Valla hocam bana sorarsanız ben Jf-17T'den ise Hürjete ef-2000 veya rd-93/ws-13 motoru takarım F-16'ya takacağım aesa radarını taşıyabilecek şekilde tasarlarım. Yerli Cft + dorsal spine içine entegre ew vs. eklerim. Zaten kendi mühimmat ailemde var. Emin ol Jf-17'den daha iyi bir uçak olur. E şimdi ben zaten kendi gariban savaş uçağımı yapabilecekken neden Pakistan uçağına uçağın kalbini verip adama uçak sattırayım ? Enayimiyim ?
Kısa vadede motor temin edebilirsek Hürjetin çift motorlu bir versiyonunu gelişirip oldukça iyi bir uçağa sahip olabiliriz.
Yapılabilir ama fayda/kazanç oranı bence düşük olur hocam. Evet çift motorlu bir uçak bizim için iyi olur. Ancak Hürjeti çift motorlu yapmak sıfırdan hürjeti tasarlamak anlamına gelir çünkü. Uçağın gövdesi büyüyor, büyüyünce kana açıklığı burun çapı vs. çoğu şeyi değişmesi gerekiyor. E o kadar büyük uçağa radarıda ona göre çok modüllü tasarlamak lazım. vs. İşin sonuna bakılınca ele stealth olmayan 2x 90 kn motorlu bir mmu kalıyor.
Bence mmu'ya yoğunlaşıp gerekliyse eğer ikinci el f-15 alıp ambargo yersek yerli yedek parça üretmeye çalışmak daha mantıklı.
Ama tek motorlu bir muharip hürjet stealth olsun veya olmasın gerçekleştirilmesi çok daha kolay bir iş. Özgür projesindeki yerli görev ve uçuş bilgisayarını, ekranları, radarı vb. bir çok parçayı kullanabiliriz. Çünkü proporsiyonlar uyuyor. Yani zaten elde şeker, un herşey var.
Diğer yandan bakın burası çok önemli bizde genellikle Çift Motor = Daha iyi avcı anlamına geldiği sanılıyor. Tamamiyle yanlış diyemem ama genelde yanlış.
Neden ?
Çift motorun bir savaş uçağına kattığı 3 bariz özellik var. 1- Uzun Menzil, 2. Daha fazla silah yükü, 3. Daha güvenli uçuş. (biri arıza yaparsa diğeri var.)
Ama bu daha iyi dogfight demek olmuyor genelde. Uçak tek motorlu olunca öz ağırlığı da az oluyor ve itki ağırlık oranı çift motorlu bir uçaktan fazla olabiliyor. Böylece çok daha agresif ve hareketli olabiliyor. Mesela çift motorlu uçağın burun koni çapı daha fazla olduğundan daha fazla modül alabiliyor. Bu radar menzili açısından bu uçakları önde gösteriyor. Ancak çift motorlu uçak stealth değilse rcs'si en az 5 m2 den başlıyor. Tek motorlu uçak daha düşük rcs'li oluyor ve benzer aesa teknolojisinde birbirlerini yine aynı menzillerde tespit ediyorlar.
İşin bam teli noktası ve hürjet özelindeki noktası şudur ki ; bizim hürjeti satacağımız ülkelerin uçaklarının çok uzun menzilli olması veya çok fazla silah taşımasına gerek yok. Zaten akıllı mühimmatlar çok fazla silah yükünü gerekli kılmıyor artık. Maliyet çok daha önemli.
Arkadaşlar Blok 70 modernizesi F-16'ları stealth özellik dışında Jsf seviyesine çıkartmayı hedefleyen bir modernizedir. Bu uçağı ezmek imkansız olmasa da zor. 3 çıkar yolu var.
1- Stealth uçak.
2- Ef-2000 TH3.
3- Tüm F-16'ları Blok 70 seviyesine yerli olarak yükseltmek ve sayısal olarak daha fazla modernizeli F-16 sahibi olma avantajını kullanmak.
Sn Battlestar,
3üncü şıkla ilgili olarak; tüm f16 ları Blok 70 seviyesine yerli olarak yükseltmeyi yapabilme iznimiz var mı?
F16’ların kontratlarında uçağa kaç sene dokunamıyoruz belli mi? Ben bir yerlerde 25 ya da 30 yıl LM’den izinsiz vida bile değiştiremiyoruz olarak okumuştum. Sizin bu konudaki bilginiz nedir?
Bilmiyorum. Ben 30 ve 40'larda sorun olmayacağını 50'lerde belki 50+'larda da izin veremeyebileceklerini düşünüyorum. Genelde ne eklemek istersek bildirip ekliyoruz. Ancak Aesa radar çok büyük güç çarpanı ne derler bilmem. Ama sorun çıkacağını da sanmam. Keza biz aesa takarsak yunanda viper modernizesi ister. Veya onlar viper yaparsa bizimde durumu eşitlememiz Amerikanın Türk-Yunan politikasına uygun bir hamle olur.