Mig-25: SR71’i yakalayan uçakNATO KOD ADI FOXBAT
Mikoyan-Gurevich tasarımı MiG-25 (NATO kod adı "Foxbat") gökyüzüyle 1964 yılında buluştu. 6 yıl süren test ve geliştirme çalışmalarının ardından uçak 1970’te hizmete girdi. Maksimum güçle ses hızının 3,2 katına ulaşabilen Mig-25, çok yüksek irtifalarda hızla çıkabiliyordu. Ama daha önemlisi, gelişmiş hava-hava füzeleriydi. Tasarımı, performansı ve silahları ile 1970’lerde çoğunlukla Amerikan F-15 uçaklarıyla karşılaştırılmaya başlanmıştı.
YÜKSEKTEN UÇMAK İÇİN TASARLANDI
Mi-25, yüksek hızlara çabuk çıkma ve yüksek irtifaya ulaşmasına çok güçlü olan Tumansky R-15(B) turbojet motorları yardımcı oluyordu. Ancak bu motorlar fazla yakıt harcıyordu. Bu nedenle Mig-25’in daha fazla havada kalabilmesi için hız limiti 2,5 Mach ile sınırlandırılmıştı. Yüksekte stabil bir uçuş sunan Mig-25’i alçaktan uçurmak tehlikeliydi. Birçok kontrol sorunu yaşanmıştı.
Uçağın harekat çapı 300 kilometreydi. Maksimum menzil ise ses altı süratlerde 1200 kilometreye kadar çıkabiliyordu. Uçağı Japonya’ya katıçan Pilot Belenko’nun yakıtı bitmiş ancak dikkatli bir planlama ile Mig-25’i indirmeyi başarmıştı. İniş sırasında telsiz konuşması yapamadığı için kalkışta olan bir sivil yolcu uçağını adeta sıyırmış, pist dışındaki toprak alanda durabilmişti.
Bu kaçış hikayesi, Sovyetler tarafında tam bir hayal kırıklığı yaratmıştı. Hemen yeni bir Mig-25 modeli geliştirilmesi için çalışmalar başlatıldı. Mig-25PD olarak adlandırılan modelde RP-25 Saphir radarı kullanıldı. Kızılötesi arama ve takip sistemleri ve daha güçlü motorlar uçağın artılarıydı. İlk imal edilen 370 adet Mig-25P modeli, PD’ye yapılan değişiklerle yükseltildi.
KIRILAMAYAN REKOR
Servis irtifası 90 bin feet yani 27 bin metreye kadar olan uçağa özel bir modifikasyon yapıldı. 31 Ağustos 1977’de Mig’in Baş Test Pilotu Alexander Fedotov, 123,523.58 feet (37,650 metre) çıktı. Halen bu rekor Rusların elinde.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Uçuş Ekibi: 1 pilot
Gövde Uzunluğu: 14,01 metre
Yükseklik: 6,10 metre
Kanat Alanı: 61,40 metre kare
Boş Ağırlık: 20,000 kg
Maksimum Kalkış Ağırlığı: 36,720 kg
Motor: 2 adet Tumansky R-15B-300 motoru
Motor İtiş Gücü: 73,5 kN
En Fazla Hız: 3,470 km/saat
En Fazla Menzil: 1,730 km
Servis İrtifası: 20,700 metre (4 füze ile birlikte)
Tırmanış Oranı: 208 metre/saniye
20 bin metreye çıkış süresi: 8 dakika 54 saniye
Silahlar: 2 adet radar güdümdü R-40R füzesi, 2 adet kızıl ötesi güdümlü R-40T
Radar: RP-25 Smerch Radarı ve RV-UM veya RV-4 Radar Altimetresi