Hürjet motor seçiminde F-404 motoru değil de EJ-200 seçmenin daha sağlıklı olacağını ihaleden önce de belirtmiştim. 17000 ibf'lik F-404 motoru yerine 20200 ibf'lik motor kullansaydık Hürjet'i tam yüklü olarak uçak gemisinden de kaldırabilirdik...
Hatta EJ200’ün seçildiği haberleri sızmıştı bir ara!
Hala olabilir. Yeterki RR, motoru Almanya’nın vetosu olmadan bize verebilsin. Bristol’da kendi Typhoon’larına motor üretiyorlar zaten. Ama Alman menşeli parçalarda ne ölçüde sıkıntı olur? Olurmu? Bu önemli!
EJ200 motoru, RR-XG40 motorundan geliştirilmiş bir motor. Bu motorun geliştirilme masraflarının %85’ini RR, %15’ini de İngiliz hükümeti karşılamış. Bu durumda bu motoru, lisans altı olarak, RR istediği yerde ürettirebilir görünüyor.
EJ200 motoru ihracat yönetmeliklerini aşabilse bile F404; acemi pilot hatalarını affedebilen, jet tekamül için en uygun motor. EJ200 jet tekamül için ne kadar uygundur acaba?
Güzel bir noktaya değindiniz. Yeni nesil bir motor EJ200, ve %15 daha güçlü F404’den. Her ikisinde de FADEC var. Bu, motorun genel kullanımını kolaylaştırır. Uçuş kontrol bilgisayarı ve FADEC ile ej200’de iyi bir eğitim uçağı motoru olabilir. Tabii tek motorlu kullanıma uygun hale getirilmesi lazım.
F404 kullanım masrafı olarak daha ucuz motor. Eğitim uçağına daha uygun.
F404, modern jet uçağı gereksinimleri için biraz yetersiz kalıyor. F/A18, Gripen ve Hal-Tejas gibi uçaklar, yeni versiyonları için f414’e geçtiler. F414’ün ön fanı daha büyük ve güçlü. 1000+lbf kuru ve 4000+lbf daha fazla yaş itki veriyor.
F404, Hürjet eğitim uçağı için ideal motor. Ama hafif saldırı uçağı için yetersiz.
FADEC, gaz ayarı, itki miktarı ve yakıt/hava karışımı kontrollerinin hepsini tek yerde toplayan bir sistemdir. Değişik irtifalarda kullanılacak ideal gaz ayarı/itki/motordevri/karışım kombinasyonunu ayarlar. Bu hem yakıt ekonomisi hemde kullanım kolaylığı sağlar.