Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 168523 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2307
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #360 : 18 Ağustos 2022, 16:35:31 »
TF6000 6000 ibs ikti  aciklandi revize oldu

TF6000 10000 ibs itki veriyor  60000-100000 /40000 ibs itki

2024  120000 ibs itki veya 150000 belkide daha fazla bu motor ibs itki veriyordur

bunu TEi  ve erdogan biliyor su gercek  bu motor calistirilmis

savunma sanayisinde aciklanmayan  cok sey var 2024 sonu aciklanir

F110 ayarinda 2028 motor cikacak bir secim var o tarihde

Ukrayna Türkiye isbirligi  meyvasini verdi  (turbofan motor Teinin de tecrubesinide unutmamak gerek

GE ortakligida sonlandirmamiz gerek artik)





« Son Düzenleme: 18 Ağustos 2022, 16:38:05 Gönderen: tumucin »

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #361 : 18 Ağustos 2022, 17:23:31 »
Rolls-Royce Turbomeca Adour
HAL HTFE-25
Honeywell/ITEC F124

Bu motorların bypass oranları TF6000'den düşük, sebebi ve beklentileri neler acaba?
By-pass oranı arttıkça motorun birim yakıtla verdiği itkide artar. By-pass oranı yüksekçe olan türbofan motor daha sessiz olur.
MİUS veya TISU gibi stealth uçakta kullanılacak motorun sessiz olması gerekir.
Uçuş zarfı çoğunlukla yüksek subsonik ya da Transonic (atmosferin bilhassa denize yakın katmanlarında ses hızına çok yakın uçarken sık sık ses duvarını aşan uçuş hızı) olacak bir Mius için, düşük by-pass oranlı motor çok gerekli olmayabilir.
Her jet itkili motor bir yerde ortak paydaların birleşmesi kuralıyla orta yolu bulma mantığıyla tasarlanır. Yüksek ses üstü ve yüksek irtifa uçuş için düşük by-pass oranı idealdir. Ama transonic ve subsonik uçuş için 3:1 - 4:1 gibi by-pass oranları daha uygun olur. 1.08:1 gibi bir oran aslında düşük by-pass oranı olarak kabul edilebilir. Ama 0.5:1 by-pass oranına göre de daha randımanlı ve sessiz bir motor potansiyeli ortaya koyar.
Düşündükleri bir şey var ki böyle yapılmış diyelim o zaman. İsterlerse daha düşük bypass oranı yapabilir yani veya yapabilirler mi onu merak ettiydim? Mesela 0.55:1, 0.50:1 gibi bir şey
Stealth MIUS ve/veya TISU için kullanılacak diyoruz TF6000 için.
Havada uzun kalabilmesi için ve daha uzun menzili olabilmesi için az yakıttan daha çok güç alabilmesi gerekiyor. By-pass oranı yükseldikçe hem bu özelliğine katkısı olur hem de motor daha sessiz çalışır. TEİ, şu anda GE için üretmekte olduğu motor kompresör bölümlerinde tek parça “Blisk” teknolojisi uyguluyor. Bu teknoloji ile türbin hava giriş ısısı fazla yükseltilmeden daha yüksek itki alınıyor ve hem motor parçalarının ömrü uzuyor hemde performans artıyor. Büyük ihtimalle bu teknolojide kullanılacak TF6000’de. Çünkü F110GE132 motorunda da var bu teknoloji. Motorun gücünü %20 ‘ye kadar arttırmaya yaradığı gibi daha az bakım ve performans artışı sağlıyor. RR pearl motorlarında da aynı blisk ve yüksek by-pass oranı mevcut. Bu motorların üzerinden Tempest motoru üretiliyor.
Daha düşük by-pass oranlı motor tabii ki yapılabilir. İki adedini Hürjet’te kullanırsanız Hürjet’in şu andaki kuru itkisi 11000lbf’lik f404 motorundan daha fazla itki üreten bir güç paketiniz olur. Hürjet gibi devamlı yüksek irtifada ve yüksek süpersonik hızlarda uçacak bir uçak için daha düşük by-pass oranlı motor daha uygun olabilir.
Teşekkürler açıklamaların işin. Öğrenmek istediğim düşük bypass oranları için teknolojimizin yetip yetmediğiydi.

TF6000 projeye özel böyle yapıldı. Ete kemiğe büründükten sonra geleceğe daha umutla bakacağız, sektörümüz için mihenk taşı olacak.

Ondan sonra düşük bypass oranlı öncelikle MMU ve sonrasında Hürjet motorları ile, dünyada bir elin parmağı kadar olan ülkelerinden oluruz inşallah

TF6000 6000 ibs ikti  aciklandi revize oldu

TF6000 10000 ibs itki veriyor  60000-100000 /40000 ibs itki

2024  120000 ibs itki veya 150000 belkide daha fazla bu motor ibs itki veriyordur

bunu TEi  ve erdogan biliyor su gercek  bu motor calistirilmis

savunma sanayisinde aciklanmayan  cok sey var 2024 sonu aciklanir

F110 ayarinda 2028 motor cikacak bir secim var o tarihde

Ukrayna Türkiye isbirligi  meyvasini verdi  (turbofan motor Teinin de tecrubesinide unutmamak gerek

GE ortakligida sonlandirmamiz gerek artik)
GE ismi sayesinde de iş yapıyor Tei, dünyanın bir çok şirketine parça üretiyor. Ortaklığı bitirecek bir durum yok şimdilik, tabii ileride ne olur bilemeyiz.  Farklı bir motor fabrikası da açılabilir. Tei, belki GE hisselerinide alabilir, göreceğiz.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3677
  • 360
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #362 : 18 Ağustos 2022, 20:13:57 »
@baryshx
Türbofan motoru bir çeşit pervaneli turboprop gibi düşünün.
Pervane yerine motorun miline fan konmuş; bu fan dışarıdan emdiği havanın bir kısmını motorun içine verdiği gibi bir kısmını da motorun etrafından geçirip nozülden dışarı atıyor. Bu hava atışı da esaslı bir itki sağlıyor motora. Hatta yolcu uçaklarında kullanılan motorlarda fan çok büyük ve bu itki okadar yüksek ki, toplam itkinin %90-95 kadarını bu itki sağlıyor. Motorun milini çeviren türbojet kısmının yarattığı itki, toplam itkinin %10’unu bile bulmuyor. Bu motorlar yüksek by-pass oranlı motorlar.

Düşük by-pass oranlı motorlar, yüksek irtifalarda ve yüksek mach hızlarda daha etkin ve randımanlı. By-pass oranı nekadar düşerse o kadar yüksek irtifaya çıkabiliyorlar. Atmosferin alt katmanlarında ise yüksek by-pass oranlı motorlar daha iyi sonuç veriyorlar. Bu bakımdan türbojet (türbojette by-pass yok çünkü) motorlarla uçan f4 fantomlar en yüksek irtifa rekorunu kırabiliyor.
Onun için değişken by-pass motorlar geliştiriliyor.  Düşük hızlarda ve alçak irtifalarda yüksek by-pass oranla çalışacaklar; yüksek hız ve irtifalarda da neredeyse türbojet gibi sıfır by-pass oranına kadar düşük oranla çalışıp daha yüksek randıman verecekler.

Bir sonraki adım, değişken by-pass oranlı motor yapmak. Düşük by-pass oranlı motor değil.
TEİ’nin yapacağı TF6000, TEİ’nin doğru yolda olduğunun göstergesi.

« Son Düzenleme: 18 Ağustos 2022, 20:15:41 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #363 : 18 Ağustos 2022, 20:15:51 »
Hayırlı olsun. TS3000 çıkar herhalde bundan sonra, iptal edilmediyle proje. Gerçi proje çok  arge ve zaman uzun işler. Öncelik MMU motoru olacaktır, TF6000'den sonra. Hatta eş zamanlı devam ediyor da olabilir

https://mobile.twitter.com/TEI_TUSAS/status/1560301905355612162
« Son Düzenleme: 18 Ağustos 2022, 20:21:36 Gönderen: baryshx »

Çevrimdışı baryshx

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 814
  • 58
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #364 : 18 Ağustos 2022, 20:19:38 »
@baryshx
Türbofan motoru bir çeşit pervaneli turboprop gibi düşünün.
Pervane yerine motorun miline fan konmuş; bu fan dışarıdan emdiği havanın bir kısmını motorun içine verdiği gibi bir kısmını da motorun etrafından geçirip nozülden dışarı atıyor. Bu hava atışı da esaslı bir itki sağlıyor motora. Hatta yolcu uçaklarında kullanılan motorlarda fan çok büyük ve bu itki okadar yüksek ki, toplam itkinin %90-95 kadarını bu itki sağlıyor. Motorun milini çeviren türbojet kısmının yarattığı itki, toplam itkinin %10’unu bile bulmuyor. Bu motorlar yüksek by-pass oranlı motorlar.

Düşük by-pass oranlı motorlar, yüksek irtifalarda ve yüksek mach hızlarda daha etkin ve randımanlı. By-pass oranı nekadar düşerse o kadar yüksek irtifaya çıkabiliyorlar. Atmosferin alt katmanlarında ise yüksek by-pass oranlı motorlar daha iyi sonuç veriyorlar. Bu bakımdan türbojet (türbojette by-pass yok çünkü) motorlarla uçan f4 fantomlar en yüksek irtifa rekorunu kırabiliyor.
Onun için değişken by-pass motorlar geliştiriliyor.  Düşük hızlarda ve alçak irtifalarda yüksek by-pass oranla çalışacaklar; yüksek hız ve irtifalarda da neredeyse türbojet gibi sıfır by-pass oranına kadar düşük oranla çalışıp daha yüksek randıman verecekler.

Bir sonraki adım, değişken by-pass oranlı motor yapmak. Düşük by-pass oranlı motor değil.
TEİ’nin yapacağı TF6000, TEİ’nin doğru yolda olduğunun göstergesi.
Bu dediklerinin bir kısmını motorlar ve motor türleri ile ilgili yazıları okurken denk gelmiştim. Sen daha da açıklayıcı yapmışın. İyice anladım yani, teşekkürler tekrardan ;D

Çevrimdışı カメせ

  • 2020 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 6634
  • 186
  • DefenceTurk.com
TEI-TS1400'ün zorlu termal tarama testlerini tamamladı.
« Yanıtla #365 : 18 Ağustos 2022, 20:32:56 »
Alıntı
TEI, 669 gömülü sensörlü TEI-TS1400'ün zorlu termal tarama testlerini tamamladı.

 Bu kadar çok sensör uygulamak ve bir motoru bu güç sınıfında başarılı bir şekilde test etmek ancak mükemmel tasarım, montaj ve test kabiliyeti ile elde edilir.  TEI-TS1400, yakın gelecekte GÖKBEY helikopterine güç verecek.



 #TEI #Güç Kaynağı
https://mobile.twitter.com/TEI_TUSAS

Çevrimdışı buraktunahan

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 283
  • 72
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #366 : 19 Ağustos 2022, 10:37:58 »
Bir bebek tay tay yapmadan ayakta duramaz. Ayakta durmayı öğrenmeden yürüyemez. Yürümeyi öğrenmeden de koşamaz.

Bu yönüyle TUSAŞ da tıpkı gözlerimizin önünde büyüyen, yürümeyi, koşmayı öğrenen bir bebek gibi. MMU'ya giden yolda uçak yapmayı sırasıyla öğrendi, tecrübe biriktirdi.

Önce montaj sanayi ve parça üretimi gerçekleştirdi, sektöre giriş yaptı. Ardından en basitinden başlayıp Hürkuş ile pervaneli bir uçak yaptı (ve gerçekten 7g çeken güzel bir uçak yapmayı başardı). Şimdi de inşallah Hürjet'i tamamlıyor. Bütün bu çalışmalarda tecrübe biriktirdi, bazen başarılı oldu, bazen başarısız oldu, ama öğrendi. MMU ise bu yolculuğun zirve noktası, meyvesi olacak.

Şimdi TUSAŞ'ın GE ile ortak şirketi TEI'de aynı yolda ilerliyor. TEI'nin motor yolculuğunda TS1400 motoru eğer Hürkuş'a karşılık geliyorsa, TF6000 Hürjet'e benzetilebilir. TF6000'den sonraki adı belki TFXXXXX olacak motor ise tıpkı MMU gibi motor yolculuğumuzun zirvesi olacak.

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7802
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #367 : 19 Ağustos 2022, 12:21:43 »
Sayın Yaşar'a ek :

"Günümüzde (işlevsel olarak görev yapan) turbofan motorlar, iki ana kategoriden oluşmaktadır; yüksek bypass oranlı ve düşük bypass oranlı turbofan motorlar. Yüksek bypass oranlı turbofan motorlar, yüksek verimliliklerinden dolayı sivil havacılıkta kullanılmaktadır ve bypass oranları >10 mertebelerine ulaşmıştır. Düşük bypass oranlı turbofan motorlar ise sağladıkları yüksek itki/ağırlık oranından dolayı askerî platformlarda tercih edilmiştir."

Ayrıca 6.nesil savaş uçaklarının motorlarının ortasına güç üreten jeneratörler konuluyor ve ileride uçağın ihtiyaç duyacağı sistemler( radar,lazer silah vb) için enerji üretilecek bu motorlardan Tempest vb.

Bizim için hedef acil hedef ; F-110 ayarında düşük bypass oranlı bir motor yapmak mümkünse 30.000 ibf gücünde. Hedef bu....

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2307
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #368 : 19 Ağustos 2022, 13:51:17 »
Toryum ve uranyum ile calisan motor cikarsa

turbofan olayi ölür bilim insanlari Toryum ve uranyum ile calisan motor cikarmaya calisiyor

2030-2040 olur bu olayi takip edmemiz gerekir 

Çevrimdışı serkan1976

  • 2022 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 7802
  • 458
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #369 : 19 Ağustos 2022, 18:37:32 »
Toryum ve uranyum ile calisan motor cikarsa

turbofan olayi ölür bilim insanlari Toryum ve uranyum ile calisan motor cikarmaya calisiyor

2030-2040 olur bu olayi takip edmemiz gerekir

Uranyum mu 🤣🤣🤣