Fakat gerek bizde gerek diğer ülkelerde bu uçakların itdalasına girmeleri için gereken yazılım aynı şekil bir pilot gibi düşman uçağını algılayacak hangi yöne doğru gitçeğini hangi taraflara dönebilceğini kestirecek sensör grubu yok..
İnsansız iha'lar Şimdilik bvr füze atsalar ve üzerine gelen füzelerden yediği kilitlerden kaçsalar yeterli yakın angajmana girmeleri için zamana ihtiyaçları var.
Yakın angajman cepte:
https://www.youtube.com/watch?v=IOJhgC1ksNU
Sn.heartbang cepte demişsiniz ama bu bir similasyon gibi ...
Tamam yapay zeka doğru hamle yapıyor şeklinde bir veri elde edebiliriz...
Peki pratik kullanıma geçirmiş miyiz?
Cevap: Hayır
Çünkü yazılım ile olcak iş değil
Bir pilotun kafası gibi dönebilcek bir boyun veya gimbal lazım bir pilotun gözü gibi göz lazım az çok düşman uçagı hızını konumunu nereye nasıl varabilceğini kestiren göz aynı şekil bu takibi yaparken kendi uçurduğu platforma hız ,ivmeleme manevra ,yön, hareket vererek doğru pozisyonu avantajlı pozisyonu ele geçirerek kendi silahlarını (top,füze) karar vererek kullanan bir sensör ve yazılım bütününe ihtiyaç var..
Kısaca bugün pilotu kaldırsalar en kötü ihtimalle aselflır gibi gimbal lazım pilotun hedefi görüntediği görünteleyip,uçurduğu uçağa doğru konumu doğru pozisyonu alması için...
Veyahut
Bizimde Kaan'da planladığımız 360° radar coverage(kapsama) kapasitesi olmalı ki düşman uçağı yakın mesafede iken konum ,hız ,ivmeleme yapacağı ile dönüş açısı bunun matamatiksel bilgilerini çıkarabilcek çözünürlükte bir radar kapsamasına ihtiyaç var
Yada
F35 das gibi dağıtık mimaride olan ıır kameraların daha gelişmişi yada lazerle mesafe hız ölçebilen sensörler grubuna ihtiyaç var
Yani yazılama kadar gerçekte itdalaşı için gereken şey 360° hız ivmeleme konum gideceği yön yaptığı veya yapabileceği manevrayı gören kestiren algılayan sensör grubu..
Şu saydığım hiçbir sensör grubu mevcut insansız uçaklarda mevcut değil.
Aynı şekil şu an üretilmiş ve itdalası ve hava muharebesinde yönelik bir halihazırda ürün olan bir İHA yok
Bununla ilgili geliştirilen bir ürün yok
Durum bu iken ve bu şekilde iken hangi İHA ile itdalaşına girilecek onu merak ediyorum.
ABD bile hava hava muharebelerine veya muharebeleri için insanlı uçak kullanırken biz neyimize güvenip insansız uçaklara bu işi yüklüyoruz
anlamış değilim.
Kısaca sizi hava muharebelerinde insansız uçaklar ile muharebe edebilceğimize yada bunun üstesinden gelebilceğimize ikna eden nedir merak ediyorum.
Herkez cevap verebilir fakat bu iş için insansız sistemleri savunan arkadaşları özellikle cevap vermelerini bekliyorum saygılarımla...
Lockmart F-35 DAS sisteminde kullandığı kameraları ikilerse computer vision algoritmalarıyla bu işi çözebilir. Nasıl ki görmek için tek gözümüzün olması yeterli olsa da derinlik algısı için iki gözümüzde ihtiyacımız var, o hesap.
Benzer bir sistemi Boeing block-3 Super Hornetlerde kullanarak 100 milden fazla bir mesafeden stealth hedeflere angaje olabiliyor. (
https://youtu.be/D3uamsXfzIE?si=RjbP8Z-ZtS_Wp3bm&t=368)
Ki bence KAAN'da hem EOTS hem de IRST olmasının sebeplerinden biri de bu olabilir. Eğer bizimkiler bu kararı bu yüzden verdilerse bu prensibi pekala FSS (Aselsan'ın geliştirdiği DAS) sistemi için de düşünmüşlerdir. Belki de bu yüzden olsa gerek, FSS hakkında hiçbir şey bilmiyoruz
Bu sistem Kızılelmaya entegre edilecek mi diye bir araştırdım ama düzgün bir cevap bulamadım.
Ama hem Toygun hem de Karat'ın Kızılelmaya entegre edileceğini düşünürsek FSS'nin dışarıda kalması abes olur.
Ondan sonrası da yazılıma bakıyor zaten. Ki sanılanın aksine genel olarak işin zor kısmı odur.
Çinliler elektrikli otomobil sektöründe yakaladıkları başarıyı neden akıllı telefon sektöründe yakalayamadılar zannediyorsunuz?