Yatayda g kuvveti? Fizik ağlıyor.
Hocam, g kuvveti en basit hali ile, kütlenin yer çekimi ile etkileşimidir.
Otolarda bahsettiğiniz, yere göre stabil kütlenin, hareket eden bir kütle ile yerçekimi arasında ki etkileşiminin ifadesidir.
Otoyu değilde, asansörü düşünün bence. Yada rolır costır denen lunapark oyuncaklarını. Onda dikkat edin insanlar, dikey harekette çığlık atar, yan dönüşlerde değil. Neden??
Neyse, uzatmayalım, sahada ki reel gerçekleri ifade ettim.
Sn Alpars,
Fizik konusunda lise son fizik kitabınızı ve üniversiteye hazırlık uygulamalı mekanik kitaplarını bir açıp inceleyin lütfen.
G= gravitational acceleration = yerçekiminden ötürü ivme = 9.81 m/s2
Yani her saniyede yukarıdan bırakılan bir cismin hızı sürtünme olmazsa 9.8 m/saniye artmaktadır. Dünyanın yerçekiminden ötürü bir sabit bu.
Ama yatay olarak hızla yön değiştiren bir cisminde üzerinde ani hız değişikliğinden ötürü ivmesel etken oluşur. 39.2m/s2 ivmesel hız değişikliği var yerine 4g çekti denir. Uzayda olun , yeryüzünde olun dikey veya yatay ani hız değiştirdiğinizde sizin üzerinizde ivmesel bir etken olacaktır. Kolay anlaşılması açısından “g” çekti sözcüğü kullanılır.
Merkezkaç kuvvet demiştiniz; şimdi bir ipin ucuna bir taş bağlayın ve başınızın üzerinde ipi çevirmeye başlayın. Taş bir daire çizer. İpi bıraktığınız anda merkezkaç kuvvet olsa, taş, sizin bıraktığınız andaki ipin boyunca zıt yöne doğru gitmesi gerekir. Ancak öyle olmaz. Bıraktığınız anda gergin ipe 90 derece açıyla dairesel harekete tanjant yaparak hareket eder. Neden? Çünkü siz ipi çevirirken merkezkaç değil sadece merkezcil kuvvetle sizin elinize bağlıdır. Ne kadar hızlı çevirirseniz o kadar yüksek bir merkezcil ivme ile elinize bağlı olur. Aynı mantıktan giderek ileride uzayda kendi ekseni etrafında dönen ve bir noktaya bağlı uzay araçları yaparak yapay yerçekimi ivmesi yaratmayı planlıyorlar. Böylece uzun süre yerçekimsiz ortamın insan bünyesinde yaratacağı olumsuzlukları yok etmeyi planlıyorlar.
Yani kısacası: yatay, dikey, Kuzey, Güney, Doğu, Batı hangi yöne doğru olursa olsun belli bir hız değişikliği yaşayan her cismin üzerinde bir ivmesel güç oluşur. Bu fizik kanunu. Değişmez.
İnsanlar düşüş anında çığlık atarlar. Bu istemsiz bir reaksiyon. Düşerken vücudumuz üzerindeki yerçekimi ivmesi azalır. Bu his düşme ile bağdaştığı için içgüdüsel olarak çığlık atılır.
Bir defa kütle değil doğru sözcük kitle dir.
Kitlenin yerçekimi ivmesi ile serbest düşüşte saniyede kazandığı hız miktarı 1G olarak adlandırılır.
Otomobillerde virajlarda yüksek hızla ani dönüş yapıldığında yatay düzlemde vücut üzerinde merkezcil ivme oluşur. Aynı yukarıdaki ip/taş örneğindeki gibi. Bu ivme 39.2ms2 ise , sürücünün üzerinde yatay düzlemde 4g’lik bir güç etkileşimi vardır.