Deniz motorlarında Tülomsaş gibi firmalara destek olunması gerekli. 2500HP + motor imal edebilecek yapıda bu firma. Tülomsaş Van Gölü feribotlarının marine dizel motorlarını imal etti.
https://www.dunya.com/gundem/ilk-yerli-dizel-marine-motor-uretimi-basliyor-haberi-164786Tülomsaş, GE ile ortak 3700HP lokomotif dizel motor üretimi için lisanslı ortaklık anlaşması imzaladı.
https://railway-news.com/ge-transportation-tulomsas-locomotive-order/Tülomsaş Aselsan ile birlikte hibrit elektrodizel lokomotif üretti HSL-700
https://en.wikipedia.org/wiki/TCDD_HSL_700Bu firmaya destek çıkıp yardım etmek gerekir. BMC ‘ye Amerika’yı yeniden keşfettireceğimize Tülomsaş konusunda uzman zaten. Biraz daha teşvik ve yatırıma ve Ar-Ge’ye zorlama istiyor.
Jet motorları konusunda hiçbir yabancı firma bizim elimizden tutmaz. Bu teknolojinin en ufak zerresini bile paylaşmazlar bizimle. Bilakis köstek olurlar. Onun için bu işi kendimiz yapacağız.
Yalnız şu var ki zaman açısından kısıtlıyız. Sonra teknik eleman açısından da zorluklar var. İşi bilen teknik personel bulmak, yetiştirmek kolay değil. Gene zaman ve para gerektiriyor.
RR ile yola çıkılsaydı, şu anda KAAN kendi özgün motoruyla uçuyor olacaktı. Ortaya TEİ gibi ikinci bir firma çıkacaktı. Tabii ki RR ipin ucunu bırakmayacak ve IP haklarından tutun, üretim teknolojisinin öğrenilmesi konusunda da zorluklar çıkaracaktı. Ama aynı durum GE-TEİ ile de mevcut. Buna rağmen TEİ kendi motorunu yapmaya başlamış durumda. RR seçeneği bize çok zaman kazandıracaktı. Olmadı. Hala bu alternatif var. Ama şu anda şartlar biraz daha zor sanki.
Sn Merzifonlu ‘ya TF6/10K konusunda katılıyorum. Çok önemli bir motor ikilisi bunlar. Bir an önce ikisini de ateşlememiz lazım ki TF35K nın önü açılsın.
KAAN uçağının f110 ile imalatı mümkün olduğu kadar az sayıda olmalı. TF35K motoru bu uçağın hakiki motoru. Tabii bunun için de motor, motor ve gene motor! F110 gelmezse elimizde ikinci bir Altay fiyaskosu olacaktır. Bunu da unutmayalım. Nekadar bütçe arttırsanız da bu iş zaman alan bir iş. Belli test ve süreçlerden geçen bir iş. Bir de motor aksesuarları konusunda da ambargo olunca iş dahada zorlaşıyor ve uzuyor. En önemlisi de bu işe ayırabileceğiniz yetişmiş ve işi bilen teknik eleman sayısı kısıtlı.