Sn re bence de öyle olacak inşallah üretenler de verimli, kaliteli, sağlam, hibrit sistemlerle çalışan motorlar yapar da çok satar özellikle sivil motoryat gibi sektörde Batılılar çok pahalı fiyatlar çekiyor saçma sapan basit malzemelere Euro cinsinden çok büyük paralar istiyorlar.
Deniz motorlarında doğru adres aslında Tülomsaş’tır. Van Gölü feribotlarının 2400HP lik motorlarını Tülomsaş %85 yerlilik oranıyla imal etmiştir.
https://rayhaber.com/2013/01/van-golu-ferilerine-tulomsas-motorlari/
Tülomsaş ayrıca GE ile bir ortaklık kurduğundan (Joint Venture) lokomotif üretim teknolojilerinde bu şirketin engin dizel motor teknolojisi bilgi birikimini de kullanmaktadır.
https://www.railjournal.com/locomotives/ge-and-tlomsa-extend-locomotive-partnership/
https://www.ge.com/news/press-releases/ge-invest-us900-million-turkey-over-next-three-years-focus-infrastructure
Sn Yaşar çok teşekkür ederim.Tülomsaş’ın kapasitesini ve neler yaptığını biliyordum ama son zamanlarda ki sakinliği ve gördüğüm kadarıyla bir projesi olmadığı için yok saymıştım aslında bizim bahsettiğim gibi hem sivil alanda hem askeri alanda çok ciddi dizel motorlara ihtiyacımız var aynı şekilde kara da kullanılan jeneratörlere de.Tabi bu en az bu kadar önemli güç aktarım ve deniz platformlarında pervane sistemlerinede.
Sn Yaşar size bir sorum olacak TS1400 motoru ile TF6000 motorlarını çapları nedir ve Türkiye afterburner bulunmadan TF12000 13000 libre ve TS3000 beygir gücünde yeni nesil bir motor için kaç mm çapta motora ihtiyacımız var?
İkinci olarak Som füzesi ve atmaca füzesi malum ses altında ses hızına yakın hızlarda uçan füzeler Som ve atmacanın aerodinamik tasarımı uygun ise o büyüklükte bir füzenin 1,5 1,8 mach hızda uçması için nasıl bir motora ihtiyacı var aynı şekilde böyle bir füze kaç km menzili olur? Örneği batıda ve doğuda var mı ? İleriki yıllarda yüksek hızlı füzelerimiz olur inşallah.
TS1400 motorunun açık kaynaklarda olan bir çapı yok. Ancak Atak T-129’un, Honeywell CTS-800 motoru örnek alınarak kopyalandığı göz önünde bulundurulursa, 56cm civarı olması gerekir.
TF6000 motorunun çapı ise 86cm dir.
Yalnız şunu bilmek gerekir ki, bu çaplar, motorun etrafındaki ek parçaların ve aksesuarlarında dahil edildiği ve uçağın motor haznesinin kabul edeceği çaplardır. Motorun asıl, içindeki kompresör ya da fan çapları değildir. Motor çapı açısından daha çok giriş fanı çapları değeri önemlidir.
Bu çaplara bakarak da, bir motorun az ya da çok itki üretip üretmediğine karar veremezsiniz. F110, f119 ve f135 motorlarının giriş fanı çapları yaklaşık 120cm civarındadır. Ama 29000lbf’den 45000lbf’e kadar değişik itkileri vardır. Tabii bu motorların çapları hemen hemen aynı olmasına rağmen boyları farklıdır. F110’da 9 kademe kompresör varken, f119 ve f135’de 6 kademe kompresör vardır. Ama boyları f110’dan uzundur.
Motor itki değerini etkileyen faktörler çok farklıdır. Kaç kademe fan ve kaç kademe kompresörden oluştuğuna bakmak gerekir. Türbin dönüş devri çok önemlidir. Ayrıca çok daha önemlisi türbine giren hava ısısı ne kadar yüksekse o kadar çok itki üretir motor. Fan çapı ve by-pass oranı ne kadar büyükse o kadar çok itki alırsınız türbofan motordan. Blisk fan ve kompresör kullanan f110 motorunun itkisi 29000lbf’den 34000lbf’e kadar yükseltilebilir.
EJ200 motorunun çapı 74cm dir. Ebat olarak F404 ve f414 motorlarına yakın bir motor olarak Hürjet’e uyabilecek bir motordur. Hem fan kademesinde hem de kompresör kademesinde blisk teknolojisi kullanır. EJ200’ün kuru itkisi 13500lbf (hatta zorda kaldığında 15500lbf’e kadar yükselebilir). F414’ün kuru itkisi 12500lbf, F404’ün kuru itkisi 11000lbf’dir. EJ200’ün Artyakıcı ile maximum itkisi 20200lbf iken f414’ün kü 22000lbf’dir.
Yani EJ200 motoru art yakıcı kullanmadan çok daha yüksek hızlara ulaşabilecek bir motordur.
SOM ve Atmaca füzelerinden süpersonik füze olmaz. Bunların her ikisinin de yapısal tasarımlarının ve geometrilerinin değiştirilmesi gerekir.
Atmaca’yı süpersonik yaparsanız AGM-88 HARM füzesi gibi bir füzeniz olur. Bunun için de katı yakıtlı dual-thrust motoru olan bir füze olması gerekir.
Aslında her iki füzeyi de süpersonik yapmanın en iyi yolu bunlara turbojet motor yerine Ramjet motor takmak ve yapısal silüetini süpersonik uçuşa uygun hale getirmektir. Yani bir çeşit Brahmos füzesi olmaları gerekir. Akbaba füzesi ile bu yönde bir çalışması var Roketsan’ın zaten. Mutlaka SOM’un da Ramjet kullanan bir versiyonu üzerinde çalışılıyordur. Tübitak Sage bu konuda çalışma yaptıklarını ima etmişlerdi zaten. Hatta Scramjet için çalıştıklarını da açıklamışlardı.
Ramjet ve Scramjet kullanan füzelerin menzilleri uçuş profilleriyle orantılı olarak değişir. Brahmos füzeleri, 250km den 800km’ye kadar değişik menzili olan füzeler. Hi-Hi-Hi uçan füze en uzun menzile , Lo-Lo-Lo uçan füze ise en kısa menzile sahip olur.