Dünyadaki otomotiv endüstrisinde para kazandıracak 2 şey var. Biri yazılım diğeri de tüm aracı yöneten ilerleten ana bilgisayarı. Yani yarı iletken sektörü. İleride otomobiller satın alındıklarında şimdiye göre daha ucuz olacak. Şu an yolun başında olduğumuz için batarya fiyatları pahalı, elektrik motorları pahalı ve büyük üreticilerin elektrikli otomobil üretmede ayrı, küçüklerin ayrı sorunları var. Bu da maliyete yansıyor. Ve hala yan sanayi çok da oluşmuş değil. Ve sektör git gide büyüyecek ve araçlar ucuzlayacak. Bugün Avrupa’da Renault Clio 14.000 Euro ise aynı segment araç 8.000 Euro olacak mesela.
Bizde geçerli bir durum değil. Bizim hükümetlerimiz baktı araçlar ucuzluyor. Vergiyi yüzde 400 yaparlar. Türk halkına ucuzluk haram nasıl olsa.
Ama bu sektöründe mutlaka kazananı olacak. O da yazılım sektörü olacak. Sony bundan 5 sene önce elektrikli otomobil hakkında çok güzel bir vizyon çalışması yapmıştı. Artık yeni düzende aracın performansı, sağlamlığı, hızı değil iç konforu, infotatement dediğimiz bilgi ekranı, yazılımı ve tüm bunlara hitap edecek inovatif teknolojileri yapan kazanacak demişti. Çok haklılar, çünkü ailecek gidiyordunuz bir yere. Şöför dahil herkes araçla ilgili bir şey yapmasına gerek yok. Kendi kendine gidiyor. Bu insanları o araçta tutacak birşeylere ihtiyaç var. İşte bunu yapan kazanacak. Tesla bu yüzden araç içi oyunlara önem veriyor. Video izleme uygulaması olan YouTube bu yüzden o araçta var. Kısacası sizi araç içinde vakit geçirtecek bir şeyler lazım. Bu da yazılım ve elektronik demek. Araçlar ucuz olacak belki ama içlerindeki yazılımlar paralı olacak. Abonelik sistemi gibi.
Ve git gide parayı bu işi yapanlar kazanacak. Donanımı yapan Mercedes Peugeot para kazanamayacak. Bu yüzden ya bu şirketler evrim geçirecek ve teknoloji şirketi olacaklar. Ya da böylece kalıp kaderlerine razı olacaklar. Ki bu durum onlar için aşırı zor ve piyasada çok büyük rakipleri var. Türkiye olarak burda bir avantajımız var. Bu da düşen maliyetler ve karlılık karşısında Türkiye’nin ucuz üretim kapasitesi. Geçen sefer yazdığım gibi. Çin’e kimse bu konuda kafa tutamaz. Bu mümkün değil. Ama Avrupa Çin’e karşı yapacağı gümrük antlaşmaları , pazardan Çinlileri uzak tutacak her hamle Türkiye ve Doğu Avrupa ülkelerine yazar bu sektörde.
Bizim yapmamız gereken otomobil yan sanayimizi buna uygun revize etmek ve üretim için büyük markaları kendimize çekmek. Gerekli avantajları sunmalıyız.. Üretim alanında bulunmak her zaman az da olsa para kazandırır. Ve bir çok avantajı var. Teslayı ne yapıp edip ülkeye çekmeliyiz. Elimizde birçok avantaj var. Hükümetin Elon ile olan görüşmeleri de fena değil. Çünkü Tesla sadece bir üretici değil, bir ekolü temsil ediyor. Bir vizyonu temsil ediyor. Bunun katacağı herşey bize dönüş olarak kazanç demek.
Ama Türkiye genel olarak ticarette yer almak istiyorsa mutlaka ama mutlaka yarı iletken pazarına girmeliyiz. Bu sektörde yüzde 1 bile yokuz. Böyle gidersek de olmayacağız. Ve olmak için çalışsak bile başarısız olma ihtimalimiz çok çok yüksek. Bana göre dünyadaki en zor, en meşakkatli sektör. Ama kazandırdığı avantaj ve kabiliyet dünyanın em kritik alanı demek.