Anket

Sizce Yerli Savaş Uçağımız Nasıl Birşey Olacak?

Tamamen özgün bir tasarım olacak. Hiçbir uçağa benzemeyecek.
80 (41.2%)
Güney Kore ile ortak olarak KFX'i millileştireceğiz.
17 (8.8%)
SAAB ile ortak stealth bir uçak geliştireceğiz.
40 (20.6%)
F-16 tecrübemizi kullanarak gelişmiş bir F-16 yapacağız.
25 (12.9%)
Projeyi rafa kaldırıp ABD'den uçak alacağız.
17 (8.8%)
Başka bir düşüncem var. Aşağıya yazıyorum.
15 (7.7%)

Toplam Oy Verenler: 194

Gönderen Konu: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi  (Okunma sayısı 1029358 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1534
  • 134
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3240 : 29 Aralık 2022, 00:27:10 »
EFE alabilselerdi bari. Bizi bağımlı kılmak dışında pazarımızın da ABD vizesiden geçmesi demek bu
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 00:31:30 Gönderen: mehmet05 »

Çevrimdışı tumucin

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2328
  • 24
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3241 : 29 Aralık 2022, 00:35:36 »
yalan haber sitenin uydurmasi

ardan zentürk  öyle demiyor  TF-X motorunu Tei kendi yapacagini söyledi

https://www.youtube.com/watch?v=HtStZ_s2qQc

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3242 : 29 Aralık 2022, 03:15:26 »
TFX için F110GE129E motorunu üretecek TEİ. Bu motorlar şu anda F15EX’i uçuruyor.
Bu motorun kuru itkisi 16700lbf. EFE modelininki ise 19000lbf.
Bizim uçak büyük. Bu uçağı supercruise ile uçuracak motorun 24000 ile 27000lbf arası kuru itkiye sahip olması lazım.

-5inci nesil uçak olarak supercruise yapabilmeliydi uçak.
-5inci nesil uçaklarda olması gereken lazer ve mikrodalga gibi “directed energy weapons” ve Aesa radarlarına güç yetiştirecek motor lazımdı.
-5inci nesil uçağın motorunun da Stealth olması gerekirdi.

Bu üç ana özellikten yoksun olacak ilk birkaç filo. Bunlar, F15EX lerden hallice, RCS değeri düşük, modern aviyonikli ve belkide dünyanın en iyi 4.5 nesil uçağı olacaklar. Tek tesellimiz bu.

Bu arada TRMotor ve TEİ özgün motoru geliştirip seri üretime alacak. Bu motorlarla TEİ, özgün motoru adam etmek için bayağı bir zaman kazanmış oluyor. İnşallah TEİ elini çabuk tutar ve 2027de ilk motorları uçağa entegre etmeye başlar. Bunu becerirlerse 2030’dan sonra seri üretim başlayabilir.
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 03:19:35 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3243 : 29 Aralık 2022, 03:39:45 »
TFX’in motor işinde bir enayilik var gibi görünüyor. Diğer forumlardaki paylaşımlardan yola çıkarak;
TEİ, GE ile anlaşarak çok yüklü adette f110GE129 motorunu Türkiye’de üretim planlamasına başlamış.
Demekki özgün motor bayağı gecikecekki, arayı 4.5 nesil uçakla dolduracaklar.

RR/Kale işi belki de olmayacak. TRMotor/TEİ bu işi tek başına yürütecek.


Yasar ustad,
GE den f110GE129 almak yerine YF120  isteseydik  verirlermiydiki, tamda bizim istedigimiz motor.kaldiki bu motor kullanilmiyor sanirim YF23 icin uretilmis sanirim... kuru itki 23bin ltf artyanici ile  35 lft..
YF120 motoru GE’nin, F119 motoruna karşılık yaptığı bir motor. Kuru itkisi neredeyse 2500lbf daha düşük ama aynı by-pass oranına sahip bir motor. Hatta düşük basınçlı türbin kademesi bile F119 gibi ters yöne dönüyor. Bizim uçağa bazı değişikliklerden sonra uyabilirdi. Ancak GE’nin bu motorun geliştirme finansmanını nereden sağladığı önemli. Devlet finansmanı varsa bize veremezler. Sanki vardı diye anımsıyorum. Sonra ABD teknolojisi bu kadar ileri ve bize bir ölçüde yabancı bir motorun know-how’ını rahatça TEİ’ye aktarılmasına izin vermeyebilir.
Yf22 ve YF23 uçaklarını 1.4 ve 1.6 mach supercruise hızına çıkarmaya yeten motorlar bunlar. Alabilsek işimizi görecek ve de bizim uçakları istenen verilere ulaştırabilecek motorlar.
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 05:25:32 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3244 : 29 Aralık 2022, 03:47:00 »
TFX’in motor işinde bir enayilik var gibi görünüyor. Diğer forumlardaki paylaşımlardan yola çıkarak;
TEİ, GE ile anlaşarak çok yüklü adette f110GE129 motorunu Türkiye’de üretim planlamasına başlamış.
Demekki özgün motor bayağı gecikecekki, arayı 4.5 nesil uçakla dolduracaklar.

RR/Kale işi belki de olmayacak. TRMotor/TEİ bu işi tek başına yürütecek.

Yaşar Üstadım, bu müthiş bir haber değil mi? f110GE129 işimizi çözebilecek mi? Malum sanırım isterler ile arada biraz fark var. Bir de Hürjet başta olmak üzere başka yerlerde kullanabilir mi?
Haber en azından olumlu yanı olan bir haber. TEİ üzerindeki baskıyı azaltıyor bir süre için.
Özgün motorlar gelinceye kadar,  4.5 nesil uçak yapmamıza olanak verecek bu motorlar.

F110 motoru Hürjet’e çok büyük gelir. Hem ebat olarak hemde güç olarak bir sınıf yukarıda.

Hürjet’e uyacak Batılı motor f404, f414 ve EJ200. Daha büyüğü olmaz. Ayrı bir uçak yapmamız gerekir.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3245 : 29 Aralık 2022, 03:50:46 »
Bu arada bir haber daha:
Hürjet’in motoru hala gelmemiş. Temel Kotil, GE’nin CEO’sunu arayıp epeyi ağır konuşmuş. Ocak ayında ancak teslim edebilecekler Hürjet motorunu; o da ellerindeki başka bir uçak için yapılan motoru bize yönlendirerek.
Başkasının aletiyle gerdek böyle oluyor işte!
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 05:26:50 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2786
  • 265
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3246 : 29 Aralık 2022, 05:44:50 »
Bu arada bir haber daha:
Hürjet’in motoru hala gelmemiş. Temel Kotil, GE’nin CEO’sunu arayıp epeyi ağır konuşmuş. Ocak ayında ancak teslim edebilecekler Hürjet motorunu; o da ellerindeki başka bir uçak için yapılan motoru bize yönlendirerek.
Başkasının aletiyle gerdek böyle oluyor işte!

Bence, vermeye niyetleri varsa bile, geciktirdikçe geciktirirler o motoru. İş ki 18 Mart günü uçup, hükümetin seçim propagandasına vesile olmasın!  ;D Vermeye niyetleri yoksa zaten hiç gelmez o motorlar.

İyi de, bu motorlar zaten teslim edilmemiş miydi? Öyle bir açıklama hatırlıyorum. Altay rezilliğini tekrarlamaktan zevk mi alıyorlar? Ellerinde teslim edilmiş hazır motor yoksa, uçağı neden F404 üzerinden tasarladılar?
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 05:50:41 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1534
  • 134
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3247 : 29 Aralık 2022, 06:03:57 »
Bu arada bir haber daha:
Hürjet’in motoru hala gelmemiş. Temel Kotil, GE’nin CEO’sunu arayıp epeyi ağır konuşmuş. Ocak ayında ancak teslim edebilecekler Hürjet motorunu; o da ellerindeki başka bir uçak için yapılan motoru bize yönlendirerek.
Başkasının aletiyle gerdek böyle oluyor işte!

18 Mart'ta uçuşa yetismezse o uçak, Temel Kotil hamsi paluğu gibi hop hop oynar artık. Ama cidden yazık akıllı olan 1 yıl öncesinden prototipleme yeter motoru alıp kenara koyardı, siyasi durum malum. Bu işlerin şirket yetkililerini aşan durumlar olduğunu çoktan tecrübe etmiş olmalıydı. Kaldı ki zaten 1-2 senedir bizi geciktirmek için malzeme teslimini süründürüyorlar diyen de kendileri. En azından 1-2 EJ-200 atar insan kenara hem bize hem yabancı müşterilere alternatif olsun, bununla da geliştirilsin diye

Çevrimdışı DoganTuran

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 630
  • 104
  • DefenceTurk.com
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3248 : 29 Aralık 2022, 10:38:34 »
Günaydınlar,
F110 motorunun, lisans altında üretim haberine bende denk geldim ancak şu ana kadar teyit alamadım.

Olasılıklar; MMU dizayn, TEİ ve TAi tecrübesini, proje uygulama hızını ve kalitesini görünce, uçağın üretimine kesin gözüyle bakıp, motor teminini belli sayılarda dahil edip, Uçağın donanım ve kabiliyetini kontrol amaçlı güdülemiş olabilirler.

Diğer seçenek; TEİ bu motoru çok iyi bildiğinden ve metalurji'de tecrübe kazandığından vede Tf-10.000 motorunu tasarlayıp üretimindeki süreci artık ön görebildiğinden, bazı geliştirmeler yaparak F-110T olarak üretebilir ve Yerli motor için Tf-10000 den sonra hem ciddi tecrübe olur hem de yapılan bazı değişiklikler ile MMU'nun ilk partileri için gerekli isterleri kısmen sağlayabilir.

Son olasılık; Tamamen asılsız haber de olabilir ki şuana kadar teyitlemediler.

Kanaatim 2. olasılık olma ihtimali yönünde.

Ek;
Hürjet motoru, yapılan anlaşma gereği en geç Ocakta gelmesi gerekir. Gelmez veya vermez ise Hürjet hangarda kalır...
Bu olasılık var mı? Kanaatim motoru teslim edecekleri yönünde. Hürjet eğitim uçağı olarak üretilgi sürece sorun olmayacaktır ki sadece HKK'nın ciddi eğitim uçağı talebini unutmamak lazım.

Sonra ne olur dersek; Bu zaman zarfında Tf-10.000 motoru (Tf-6000'nin art yakıcılısı) geliştirilmiş olacaktır. F-404 17-19000p. iken Tf-10000 nasıl olacak dersek de; Tf-10000, Tf-6000 motorunun Art yakıcılı versiyonu ve Tf-6000p itkisi minimum olasılığın minimumu... Yani Tf-6000 den 8000p çok rahat alınabilecek durumda. Tıpkı 1400p yolaçıkıp 1575p statik itki alınması gibi.

Bu açıdan, TEİ Tf-6000 motorunda bazı çok yeni teknolojileri denediğini de belirterek, Tf-6000 işin sonunda 8000-8500p itki bir motor (KE ve A-3 için) ve bunun Art yakıcılısınında 17-18000p görmesi çok olası Hürjet için.
« Son Düzenleme: 29 Aralık 2022, 10:55:32 Gönderen: DoganTuran »

Çevrimdışı putty

  • 2023 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2874
  • 297
Ynt: KAAN 5. Nesil Savaş Uçağı Projesi
« Yanıtla #3249 : 29 Aralık 2022, 10:41:03 »
TFX e motor veren Amarika nın Hürjet de eğitim uçağı şartı koydu iddiası çok komik değil mi.
Rusya Ukrayna savaşının çözümü bağımsız Kırım devletidir.