Gönderen Konu: R 101 FACİASı..  (Okunma sayısı 3727 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı RekarnO

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2181
  • 2
R 101 FACİASı..
« : 25 Haziran 2009, 22:48:02 »
Merhabalar. bu konuda size çoğumuzun bilmediği bir olayı aktaracağım. Tarihteki ilginç ve akışı etkileyen Hava kazaları vardır. bunların arasında gözden kaçan bir olay var. R101 olayı. isterseniz konuya dönelim....


Biraz karışık ve saçma gelebilir ama Tarihe meraklı insanlar için önemli olduğunu düşünüyorum..


DEFENCETURK  farkıyla....





R 101 Faciası
ünlü ingiliz havagemisi r 101, 1930 yılında düşüp yandı. kaza büyük yankı uyandırdı. olayın devamı daha şaşırtıcıydı. havagemisinin ölmüş pilotu ünlü bir medyumla ilişki kurdu.
eugene rabouılle, fransa nın beauvais kasabasında yaşayan 57 yaşında bir avcıydı. tavşan tuzakları kurarken, havada motor sesleri duydu. yağmurlu, karanlık göğe başını kaldırdığında parlak ışıklı, muazzam bir şekil gördü. yere çok yakındı ve çok ağır hareket ediyordu.
düzenli olarak alçalıyor ve avcının bulunduğu yere doğru geliyordu. yaklaştıkça motorların gürültüsü arttı. rabouille, birden yere çakıldı. kımıldayamıyordu. dev cisim öne doğru atıldı, kendini doğrulttu ve avcının 90 metre ilerisindeki küçük tepeye çarptı. avcı şok dalgalarıyla şaşırmış, gürültüyle sağır olmuş, ışıktan gözleri görmez olmuştu..
tarih: 5 ekim 1930
havaya, metrelerce alevden bir duvar yükseliyordu. rabouille, ayağa kalkmaya çabaladı. alevlerin uğultuları arasından korkunç insan çığlıkları yükseliyordu. cehennemin ortasında koşan insan figürlerini görebiliyordu. birkaç saniye görülüyorlar, sonra alevler onları yutuyordu. tarih 5 ekim 1930 du. saat sabaha karşı 2.00 yi biraz geçiyordu.
dev ingiliz havagemisinin acı sonu:
avcı rabouille in tanık olduğu felaket, ingiliz havagemisi r 101 in, mürettebatının ve 40 yolcusunun son anlarıydı. onlar, kuzey fransa nın beauvais kasabası yakınlarında, o yağmurlu gecede mahvolmuşlardı.
bu kazayla birlikte ingilizlerin havagemilerine olan inancı da yok olup gitmişti. diğer yandan, kazayla birlikte psişik olaylar tarihinde yeni ve oldukça meraklı bir sayfa açıldı.
ölü pilotlarla ilişki:
r 101 in oluşundan 2 gün sonra, ünlü ingiliz medyum bayan eileen garrett, havagemisinin ölü kaptanıyla ilişkiye geçti. bu, uçuş teğmeni h.carmichael ırwin di. ayrıca daha önce ölmüş bir başka pilot r 101 in başına gelecekler hakkında kaza olmadan kehanette bulunmuştu. felaketten 3 hafta sonra, bu kez tanıkların önünde, bayan garrett r 101 pilotuyla tekrar ilişkiye geçti.
halk yoğun ilgi gösteriyor:
bu olaylara halk yoğun ilgi göstermeye başladı. havagemisinde son birkaç saatte ne olduğunu hiç kimse bilmiyordu. bu nedenle bayan garrett in ortaya koyacağı kanıtlar çok önemliydi. hem ölümden sonra hayatın varlığı kanıtlanacak, hem de pratik açıdan nerede bozukluk olduğu ortaya çıkacaktı. psişik kanıtların her iki yöne de neler kattığını ortaya koyabilmek için, önce r 101 in ortaya çıkışının öyküsünü incelemek lazım.
havagemisinin yapılması:
1924 te ingiliz hükümeti, imparatorluğa hizmet edecek çok sayıda yolcu taşıyacak havagemileri filosu kurmaya karar vermişti. böyle bir girişim için en geleneksel yol, havagemisinin özel sektördeki bir firmaya ısmarlanmasıydı.
genel eğilim, devletin böyle bir girişiminde bulunmasıydı. böylece iki görüş arasında bir uzlaşmaya varıldı. iki tane havagemisi arka arkaya inşa edilecekti. ilki, hava bakanlığı tarafından, diğeri ise özel bir şirket tarafından yapılacaktı.
devasa boyutlar:
iki havagemisinin özellikleri ve standartları aşağı yukarı aynıydı. her ikisi de çok etkileyiciydi. bütün havagemilerinden daha ileriydiler. hatta ileride yapılacak olan graf zeplin inden daha karmaşıktılar. dünyanın en büyük havagemileri olacaklardı. havada kalabilmeleri için 140.000 kübik metre hidrojene ihtiyaçları vardı. toplam ağırlıkları 150 tona ulaşabilecekti. boş olarak ise 90 ton olacaklardı. bu da onların 60 tonluk yük almalarına müsaade edecekti. böyle havagemileri dünyanın dört bir yanına yolcu da taşıyabilecekti. yolcular lüks içinde saatte 100 km. hızla seyahat ederken, manzarayı da seyredebileceklerdi.
özel teşebbüs önde:
özel teşebbüsten vickers ekibi, yorkshire howden da bir hangarda çalışmalarına başladı. 5 yıl sonra yüksek kalitedeki havagemisi r 100 ü tamamladılar. onlar bu güç işi sükun içinde, politik müdaheleler olmadan başarmışlardı.
bu arada hava bakanlığı ekibi, bedford yakınlarındaki cardington da bir havaüssünü kullanmıştı.
ancak rakiplerinin aksine karışanları çoktu. devletin böyle işler yapması her zaman zordu!
bilgi alışverişi yok:
cardington da yapılan ilk hata, belki de yapılan hataların en kötüsüydü. rekabet unsurundan ötürü howden ekibiyle hiç bilgi alışverişinde bulunulmadı. böyle gelişmiş bir hav agemisinin tasarım ve inşasında, teorik ve pratik bir sürü problemler çıktı. orijinal düşünceler ve yeni buluşlar gerekiyordu. tasarımcılar arasında üstün nitelikli olanların sayısı azdı. zaten, hava bakanlığı da böylelerini projeyi ertelerler diye pek tutmuyordu.
vickers ekibinde bir deha:
vickers ekibinin şansı r 100 için çok iyi bir tasarımcıya, barnes wallis e sahip olmasıydı. bu kişinin dehası daha o zamanlar kanıtlanmıştı. sonraları ünü arttı ve yaşayan bir efsane haline geldi. iki havagemisi inşa edilirken wallis, defalarca işbirliği önerdi. ancak karşı taraf duymazlığa geldi. sanki cardington daki adamların diğerlerinden öğrenecekleri hiçbir şey yoktu..
motor seçimi:
motorlarda, önceleri yeni geliştirilmiş dizel motorlarının kullanımı önerildi. bu motorlar yangına karşı petrol tipi motorlardan daha emniyetliydiler. ancak yeni dizel motorların bir dezavantajı vardı. çok ağırdılar.
howden ekibi bu motorları denedi, çok ağır olduklarını saptadı. böylece fikir değiştirdiler. güvenilirliği kanıtlanmış rolls-royce condor motorlarını kullanmaya karar verdiler. cardington ekibi ise bunu kabul etmedi. yeni dizel motorlarını ağırlıklarına rağmen kullandılar.
hidrojen gazı tehlikesi:
havagemilerinde hidrojeni tutacak 16 tane çok büyük gaz torbası vardı. bunlar metal gövdeye tellerle bağlanıyordu. ancak torbalar devamlı olarak metal gövdeye sürtünüyorlardı. havagemisi hareket ettiğinde bu torbaların vanaları hafifçe gevşiyordu. bu çok tehlikeliydi. hidrojen çok yanıcı bir gazdı. bu gazın, torbanın dışına az da olsa sızması ve havagemisinin içinde bulunması bir felakete neden olabilirdi.
hidrojenin hacmi artırılıyor:
bu önemli sorunlar için düşünülon çözümler garipti. sonuç kötü olmasaydı komik bile denilebilirdi. havagemisinin daha fazla yükselebilmesi için iki yol vardı. ya geminin ağırlığı azaltılacak ya da hidrojenin hacmi artırılacaktı. ilkini yapmak olanaksızdı. ama ikincisi için bir çözüm düşünülebilirdi.
havagemisi ikiye bölünebilir ve araya bir boşluk oluşturacak bölme yapılabilirdi. ya da var olan gaz torbalarına biraz daha fazla hidrojen sıkıştırılabilirdi. bu torbalar elastiki yapıdaydı. eğer teller gevşetilirse içeriye daha fazla gaz konulabilirdi. bu böylece devam etti. torbalar metal kısımlara fazla sürtünürse aralara yastıklar sıkıştırılabilirdi. 4.000 tane böyle yastık aralara sıkıştırıldı.
aksilikler:
bu tip aksilikler sonucunda bir sürü arıza oluştu. r 101 (devletin yaptığı havagemisi), hangardan iyi hava koşullarında çıkarıldı. çıkar çıkmaz tepede 33 metre uzunluğunda bir delik açıldı. havagemisini kaplayan kumaş yırtılmıştı. delik onarıldı. birgün sonra ise yeni bir delik daha açıldı.
cordington daki adamlar şöyle savunulabilirdi: çalışmalarını çok yoğun baskılar altında sürdürüyorlardı.
büyük rekabet:
temmuz 1930 da r 100 (özel teşebbüsün havagemisi) deneme uçuşlarını başarıyla tamamlamıştı. montreal e uçmuş ve 15 gün sonra ingiltere ye geri dönmüştü. rivayete göre, iki hava gemisinden en başarılısı bundan sonra yapılacak olanlar için model alınacaktı.
cardington daki ekibin r 101 in ilk planlanan uçuşu hindistan a olacaktı. bu başarılırsa, r 100 ün montreal uçuşunu gölgede bırakacak ve r 101 öne çıkaracaktı.
hava bakanının hırsı:
böylece kaçınılmaz sona adım adım yaklaşıldı. hava bakanı lord thomson ın hırsı, kendinin ve birçoklarının hayatına mal oldu. o, r 101 projesine fanatikçe bağlıydı. amacı bu görevinden sonra hindistan genel valisi olmaktı.
ekim sonlarında londra da kraliyet düzeyinde bir konferans olacaktı. eğer o, başırılı bir şekilde r 101 ile hindistan a gidip dönerse, konferansta bütün ilgi üzerine toplanabilirdi.
eylüldeki uçuş gerçekleşmedi. havagemisinin kalkış tarihi ekimin ilk günlerine alındı. fakat lord thomson, "uçuş, ekimin dördünde yapılmalıdır. çünkü ben planlarımı ona göre yaptım!" diyordu.
deney uçuşları tamamlanmadan:
havagemisi bu yolculuk için uygun değildi. ayrıca başka bir problem daha vardı. havada dayanıklılık sertifikası gerekiyordu. bu ise ancak deney uçuşları başarıyla tamamlandıktan sonra alınabiliyordu. ama buna da bir kılıf uyduruldu. son hız deneyleri uçuş esnasında tamamlanmak üzere geçici bir belge edinildi.
havalanıyor:
4 ekim saat 18.36 da havagemisi havalanmak için çabalamaya başladı. bu gerçekten büyük bir çaba gerektiriyordu. 4 ton suyun (safranın yarısı) yalnızca havalanmak için boşaltılması gerekiyordu.
lord thomson a göre havagemisi ev kadar emniyetliydi, yalnızca milyonda bir ihtimalle arıza olabilirdi. ancak bu arada 5 motordan biri susmuştu. saat 20.21 de cardington üssü şu mesajı aldı: "londra üzerindeyiz. her şey mükemmel. hafif yağmur yağıyor."
son mesaj:
saat 21.35 te havagemisi hastings kanalı na ulaştı. hala alçaktan uçuyordu. hava kötüydü. şiddetli bir yağmur yağıyordu ve kuvvetli güneybatı rüzgarı esiyordu. iki saat sonra dieppe yakınlarından fransa ya girildi. geceyarısı cardington üssü son telsiz mesajını aldı. r 101 in pozisyonu abbeville in 24 km güneyi olarak belirtildikten sonra mesaj şöyle bitiyordu:
"saygın yolcularımız mükemmel bir akşam yemeğinden sonra, fransız sahillerini seyrederek son purolarını içtiler. şu anda hepsi yataklarına çekildiler ve kalkış heyecanını üzerlerinden atmak için dinleniyorlar. bütün hayati servisler mükemmel olarak çalışıyor. mürettebat, gözlem işlemi için gerekli yerlere yerleşti."
acı sona doğru:
havagemisinde dikkat çekmeyen şey onun alçak seyriydi. bu durum yerdeki gözlemcilerin dikkatini çekmişti. onlardan biri bu dev geminin yerden 90 metre yükseklikte uçtuğunu görünce paniğe kapıldı. bu yükseklik kendi uzunluğunun yarısından azdı. gözlemci onu gördüğünde saat 1.00 di ve beauvais yönüne doğru gidiyordu...
kaptan hinchliffe in kehaneti:
r 101 tamamlanmaya çalışılırken bile olacak felaketin psişik alametleri vardı. 13 mart 1928 de kaptan w.r. hinchliffe, cranwell den atlantik i uçarak geçmek üzere yola çıktı. o, bir savaş kahramanıydı. yanında ise elsie mackay vardı. bir daha hiç görülmediler. atlantik üzerinde kaybolmuşlardı.
31 mart ta bayan meatrice earl, ruh çağırma masasında bir mesaj aldı: "ben hinchliffe. eşime söyle, onunla konuşmak istiyorum."
bayan earl mesajı kaptanın dul eşine iletti. emilie hinchliffe, medyum eileen garrett aracılığıyla ölü kocasıyla ilişkiye geçmeyi kabul etti. (kaptan yaşarken ruh çağırmayı saçmalık olarak kabul edermiş)
seanslarda hinchliffe in ruhu r 101 le çok ilgilenmiş izlenimi bırakıyordu. "yeni havagemisi hakkında birşey söylemek istiyorum..tekne gerilime dayanmayacak." o, r 101 in pilotu olan arkadaşına bu mesajın iletilmesini rica ediyordu. ancak, cardington daki ekip aldırış etmedi.
kaptan, son mesajını r 101 fransa ya doğru yola çıktığında iletti. "fırtına geliyor. onları ancak bir mucize kurtarabilir." ancak, bayan eileen garrett havagemisinin alevler içindeki görüntülerini algılamaya başlamıştı bile...

 










Telif Hakkı Uyarısı
R 101 Faciası isimli yazı, Zeynep Akıllı tarafından 16.11.2008 tarihinde sitemize eklenmiştir. Aksi ispat edilmediği sürece, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu 81. Maddesi gereği eserin tamamının telif hakları yazara aittir. Herhangi bir şekilde "alıntı olduğu ve hangi yazara ait olduğu" belirtilmeden ve yazarın sitemizdeki sayfasına link vermeden kullanmak hırsızlıkla eşdeğer suçtur. İlgili Kanun gereği Eser sahibi şikayetçi olduğu taktirde cezai müeyyidesi 3 yıldan 6 yıla kadar paraya çevrilemez hapis, 150.000/300.000 YTL ağır para cezasıdır. Yine İnternet yasası gereği de her hangi bir sitede yazıların kullanılması halinde site sahipleri sorumlu olup, sistemlerini Cumhuriyet Savcılıklarının incelemelerine açmak durumundadır. Gelişen teknoloji sayesinde yapılan incelemeler; IP tespiti ve yazının gönderildiği bilgisayarın bulunmasına imkan vermektedir. Şikayet halinde, sitemizin avukatları da konu ile ilgileneceklerdir...




Yazı Sahibi


Zeynep Akıllı tarafından 16.11.2008 tarihinde eklendi 321 kez okundu.



KAYNAK=   http://www.hikayeler.net/yazilar/94147/r-101-faciasi/



Çevrimdışı RekarnO

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2181
  • 2
Ynt: R 101 FACİASı..
« Yanıtla #1 : 25 Haziran 2009, 22:51:37 »


Olayın ve aracın fotografları..