Olan olmuş biten bitmiş. Ada sınıfı korvetlerin hepsi artık görevde bunu tartışmak yerine sonradan bir VLS eklenebilir mi bunu tartışmak daha doğru olur. Ben artık kuvvetin yeni tasarımlarda böyle bir hata yapmayacağına eminim.
Ada korvetlerinde mesela helikopter pistinin sağ ve soluna 4 lü VLS toplamda 8 VLS eklenemez mi. Gemiye şöyle bir baktığımda tek aklıma gelen yer orası. Başaka müsait bir yer görünmüyor. 4 adet gabyaya sonradan entegre redildi ada sınıfınada entegre edilemez mi?
Ve aynı zamanda i sınıfındada daha iş işten geçmemişken en azından kalan 3 gemide 32 vls için bir tasarım değişikliği yapılamaz mı?
Tabi kalan 3 i sınıfının nerede üretilip hangi tarihlerde teslim edileceği bildiğim kadarı ile halen belli değil. Buda kafamda deli sorular oluşturuyor. ilk gemiden sonra i sınıfı atlanıp tasarımı değiştirilmiş başka bir gemi karşımıza süpriz olarak çıkar mı?
En anlamadığım konu ise neden korvet, fırkateyn ve muhrip üretimi için özel tersaneler kullanılmıyor. İstanbul tersanesinde bir i sınıfı fırkateyni 5 yılda üretebiliyorsak, TF 2000 i dünya gözü ile görmek şuan da 40 yaşında olan bir çok vatan severe kısmet olmayacak gibi görünüyor. Buda içinde bulunduğumuz konjonktürde kaygılanmama sebep oluyor.
Şu an Türk Deniz Kuvvetlerinin yapabileceği çok mantıklı 4 hareket var ;
1-
Milgemlerde hiç uçak pistinin yanı falan uğraşmadan Ram'i kaldırıp ram'in olduğu yere 16 veya sığmazsa 8'li vls koymak. Eğer 16 sığarsa ki bence sığar 32x essm-2/G-40 ve 32x Hisar-a/o ile 8 sığarsa'da 16x essm-2/G-40 ve 16x Hisar-a/o ile çok etkili ve yeterli bir stop gap genel maksat fırkateyni olabilir. Unutmayalım bana göre dünyanın en iyi korvetlerinden birisi gowindde ram felan yok sadece 16x vl mica gibi hisar-o'dan vasat bir füze ile koruyor kendini . Ha buda tatmin etmezse korkutun tek namlulu atomlu versiyonu stop'ların yerine koymak için bir çalışma olabilir. en kötü o kamara biraz bombelenir ;
2-
İ sınıfında ufak bir değişikliğe gider , 16'lı atmaca lançerinin 8'lisini çıkartır yerine 8x vls eklerim. Radar düzenini'de fotoğraftaki gibi ön tarafta yuvarlak kaide içinde mar-d x band çok fonksiyonlu radar + arkada teirs'in dikey hali (aynı zamanda umr'nin tek paneli) dönebilir halde s band ufuk arama radarı olarak kullanırım. Böylece ön taraftaki 16'lıdan 8 vls'de ve ortadaki 8'li vls'de 16 adet siper füzesi koyarım. öndeki kalan 8'li de de 32 essm veya g-40 taşırım.
Yani bakarsak ; 8x atmaca + smart-s mk2'nin ağırlığı ve maliyetinden kurtulup, 8x vls + tek panel teirs + mar-d maliyet ve ağırlığını eklerim . Aman aman bir artış olmaz gemi 330 milyon ise 400 milyon gibi gayet makul bir fiyata çıkar, yerli katkı payı artar.
Böylece gemi 4 Tf-2000'ler gelene kadar donanmamıza makul bir hava savunma fırkateyni kabiliyeti sunar. 16 siper bir batarya eder ve yabana atmayalım derim. Diğer yandan geçmiş hesaplamalarımda anlattığım gibi g-40'ın en az 65 km menzillerde olması ve essm-2'nin de yine benzer menzillerde ve yüksek irtifada olma durumu var. Buda aktif radar başlıklı anti gemi füzesi takılı uçakların bir kısmını menzile sokar.
3-
Burakların ve genel maksat fırkateynine çevirdiğimiz milgemlerin yerine Asw ekipmanı yani yakamoz sonar, orka-a torpido entegre edilmiş ve menzili 2500-3000 deniz mili arasında max 30 knot 70 metre civarına yonca onuğun korvet dizaynını evriltirdim. Zaten belki karşılıyordur donanım dışında. Geminin karinasının çelik olması güzel. Maliyeti etkin bir çözüm olur bize. Hemde üretiminde donanma tersaneleri meşgul olmaz yonca onuk halleder.
Hatta belki asw donanımlı karakurt sınıfı gibi birşey olabilir ;
4-
Bir diğer önemli konu da Reis sınıflarında nükleer başlığımız resmi olarak olmasa bile İsraillilerin popeye turbo ve type 212 ile yaptığı gibi , type 214'ler için high subsonic hızda , taktik nükleer başlık taşıyabilecek , kovanlardan atılabilecek 800-1400 km menzilli sub-gezgin atma kabiliyeti kazandırmak ve bu füzeyi buna yetiştirmek.
Type 214'lerimizin abd'ye ulaşabilecek menzile, tek dalışta tüm akdenizi denizaltından yüzeye çıkmadan geçebilecek kabiliyete haiz olduğunu unutmayalım. Bu ülkemize resmi olarak olmasa bile ve sınırlı bir şekilde olsa da second strike kabiliyeti verecektir. Buda ne demektir ülkemizin emperyalist emellerle işgal edilme şansını çok aza indirecektir.
Kısa bir örnek şu an israile bir ülke saldırıp kökten haritadan silecek konvansiyonel güce sahip olsa bile bunu yapamaz. Çünkü İsraildeki Type 212'ler ve sahip oldukları popeye turbo'lar siz adamları sildikten 2 ay sonra birden izmire, istanbula yakın çıkıp taktik nükleer başlıklı seyir füzesi sallayıp milyonlarca kişiyi öldürebilir. Bu riske hiçbir emperyal emel girişmez.
-----------
Toparlarsak 2025'de i sınıfları özel sektöre havale olursa ve işler yolunda gider ise bu programı uygulamamız dahilinde ;
1x Anadolu Lhd (30 baykar-mius kabiliyetli)
4x İ sınıfı Hafif Hava Savunma Fırkateyni
4x Barbaros Mlu Genel Maksat Fırkateyni
4x Ada Genel Maksat Fırkateyni
8x Gabya Genel Maksat Fırkateyni (8'İ GENESİS ve 4 adeti smart-s mk2 + vls kabiliyetli)
4-6x Yonca Onuk ASW Korvet.
6x Type-214 Reis Nükleer Seyir Füzesi Kabiliyetli Uzun Menzilli Aip Denizaltı
8x Modernize Type-209
Bizi doğu akdenizde ve egede kesinlikle kurtaracak bir donanma olur. Çok cüzzi rakamlara kazanacağımız güç çarpanı mükkemmel olacaktır.
1x İ sınıfı AAW
2x Barbaros MLU ASUW
2x Milgem ASUW
1x Yonca Onuk ASW ve destek denizaltılarından oluşan 2 filo bizi Doğu Akdeniz'de yenilmez kılar. Ayrıca böyle bir filo'da Barbaros Mlu'da 16'lı vls'sini 8x Siper + 32x Essm/G-40 olarak teşkil edebilir. Çünkü Smart-s + Mar-d siper atmak için yeterlidir. Filo başı 24x Siper demek sizin bölgede tek filo ile Fransız Charles De Gualle uçak gemisini kitlemeniz demek. Korkak Fransızlar dünya yıkılsa yunanlar için uçak gemilerini riske atamazlar. Diğer gemiler Ege ve Karadeniz'e yeter.
---------------
En doğru ve mantıklı reçete budur.