SSİK’ten yerli yolcu uçağında Dornier 328 kararı çıktı
Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) ilklere imza attı. Sivil bir projeye kadar amacıyla toplanan SSİK’te yerli yolcu uçağı için önemli adım atıldı. İşte o uçak Dornier 328!
Başbakan Ahmet Davutoğlu, Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz ve Genelkurmay Başkanı Orgeneral Necdet Özel’in katılımıyla yapılan Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) ilklere imza attı. Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nda (SSM) gerçekleştirilen ve yaklaşık 2 saat süren toplantıda yerli yolcu uçağı için harita çıktı. Projede, tasarım ve imalat hakkı Amerika’da yerleşik Eren ve Fatih Özmen’in sahip olduğu Sierra Nevada Corperation’a (SNC) ait, Almanya menşeli Dornier’in 328 modeliyle ilerlenmesine karar verildi. 2002'de iflas eden şirketin hem turboprop hem de jet motorlu modeli 328’in tasarım, imalat ve geliştirme haklarına SNC ile birlikte ortak olunacak.
50 UÇAK SİPARİŞİ
Plana göre ilk etapta toplam 50 uçak imalatı gündemde. Bu uçaklar sivil tasarıma sahip. Ancak yapılacak modifikasyonlar ile askeri amaçlı da kullanılabilecek. 328 serisinin pervaneli modeli, Amerikan Hava Kuvvetleri tarafından kullanılıyor. Projenin maliyetleri Savunma Sanayi Destekleme Fonun’dan karşılanacak. Ana yüklenici olarak Savunma Teknolojileri Mühendislik STM şirketi imalat ve tasarımda koordinasyonu gerçekleştirecek.
İŞTE O UÇAK
Almanya merkezli Dornier şirketi, dünyanın en eski uçak imalatçıları arasında yer alıyor. Şirket, 1980’lerin sonunda geliştirdiği 30 koltuklu turboprop motorlu 328 serisi ile bölgesel havacılıkta farklı bir segmente geçmeyi hedefledi. Önceden tasarladığı Dornier 228 gibi uçakların kapasitleri 20 koltuğa kadar çıkıyordu.
İlk uçak 6 Aralık 1991’de uçtu. Bunu sertifikasyon sonrasında Ekim 1993’te hizmete girmesi izledi. Koltuk kapasitesi 30 ila 33 arasında değişiyordu. Ancak uçağın pazara sunulması sırasında ATR42, Saab 2000 gibi uçaklar, bölgesel pazarda koltuk kapasitesini yukarı doğru yani 50 koltuk ve üzerine çekti.
Bu gelişmeler yaşanırken Dornier, uçağın turboprop motorlarını jetle değiştirdi. Performansı arttırdı. Amaç 30-40-50 koltuklu bir uçak ailesi oluşturmaktı. Uçak hizmete 1996'da girdi. 2002 yılına kadar da imal edildi. Toplam 217 uçak imalat hattından çıktı.