmemiz lazim...
2- MMU icin sahsi cozum onerim;
Bu konuda seferberlik ilan edilmesi ve devletin butun kaynaklarini bu ise aktarmasidir..Yabanci ortaklik gerekeceksede , Ingilizler vs, biraz daha esnek olunabilir..icabinda vermesinler cok kritik teknolojileri, ya da 3. ulkelere satis izni gereksin, farketmez..
Donup dolasip ayni seye geliyorm..ne kadar yerli/yabanci uzman/muhendis/proje yoneticisi vs varsa kapayalim bir yerleskeye, cevirelim etrafini...motor 2 seneye ateslenecek, 4 seneye ucagi ucuracak, 5. senin sonunda seri uretime girecek kardesim..ya yapacaksin, ya yapacaksin..2 ayda bir gozden gecirecegiz, kilometre taslarini tutturamadinmi..getirin sorumlu insani kardesim...opup gondereceksin..ha basardimi, kese kese altin vereceksin..
Bu yontemi kisa zamanda ilerleme gereken her proje uygulamistir...Apollo, Sputnik, Los Alamos....
Karasizlik edip, orasi verir mi burasi satarmi diye bin dereden su getirecek, ozel sektore verip beleyecek, cagdas olani yapamiyoruz diye "biz bugunun teknolojilerini degil, gelecegin teknolojilerini tasarlamak istiyoruz" diyerek, "4.5 mu olsun, 5 mi olsun, ama 6.yi da yapacaklar bizde mi 6 yapsak" gibi "ne verelim abime" tarzi yaklasimlarla kaybedecek 25-50 senemiz yok..
Oncelik siralamasi basit
1- 4 ya da 4+ nesil
2- Kullaniminda mumkun oldugunca bagimsiz oldugumuz
3- Uretiminde ve idamesinde mumkun oldugunca bagimsiz oldugumuz
4- Haklarinin mumkun oldugunca elimizde oldugu
5- Mumkun oldugunca yerli ve milli olarak uretilen
Bir ucak istiyoruz kardesim..
Insanoglunu Mars'a tasiyalim demiyoruz...
Hadi artik devam edin bir zahmet de yapin ya..
3- Ara cozum onerim;
Yapamiyorsak da gerekli hizda yapamayacagiz diyip, siyasi olarak gerekli adimlari atip, disaridan ne alacaksak alalim..Dusman bizim hazir olacagimiz gunu beklemeyecek herhalde...bu ayip birsey degil...kac tane ulke 0'dan kendi ucagini 10 senede yapip uretime almis? Ucak almak, ucak yapmaktan vazgecmek degildir...Simdiye kadar aldik batmiyordu da , simdi di mi batacak..Sineye cekecegiz baska yolu yok..en uygun sartlarda en az tavizlerle almaya odaklanacagiz o zaman..
Gidersin artik kime gidiliyorsa, ornek Ingiltere..dersin kardesim senden HAZIR 100 tane ucak alacagim, bunun karsilingdan 10 sene icerisinde her turlu hakkin bende oldugu MMU'yu fabrikadan cikartacaksin, onun parasini da ayri alirsin...Azami oranda da teknoloji ve bilgi trasnferi pazarligi yapariz..en son teknoloji olmasin, icabinda son teknoloji olurversin..Ozel sirket falan da yok, Turkiye'den baska ortak da yok..Bir sen, birde bizden TUSAS.
Bakalim ne diyecekler?
Adim gibi eminim Boris abi kapimizda el pence divan bekler su pandemi doneminde trilyon dolarlik is kapacagim diye..