Alman savaş uçaklarına uçuş yasağı İspanya’da 24 Ağustos tarihinde ilk defa düşen bir seri üretim Eurofighter uçağı kazasında hayatını kaybeden yarbay rütbeli Suudi öğrencinin kuvvetle muhtemel kazadaki Martin Baker yapımı fırlatma koltuklarından birinin fonksiyon bozukluğundan dolayı paraşütünün açılmamasının tespit edilmesinin ardından, Alman Hava Kuvvetleri bünyesindeki halen 55 adet ve Avusturya‘nın 15 adet Eurofighter uçağında standart prosedüre uyularak tüm Eurofighter uçaklarına uçuş yasağı getirilmişti.
Öte yandan tam Almanya hava sahanlığı elde kalan son F-4F (ICE) Phantom II jetlerine emanet ediliyor deniliyordu ki bu bağlamda alınan ani bir kararla toplamda 60 adet Fantom ve yine geriye kalan 195 Tornado‘ya da uçuş yasağı getirildi ve bu uçaklarda da aynı seri fırlatma koltuğu kullanıldığı için inceleme başlatıldı ve öncelik Afganistan‘da kullanılan 6 adet Tornado ECR‘lerde olduğundan revizyona bu uçaklardan başlanacak.
Alman Hava Kuvvetleri’nin modern savaş uçağı miktarı bugün halen toplamda 295 olup, dağılım: 55 adet Eurofighter (33′ü Tranche 1 ve 22’si Tranche 2), 195 adet Tornado ve 45 adet F-4F (ICE) şeklindedir.
Söz konusu uçuş yasağı yüzünden kısa süreli de olsa pratikte Almanya‘nın hava sahanlığını koruyayacak çok az muharip jet uçağı kalmıştır denilebilir ve bu eksikliği sınırlı oranda Alman Hava Kuvvetleri’nin yer konuşlu uçak-/füzesavar füze sistemleri üstlenmiştir.
Almanya 60′lı, 70′li ve 80′li yıllarda silahlı keşif modelleri de dahil olmak üzere toplamda 2700′e yakın savaş jeti tedarik etmiş olup, bunların arasında yeni üretim (Almanya ortaklı lisans ve/veya çok uluslu ortak üretim) 916 adet F-104 Star Fighter, 273 adet F-4F Phantom II ve 357 de Tornado bulunmaktadır. Mevcut miktar ve dağılım ise yukarıdaki gibidir.
Alman Hava Kuvvetleri savaş uçağı olarak toplamda 180 adet Eurofighter uçağına sahip olmayı hedeflemiştir fakat bugüne dek parlamento onayı alan kesin sipariş miktarı 143 olup, geriye kalan 37 uçağa yönelik siyasi karar 2012 yılında verilecektir.
Fırlatma koltuğundan kaynaklanan son Eurofighter kazasında İspanyol öğretmen pilot kurtulsada, yaşamını yitiren Suudi pilotun ardından, Almanya ve Avusturya dışında diğer kullanıcılardan İngiliz, İtalyan, İspanya ve Suudi Arabistan Hava Kuvvetleri’nin uçaklara henüz uçuş yasağı getirmemesi de dikkat çekmektedir.
Batının en başarılı ve yaygın fırlatma koltuğu üreticilerinden olan İngiltere merkezli meşhur Martin Baker serisinin Mk. 7 modeli F-4 Phantom II uçağında, Mk. 10A Tornado‘da, Eurofighter‘in de standart fırlatma koltuğu olan Mk.16 versiyonu da Rafale uçağında kullanımda olup, bu model ileride 2016 sonrası Türkiye‘nin de tedarik etmeye başlayacağı F-35 uçağında da kullanılacaktır.
http://www.savunmasanayi.net/alman-savas-ucaklarina-ucus-yasagi/alman-savas-ucaklarina-ucus-yasagi/