Nereden...
Nereye...
İlk hedef 2019'da TRJ328
Yolcu Uçağı Projesi'nde ilk model, 2002'de imalatı duran Dornier'in 328JET uçağı olacak. Modernize edilecek uçak, glass kokpit ve yeni motora kavuşacak.
Bu uçağın tasarım çalışmalarının en kısa zamanda tamamlanması ve ardından imalatı hedefleniyor. TRJ328 adını alacak uçak, 2019'da uçmaya başlayacak. Bu uçağın yolcu kapasitesi 30.
Bunu test ve sertifikasyon izleyecek. 2023'le birlikte 328 serisinin 50 adetlik Türkiye'nin vereceği sipariş için imalat başlaması planlanıyor.
TRJ628 2023'TE UÇACAK
Tamamen yeni tasarıma sahip olacak TRJ628'in ise tasarımı 2020'de dondurulacak. Ardından imalata geçilecek. Hedef 2023'te ilk uçuşun gerçekleştirilmesi.
NEDEN MEVCUT BİR PROJE SEÇİLDİ
Başbakan Davutoğlu, konuşmasında sıfırdan bir yolcu uçağı geliştirme projesinin 10-13 yıl sürdüğüne dikkat çekerek "Biz işe mevcut bir uçakla başlıyoruz. İmalat hattı Türkiye'de olacak. Satış ve tasarım hakları da bizde. Bundan sonra kazanacağımız tecrübe ile daha büyüğüne geçeceğiz. Bu süreci kısaltarak 2023'e yeni yolcu uçağını yetiştireceğiz" dedi.
ASKERİ VE SİVİL İHTİYAÇLAR BİRLİKTE KARŞILANACAK
Hem TRJ328 hem de TRJ628, sivilin yanı sıra askeri amaçlı, ambulans ve devlet görevlerinde kullanılması planlanıyor.
ANLAŞMA İMZALANDI.
TRJ628'in yolcu kapasitesi 70!
Yerli uçak olarak lanse edilen TRJ628'in çizimleri Kokpit.aero'da.İki aşamalı planda hayata geçecek projenin detayları...
Başbakan Davutoğlu'nun katılımı ile açıkanacak projede detaylar belli oldu. Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) tarafından ana yüklenici olarak Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret AŞ (STM) ile ABD'den Eren ve Fatih Özmen'in sahip olduğu Sierra Nevada Corporation (SNC) arasında mutabakat imzalandı.Başbakan Davutoğlu'nun katılımı ile açıkanacak projede detaylar belli oldu.
Başbakan Ahmet Davutoğlu Yerli Yolcu Uçağı Projesi'nde konuştu.
İşte Davutoğlu'nun açıklamalarından satır başları:
"Türkiye’nin milli yerli uçak projesi 71 yıl gecikmeyle bugün tekrar gündeme geliyor. Bir kez daha Nuri Demirağ’ı hayırla anıyorum. Onun vizyonu, 1936’da çıktığı ilk yolda, deniz müzesinin yanındaki binada başlayan o iddia, elmas paşa çiftliğinin yeşilköy’de alınması ve çok çasrpıcı bir şekilde ifade etmek isterim. Amsterdam havalimanı büyüklüğünde tesislerle kurulan güzel başlangıç, maalesef eskişehir’de olan kaza üzerine iptal edilmiş, THK siparişleri geri alınmış, o dönemin hükümeti tarafından bir kanunla durdurulmuş.
Sivil havacılık anlamında attığımız bir adım, askeri milli savunma sanayii alanında da büyük bir sektör gelişmesi imkanı sağlayacak. Bu uçaklar sadece yolcu uçağı olarak değil, askeri nakliye, ambulans uçağı olarak da kullanılabilir kapasitede. Bu konularda elde edilecek birikiminin Türkiye’nin teknolojik birikimi artacağı dolayısıyla projelere destek kararı verdik. Çok geniş tabanlı yeni bir dönem başlıyor. Bu hafta içinde bizzat katılamadım. Ama bakanımızın katılımıyla kocaeli’de bilişim vadisinin temelini attık. Çip fabrikasının projesine başladık. Biz baktığımızda bütün bunları birbirlerini tamamlayan üniteler olarak görüyoruz.
Biz bütün bu çabalarla, arge çalışmaları, bilişim vadisi çalışmalarıyla millilik oranını artıracağız. Türkiye silah alan tren alan uçak alan ülke kategorisinden çıkıp, teknoloji üreten satan rekabetçi karakter kazandıran bir kaynak ülke haline gelecek. Önümüzdeki dönemde 2023’e kadar projelerle gerçekleştireceğimiz atılım, türkiye’yi küresel bir aktör haline getirecek" dedi.
Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) tarafından ana yüklenici olarak Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret AŞ (STM) ile ABD'den Eren ve Fatih Özmen'in sahip olduğu Sierra Nevada Corporation (SNC) arasında mutabakat imzalandı.
İKİ AŞAMALI YAPILACAK
Proje iki aşamalı olarak planlandı. Önce 2002'de imalatı biten ve SNC'nin tasarım ve telif haklarına sahip olduğu 328 modeli modernize edilecek. Bu uçak TRJ328 (jet motorlu) ve T328 (turboprop pervaneli modeli) olarak adlandırılacak. Bu uçakların imalatı Türkiye'de gerçekleştirilecek.
İkinci aşamada ise sıfırdan yeni bir uçak tasarlanacak. Üstten kanatlı, hem jet hem de turboprop motorlu olarak planlanan yeni bölgesel uçağın arı ise TRJ628 olacak.
HEM JET HEM DE PERVANELİ
Yolcu kapasitesi olarak 60 ila 70 koltuklu planlanan uçağın 2023'te uçması hedefleniyor. Uçak hem jet hem de pervaneli motorlu olarak tasarlandı. Saatte 750 kilometre hıza sahip olacak TRJ628 (jet modeli), 3 bin 720 kilometre menzile sahip olacak. Yani Türkiye'nin yanı sıra 3-3,5 saatlik uçuşları da gerçekleştirebilecek.
Uçağın pervaneli motorlu modeli ise saatte 620 kilometre hıza çıkabilecek. Menzili ise 1850 kilometre olarak planlandı. Kısa pistlere inip kalkabilen uçak Türkiye içinde çarpraz uçuşlarda kullanılacak.
Projeye, STM önderliğinde TAI, Aselsan, TEI, Havelsan, THY Teknik, Alp Havacılık, Kale Havacılık, TCI, TSI ve diğer havacılık şirketleri katılacak. Aynı zamanda KOBİ seviyesinde havacılık şirketleri de endüstriyel destek verecek.
Yeni nesil motor ve sistemlere sahip olacak TRJ628, 2023'te uçacak.
TRJ628'in askeri modelleri de planlanıyor. Askeri nakliye, deniz karakol gibi görevler bu uçakla gerçekleşecek. Ayrıca VIP modeli olacak.
İlk etapta projede hayata TRJ328 ve T328 olarak adlandırılan model, Türkiye'de imal edilecek.
MİLLİ YOLCU UÇAĞININ VİDEOSU
http://kokpit.aero/yerli-yolcu-ucagi-trj628Umarım gercekleşir. Ayrıca cok güzel düşünülmül 70 kişilik olması 30 kişilik yapılması projenin ölü dogması anlamına geliyordu benim için...