Şartnameyi okuyan var mı ? Hem sıfırdan motor geliştir hem tankı 18 ayda seri üret. Diğer taraftan Kore motorunun pazarlıkları ile teslimi 2021/22'de mi gerçekleşmişti? 1 yıl BMC test edip 2023 Nisan gibi TSK'ya sunmuştu tankı testler için. Yani firma+TSK, mevcut Kore motorlarının uygulanması ile testi başlayalı bile 24 ay oldu gibi. Halen testleri devam ediyor. Bu arada mevcut Kore motoru olgunlaştırılarak, aynı zamanda tankın , motorun ve transmisyonun eğitim/bakım dökümanları için girdiler elde edilip dökümanlar da hazırlanıyor. BATU'nun ilk ateşmelesi ise 2021 yılında yapılmış. İsmail DEMİR'in teslim, seri üretime dair açıklamaları var ama, esas olan şartnamedir. Ama 2018 ihale 2020 tankın seri üretimi vs ne yerli ne alternatif yabancı motor ortada yok, mantıklı gözükmüyor.
İngiliz'e gelirsek. İngiliz yıllarca tanklarında aynı zamanda 2, hatta 3 motor kullandı. Yeterli onlarca yıl gücü tek ve güvenilir bir motordan alamamış olmalılar. Fransızlar 1500 Bg Finlandiya motorundan memnum kalmamış olmalı ki rotayı MTUya çevirdiler. Fransız transmisyonu da Alman Renk'e göre baya erken yıpranıyor. ABD AVDS hele Caterpillar motorları, MTU motorlarına göre baya iri kıyım. MTU sıvı soğutmalı iken , AVDS hava soğutmalı. TSK MTU motoru isterken, AVDS'li ve MTU motorlu tankların harbe hazırlık oranlarını, bakım sıklıklarını vs ezbere biliyor.
Hayır MTU'yu kutsamıyorum ama tank motorunda işin zirvesi bu adamlar. Zirve hedef ama bize MTU'ya göre %60 ömürlü, bakım aralığı olan bir motor da yeter, MTU dışında mevcut batı ortalaması da yaklaşık bu zaten.
Öte taraftan daha önce dediğim gibi ambargo mücbir sebeptir. Otokar ve FNNS tankı motor geliştirmeksizin mevcut prototip hali ile taahhüt etmiş ise, işte asıl o zaman bu şirketler ihaleyi almış olsaydı mücbir sebebe dayandıklarında, Alman ambargoyu kaldırmadan tankta hiçbir gelişme olmama ihtimali vardı. Şimdi en azından elimizde iki alternatif motorlu testleri başlamış yeni prototipler var. ( Bildiğim kadarıyla yerli güç grubunun da Altay'a montajı yapıldı ve testleri başladı)
Savunma sanayinde doğal olan teşvikin olmasıdır. zamanında Güneydoğu'da briketler yığılı yol kanarı binaları görün biri olarak, savunma sanayine teşvikleri garip karşılamıyorum. Hele ürünler çıkmış ise, üretim varsa helal olsun. Otokar, Ford da zamanında baya teşvik, güzel ihaleler aldı. TSK yıllarca, (belki hala) Otokar'dan orjinal yedek parça almak durumunda kaldı mesela. Ama Cobraların, Armaların, Tulparların, Altay'ın geliştirilmesi için belki yapılması gereken buydu.
Yine Altay motor yüzünden seri üretime giremediyse, mesele SSB'nin yönettiği projede değil, Almanya ile siyasi krizdedir.