Sn korsan2,
bu motorda F16 motorunda olan tüm teknolojiler küçük ölçekli haliyle çalışacak.
TF6000’de ve TF10000’de kullanılan teknolojiler, f110GE132 ve f119 motorlarında kullanılan teknolojiler ayarında. Bizim şu anda kullandığımız f110’lardaki teknolojiden daha ileride.
Önce jet motorunun çalışma prensibini iyi anlamak lazım.
Motorun önündeki fanı ve kompresör kesimini, arkada dönen türbin sürer.
Motor çoğunlukla “Single-Spool” veya “Twin-Spool” konfigürasyonundadır.
Motordan daha fazla güç almak için ve daha ekonomik olmasından ötürü, modern jet motorlarında “twin-Spool” konfigürasyonu kullanılır. LP türbini öndeki fanı ve LP kompresör kesimini sürer. HP türbini ise HP kompresör bölümünü sürer.
Bu iki bölümü süren şaftlar birbiri içerisine yerleştirilmişlerdir. Ve çok komplike mühendislik ister.
Bizim f110 olsun, f404 olsun, TF6000 olsun; bu tip modern motorlar twin-spool konfigürasyonunda motorlardır. Bu iki şaft ters yönde döndüklerinden sarsıntı ve jiroskopik anomalileri de ortadan kaldırırlar.
Modern jet motorunu çalıştırmak için genelde APU (yardımcı güç ünitesi) kullanılır. Büyük çoğunlukla bu, ufak bir jet motorudur. Bu motor HP türbinini çevirir ve motora “start” verir.
Motorun içinden geçen hava ile dışından geçen hava oranına bypass oranı denir. F110’da ki bypass oranı 0.76:1 dir. Yani motor içinden geçen her 1kg hava için 0.76 kg hava da motor etrafından geçer.
TF6000’de bypass oranı 1.08:1 dir. Yani motor içinden geçen her 1kg hava için 1.08 kg hava motor etrafından dışarı atılır. Bu da yaklaşık olarak TF6000’in toplam itkisinin %40’ını oluşturur. Bu hava daha soğuk olduğu için nozülden çıkan sıcak havayı kamufle etmede kullanılır.
LP türbininin yeterli havayı içeri alacak şekilde fanı ve LP kompresör kesimini çevirmesi gerekir. Bunun içinde HP türbin hava giriş ısısı yüksek olmalıdır. İşte 3’üncü nesil tek kristal bıçaklar burada elzemdir. HP hava giriş ısısını yükselttiğinizde, hem itki verimini arttırır hem de yakıt sarfiyatını düşürürsünüz. TF6000, bu şekilde tasarlanmış bir motor işte. F110’a tam zıt mantıkla. TF35000’de bu mantıkla üretilecek. Bu şekilde hem modern hem de ses ve ısıl izi düşük bir motor ortaya çıkacak.
https://www.geaerospace.com/sites/default/files/t901-what-is-a-spool.pdf