Astalavista XavanteBrezilya Hava Kuvvetleri için gerçekleştirdiği otuz dokuz yıllık hizmet hayatından sonra Brezilyalı AT-26 Xavante hafif muharip jetleri gökyüzüne veda etmeye hazırlanıyor.
2 Aralık tarihinde Askeri Havacılık Tarihi için önemli bir olay tarihi kayıtlara geçecek ve Natal üzerinde son bir sorti uçuş gerçekleştirecek olan son AT-26 Xavante jubilesini yapmış olacak. 1974′te operasyonel hayatına başlayan uçaklar toplamda otuz dokuz yıllık bir hizmetten sonra Brezilya Hava Kuvvetleri’nden tamamen ayrılmış olacaklar.
1974 ile 2004 yılları arasındaki Brezilya Hava Kuvvetleri pilotlarının eğitim safhasında kullandıkları hafif muharip jetler, İtalyan Macchi 326 modelinin Brezilya‘ya özel bir sürümü olarak EMBRAER EMB 326 olarak Brezilya‘da üretilmiş ve bu yönüyle Brezilya‘da üretilen ilk jet olmuştur. Toplamda 182 adet üretilen EMB 326 ya da MB326 GC, altı adedi Togo’ya, on adedi de Paraguay’a olmak üzere ihraç edilerek, aynı zamanda Brezilya‘nın ihraç uçakları arasında yerini alabilmiştir. Falkland savaşında Brezilya tarafından Arjantin Donanması’na kullanması için verilen on dokuz adet uçak da düşünüldüğünde Güney Amerika tarihinde de stratejik bir öneme haiz olmuştur denebilir.
Brezilyalı eski bir kızılderili kabilesinin adını yaşatmak üzere AT-26 Xavante olarak adlandırılan uçak görev süresi boyunca Jambock, Pif-Paf, Jaguar, Panther, Arrow, Dragon, Alouette, Joker, CentauRus, Poker, Pacau gibi filolarda yer almıştır. Brezilya Hava Kuvvetleri tarafından keşif/gözlem uçağı olarak da kullanılmış ve bu konseptte görev yapan Xavante’lere Reconnaisance kelimesinden yola çıkılarak RT-26 Xavante adı verilmiştir. Ayrıca Brezilya 2000′li yıllarda, MB326 modelinin Güney Afrika türevi olan Atlas Impala modelinden de yedek parça kaynağı olarak 14 adet ithal etmiş ve kullanmıştır.
Xavante’lerin yerini Embraer üretimi Super Tucano’lar alacak.
Tevfik Uyar
Xavante’lerin görev yaptığı Brezilya Hava Kuvvetleri filoları.
http://www.savunmasanayi.net/astalavista-xavante/astalavista-xavante/