Bazı arkadaşlar F-110 motorunun bu şekilde komplo teorileri üretmeye değmeyecek bir motor olduğunu düşünebilirler.
O kişilerden birisiyim. F110 olgunlaşmış ve iyi bir motor. Ancak, 70'lerin sonlarındaki malzeme teknolojisi baz alınarak, yine 70'lerin sonlarındaki tasarım olanaklarıyla tasarlanmış bir motor. PW F119 ise 85'lerde tasarlanmaya başlandı.
Ne demek istediğimi detaylandırayım:
- F16'nin motoru GE F110'da 3 adet düşük basınçlı ve 9 adet yüksek basınçlı kompresör türbini var. 3 Adet de sıcak sektör türbini var. Sayıları tekrar yazarsam; 3-9-3.
- F22'nin motoru PW F119'da 3 adet düşük basınçlı ve 6 adet yüksek basınçlı kompresör türbini var. 2 Adet de karşıt dönüşlü sıcak sektör türbini var. Sayıları tekrar yazarsam; 3-6-2.
Rus motoru İzdeliye 30'da ise planlanan şöyleydi: 3-5-2.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mahmut Akşit Hoca, yanlış hatırlamıyorsam 7-8 yıl kadar önce bile, bizim F110 motorundaki yüksek basınçlı kompresör türbini kademesini, modern tasarımla 6'ya indirdiğimizden bahsetmişti. Yani yardımsız şekilde modern kompresörler tasarlayabiliyoruz.
3D bastığın malzeme dövme malzemeden sağlamsa ve yerli 3. nesil tek kristallerin çalışma sıcaklığı altında yabancı muadillerine kıyasla ortalamada %25 daha fazla çekme direncine sahipse, uygun kalitede malzemen var demektir. O zaman geriye tasarım becerisine sahip olmak kalıyor. 7-8 Yıl kadar önce, F119 ayarında kompresör tasarlayabiliyorsak, şimdi motorun tamamını haydi haydi tasarlarız.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F110'u kopyalayarak kendimizi küçük düşürmenin manası yok. Yeterli bütçe varsa bu işi kıvırabiliriz. Tek şüpheli konu, 2028'e yetişmesi olur. 2028 Israrı takvimi biraz sıkışık yapıyor olabilir.