İNSANLI YADa İNSANSIZ uçaklarda 3 boytutlu uzay içinde tüm manevra ve yönlendirmelerin hem rakibinin hareketlerine hem yer sistemlerinden gelebilecek tehlikelere hemde kullanıcının talimatlarına göre şekilleneceği için hareket tasarım ları ve yapay zeka kodları çok büyük miktarda kod satırı yazarak çözülebilir ve bu kodlar her daim güncellemeye açık olmalıdır. bu işte en önemli etken deneyim ve geri dönüşlerin çok güzel analiz edilerek yazılıma adapte edilmesidir. yapay zeka bile olsa insan davranışlarını tahmin etme sorunu olacağından bilgisayar en olası davranışa göre karşı tedbir alıp ona göre manevra yapmaya çalışacaktır. yapay zeka bile olsa maalesef buna bir çözüm yok. ama en büyük avantaj uçaklarda g sınırlaması yok yapının dayanım gücüne bağlı bir sınırlama mevcut. insan faktörünün aradan çıkarılması ile çok fazla avantaj oluşsa bile bunu uzaktan kontrol yada yapay zekanın daha tam olgunlaşmaması ile dengeliyor insansız sistemler. yani hala bu işin gelişmesi gerekiyor ve bunun tek çözümü sürekli her duruma göre uçuş planlamaları yapmak. hedef uçaklara yada insanlı uçaklara karşı avcı uçuşları düzenlemek sürekli dog fight eğitimleri ile geri dönüş sağlamak. en önemlisi bir yapay zekanın 3d uzay da rakibini nasıl teşhis takip ve hem savunma hem saldırı modlarını en uygun bir şekilde sergilemesi gerektiğine karqar vermesidir. birde 360 derece takip ve algılama sistemleri olmalı radarlar aviyonikler uydu haberleşme sistemleri füze veri bağı gibi. ve tüm bunları işleyecek güçlü bilgisayarlar uçakta olmalı