Süper seyir sadece motor meseleside olmayabilir. Bu hızlardaki sürtünmeden oluşan ısı genleşme uzama sensörlerin bu agrasif şartlara uyumu filanda bir meseledir.bence f22 süper seyirde en az bir karış uzuyordur hissiyatımca
30000ft ve 40000ft deki hava ısısı -40 ve -60 santigrat derece arasındadır. Bu ısılarda dahi yüksek ses altı hızlardaki (yolcu uçaklarında mesela) uçak dış gövde ısısı hava ısısıyla aynı seviyededir.
Süpersonik hızlarda, sürtünmedeki artışla, ısı yükselmeye başlar. 1.5 Mach civarında dış gövde ısısı 30 santigrat dereceye, 2 Mach hızda 100+ santigrat dereceye kadar çıkar. Concorde’un burun ısısı ilk planlanan seyir hızı olan 2.2 Mach ta 130 santigrata kadar çıkmıştır. O bakımdan gövde de zaman içerisinde oluşabilecek deformasyonlara karşı, Concorde’un maximum hızı 2Mach’la sınırlanmıştı.
1 karış uzama biraz abartılı görünse de; nasıl demir yollarında raylar yazın uzamaya maruz kalıyorlarsa, gövdesi metal olan bu uçan makinalarda belli ölçüde uzarlar. Concorde gövdesi toplam 25 cm kadar uzamaya maruz kalmıştır. Bunun için özel ısı dağıtıcı ve düşürücü boyalarla yüzey ısısı aşağı seviyelerde tutularak bu uzama kontrol altına alınmıştır. Concorde 62 metre boyundaydı. Bu yaklaşık %0.4 bir uzama demektir. 19 m boyundaki F22’de aynı hesapla, 2 Mach supercruise da 8 cm uzayacak demektir. 1.8 Mach da bu değer çok daha düşük olacaktır.
https://simpleflying.com/how-hot-does-supersonic-aircraft-skin-get/EDİTAyrıca şunu da unutmamak lazım:
1. Bu uçakların üzerindeki özel kaplamalarla ısıl problemler minimum seviyelere indirilir.
2. Ne kadar daha az yakıt harcanır dense de, 1.5 Mach supercruise yapan bir uçak yakıtını çok çabuk bitirir. Onun için bu uçaklar zorda kalmadıkça yüksek mach hızlarda uçmazlar. (F22 supercruise ile 28 dakikada deposunu boşaltıyor - buna iniş kalkış dahil)