Operatif Sınıf İnsansız Hava Aracı (İHA) Projesi Alt Sistem Çözümlerine İlişkin Duyuru.
Müsteşarlığımız tarafından başlatılan bir proje kapsamında geliştirilecek olan operatif sınıf İnsansız Hava Aracı (İHA) Sistemi’nde azami ölçüde milli teknolojik kabiliyetlerin kullanılması amaçlanmakta olup; bu çerçevede, milli imkânlarla geliştirilmesi hedeflenen öncelikli alt sistemler aşağıda yer almaktadır:
Turboprop motor ve ECU FADEC
GNSS Tabanlı Olmayan Yedek Seyrüsefer Sistemi
Füze İkaz Sistemi
Algıla ve Kaçın Sistemi
Geniş Bant Uydu Haberleşme Sistemi
Otomatik Kalkış İniş Sistemleri
Yüksek Çözünürlüklü Kamera (EO/IR LD/LRF/LP/LI)
Geniş Alan Gözetleme Sistemi
Elektronik Destek Podu ve Elektronik Destek Yer Destek Sistemi
SAR Sistemi (SAR/ISAR/GMTI/DMTI) ve SAR Hedef Kıymetlendirme Sistemi
Belirtilmiş olan bu öncelikli alt sistemlere yönelik çözüm önerisi sunabilecek firma/kuruluşların, 02 Mayıs 2016 saat 17:00’a kadar Müsteşarlığımıza aşağıda belirtilen iletişim bilgileri üzerinden ulaşması beklenmektedir.
http://www.ssm.gov.tr/anasayfa/hizli/duyurular/projeDuyurulari/Sayfalar/20160415_IHA.aspxOperatif İHA Sistemleri
Asli olarak Hava Kuvvetleri tarafından kullanılan İHA
sistemleridir. Hava Kuvvetlerinin görevlerinin yanında
diğer kuvvetlerin desteği için de kullanılabilirler. Okyanus
ötesi harekat hedefleri ve buna uygun olarak harekat
kabiliyeti olan ABD, Çin ve Rusya gibi ülkelerin Kara
Kuvvetleri, Deniz Kuvvetleri ve Deniz Piyadeleri operatif
sınıf İHA sistemlerine sahip olabilir.
https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdfOperatif Sınıf Hava Kuvvetleri İHA Sistemleri
Operatif sınıf İHA sistemlerinin kullanılacağı hava
harekât görevleri ve bunların muhtemel uygulama
başlangıç zamanları Şekil 5-7’de verilmiştir. Günümüzde
İGK odaklı İHA uygulamalarını, önce destek odaklı hava
harekât görevleri, sonrasında ise Hava Kuvvetlerinin asli
hava harekât görevleri takip edecektir. Hava Kuvvetlerinin
asli unsuru olan savaş uçaklarının insansız versiyonları,
2035 yılı ve sonrasında görülmeye başlanacaktır.
https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdfKendini Koruma Kabiliyeti
Düşman hava savunma tehdidinin belirli bir seviyenin
üstünde olduğu harekât ortamlarında görev yapacak olan
İHA sistemlerinde, düşük görünürlüğe ilave olarak yeterli
seviyede kendini koruma kabiliyeti olması gerekecektir.
Yüksek manevra kabiliyetine ilave olarak, düşman
tehditlerini tespit eden, karıştıran, aldatan ve etkisiz hale
getiren birçok aktif ve pasif koruma sistemine ihtiyaç
olacaktır.
İHA sistemlerinde kullanılacak kendini koruma
sistemlerinin, hem İHA’nın uçuşunu yapmasını hem
de İHA’nın üzerinde bulunan faydalı yüklerin görevini
yapmasını mümkün kılacak kabiliyette olması
gerekecektir.
https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdfGelişmiş Otomatik Kalkış ve İniş Sistemleri
Günümüzde İHA sistemlerinde kullanılan Otomatik
Kalkış ve İniş Sistemleri (OKİS)’nin büyük bir kısmı
GPS benzeri GNSS verisi kullanmaktadır. Çok zayıf
sinyallere sahip GNSS sistemleri, karıştırılmaya veya
aldatılmaya son derece açıktır. Ayrıca, kalkış ve iniş için
bilinen referans noktalara göre anlık konum bilgisinin
sürekli düzeltilmesi gerekmektedir. Bu nedenle, kalkış
ve iniş yapılan her havaalanında, OKİS’in bir parçasının
bulunması gerekmektedir.
GNSS esaslı OKİS’ler dışında İHA sistemlerinde
kullanılan, radar ve lazer tabanlı OKİS’ler elektronik
karıştırmaya oldukça dayanıklı olmasına rağmen, pist
kenarında bir anten kurulmasını gerektirmektedir.
Günümüzde OKİS’lerin havaalanlarında bir sistem
konuşlanmasını gerektirmesi nedeniyle, İHA’lar için
yedek veya emercensi meydan seçiminde büyük
sıkıntılar yaşanmaktadır. Bu nedenle, havaalanlarında
bir sistem kurulumunu gerektirmeyen ve aynı zamanda
elektronik karıştırmadan etkilenmeyen gelişmiş
OKİS’lerin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda
günümüzde öne çıkmaya başlayan yeni yaklaşım, LIDAR
ve EO/IR kameralar kullanılarak elde edilen coğrafi
konumlandırma bilgisini esas alan OKİS sistemidir.
https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdfAlgıla ve Sakın Sistemi
YKİ içerisinde görev yapan taktik ve üstü sınıflardaki
İHA pilotlarının görsel imkânları ve dolayısıyla durumsal
farkındalığı son derece düşüktür. İHA üzerinde bulunan
kameralar ile etraf kontrolü kısıtlı olarak yapılabilmektedir.
Bu nedenle, muhtemel bir hava çarpışması durumunda,
pilot müdahalesi olmadan otomatik olarak kaçınma
yapabilecek, TCAS veya ADS-B benzeri bir Algıla ve Sakın
Sistemi’ne ihtiyaç olacaktır (Şekil 11).
Algıla ve Sakın Sistemi, özellikle yolcu uçakları olmak
üzere birçok farklı tip insanlı uçakta kullanılmaktadır.
Bu sistemin İHA’larda kullanımına yönelik geliştirme
ve test çalışmaları devam etmekte olup, gelecek 5-10
yıl içinde İHA’larda standart özellik haline geleceği
değerlendirilmektedir.
https://www.stm.com.tr/img/doc_1453821622.pdfSTM