Gönderen Konu: TEİ MOTOR PROJELERİ  (Okunma sayısı 170130 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2787
  • 265
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #830 : 29 Ağustos 2023, 22:15:42 »
bir de çalışma koşulları varsayımsal hallerin çok dışında, zaten ısı yeterince yumuşatıyordur malzemeyi.

Çekme gerilmesi testleri çalışma sıcaklığında yapılmış. Yani en az 1500 derece sıcaklık altında.

Çevrimiçi mehmet05

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 1535
  • 134
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #831 : 29 Ağustos 2023, 22:23:29 »
bir de çalışma koşulları varsayımsal hallerin çok dışında, zaten ısı yeterince yumuşatıyordur malzemeyi.

Çekme gerilmesi testleri çalışma sıcaklığında yapılmış. Yani en az 1500 derece sıcaklık altında.

Bence o ısıda metal yorgunluğu olmaz zira, malzeme stres olmayacak kadar yumuşuyordur

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2583
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #832 : 29 Ağustos 2023, 22:46:36 »
Arkadaşlar bir soru sorucam

Bu hareketli tribün bıçakları sonuçta havayı çekip biryerden başka yere verip itki oluşturuyorsa...

Peki bu esnada yüksek hızla çekilen hava, tribün bıçaklarında sürtünme oluşturuyor mu oluşturuyorsa parçada aşınmaya sebeb oluyor mu?sonuçta baya bir yüksek devirde dönen parçalar var.

Yani motorun ömrünü sadece sıcak soğuk eksiltmiyordur .

Bilenlere sormak isterim sn Yaşar, Merzifonlu, Selçuk koçak ve diğer arkadaşlar...


Bileniniz varsa cevap verebilecek sevinirim
« Son Düzenleme: 30 Ağustos 2023, 01:32:29 Gönderen: Denizci16 »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #833 : 30 Ağustos 2023, 02:26:35 »
Sn Merzifonlu,
Metal alaşımların Kopma direncini fazla önemsememek lazım.

Kopma veya gerilme direnci önemli değil ise neden çok önemli bir ilerleme imiş gibi paylaştılar?

Her neyse, ben hesabımı, kopma direncindeki artışın, creep direncine ve/veya yorulma direncine bire bir katkısı varmış gibi yaptım. Bu varsayım yanlış ise yaptığım hesap elbette ki geçersizdir.

Katkı, varsaydığım gibi bire bir ise, tek kristaldeki bu kadarcık iyileştirme bile motorun performansını çok artırıyor.

Sen de haklı olabilirsin, sonuçta bunlar basit metaller değil, bir de çalışma koşulları varsayımsal hallerin çok dışında, zaten ısı yeterince yumuşatıyordur malzemeyi. Amatör hukukçu bakışı ama o ısıda yumuşayan malzeme kolay kolay metal yorgunluğuna maruz kalmaz.
Sn mehmet05,
Tam düşündüğünüzün tersine, ısı yükseldikçe ve malzemenin platisize olması artıkça “Creep” ile oluşan deformasyon, kristal bıçakları ters yönde etkiler.

Konuyla ilgili yapılan bir test prosedürünün sonuçları aşağıda: Savaş uçağı gaz türbinlerinde kullanılan Nikel alaşımlı superalloy tek kristal bıçaklarda hava ve yüzey kaplamalı soğutma yöntemleriyle elde edilen daha düşük bıçak yüzeyi ısılarına rağmen ısıl farklılık arttığından, creep ve metal yorulması tesbit edilmiştir deniyor

Quote:
We studied the micromechanics of the high temperature creep, plasticity, and damage accumulation in single crystal nickel base superalloy. These alloys are used in turbine blade and vane applications in advanced commercial and military gas turbines and in the turbopumps for the space shuttle main engines. Significant progress in airfoil design led to development of thin hollow air-cooled and film-cooled blades reducing the alloy temperature. However, this process causes high temperature gradients in the blade making local creep and thermo-mechanical fatigue (TMF) a problem that is crucial in the proper blade damage tolerant design (Cowles, 1996).
Unquote.

Quote:

Creep is a type of metal deformation that occurs at stresses below the yield strength of a metal, generally at elevated temperatures.
Unquote.

Creep ve metal yorulması ısı yükseldikçe artar. Bu aynı zamanda metal üzerindeki mekanik ve fiziksel yüklere de bağlıdır; ve kümülatif bir etkisi vardır.
« Son Düzenleme: 30 Ağustos 2023, 02:46:11 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #834 : 30 Ağustos 2023, 02:41:48 »
Arkadaşlar bir soru sorucam

Bu hareketli tribün bıçakları sonuçta havayı çekip biryerden başka yere verip itki oluşturuyorsa...

Peki bu esnada yüksek hızla çekilen hava, tribün bıçaklarında sürtünme oluşturuyor mu oluşturuyorsa parçada aşınmaya sebeb oluyor mu?sonuçta baya bir yüksek devirde dönen parçalar var.

Yani motorun ömrünü sadece sıcak soğuk eksiltmiyordur .

Bilenlere sormak isterim sn Yaşar, Merzifonlu, Selçuk koçak ve diğer arkadaşlar...


Bileniniz varsa cevap verebilecek sevinirim
Sn Denizci16,
Doğru düşünüyorsunuz ve de önemli bir noktaya parmak bastınız.
Bilhassa ilk kalkışta dışarıdan alınan yoğun havanın içerisinde yağmur suyu, tuz ve mineraller, toz gibi bıçak ömürlerini azaltan parçacıklarda vardır. Havanın kendi yoğunluğu da büyük etkendir. Onun için bu parçalar belli standartlara göre ve belli aşınma dirençlerine göre üretilirler.
Su olsun , diğer parçacıklar olsun bunlar yanma odasında çok yüksek ısılarda (en dayanıklı metal alaşımların bile eriyebileceği ısılarda) buharlaşır ve yanıp yok olurlar. Türbin kanatları üzerinde bu sıcak havanın yarattığı sürtünmeden ötürü bir aşınma olacaktır. Onun için ve de Creep ile oluşan deformasyondan ötürü bu bıçaklar belli aralıklarla kontrolden geçirilir ve gerektiğinde değiştirilirler.

Çevrimdışı Yasar

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 3702
  • 361
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #835 : 30 Ağustos 2023, 03:04:04 »
Alıntı
Kopma veya gerilme direnci önemli değil ise neden çok önemli bir ilerleme imiş gibi paylaştılar?
Sn Merzifonlu,
Bir malzeme üretiyorsanız belli bazı standartlara uygun üretmeniz gerekir. Bunun için testlere maruz tutarsınız malzemeyi. Bu testlerden biri de kopma direnci testidir. Sağlam bir bıçak yapıp yapmadığınızı belirler.
Ancak kullanıma dönük olarak kopma direncinin belli bir noktadan sonra metal alaşımların Creep ve metal yorulmasını etkilemediği belirlenmiş. Yani malzeme sağlam ama kristal bıçakların asıl düşmanı olan Creep ve metal yorgunluğuyla belli bir noktadan sonra doğrudan bir bağlantısı pek yok. İşte onun için uçağı ve o uçağı uçuran motoru yaptıktan sonra çalıştırıp uçurmak önemli. Testlerde düzgün olsa da istenilen değerleri kullanım sırasında alabilecekmiyiz? O önemli.

Bizim yaptığımız bıçakların kopma direnci ithal bıçaklardan %25 daha iyi olabilir. Mükemmel bir iş başarmışlar. Bıçaklar sağlam. Ama bu değerler, bıçakların Creep ve metal yorulmasını belli bir seviyeden sonra, kayda değer oranda etkileyip değiştirmiyor. Hatta extrem durumlarda ters yönde etkileşim mümkün oluyor.
« Son Düzenleme: 30 Ağustos 2023, 14:41:29 Gönderen: Yasar »

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2787
  • 265
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #836 : 31 Ağustos 2023, 18:26:37 »
Haydi gözümüz aydın forum ahalisi! TF6000'in soğuk sektöründe, 2 kademe LP türbini ve 6 kademe HP türbini var. (Dakika 1:35)

Yani F110 motorundaki gibi 9 kademe HP türbini yok. Modern bir tasarımı var motorumuzun.

https://twitter.com/gooksel/status/1697185139854291402

« Son Düzenleme: 31 Ağustos 2023, 18:31:34 Gönderen: Merzifonlu »

Çevrimdışı Denizci16

  • DefenceTurk
  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 2583
  • 74
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #837 : 31 Ağustos 2023, 21:45:15 »
Haydi gözümüz aydın forum ahalisi! TF6000'in soğuk sektöründe, 2 kademe LP türbini ve 6 kademe HP türbini var. (Dakika 1:35)

Yani F110 motorundaki gibi 9 kademe HP türbini yok. Modern bir tasarımı var motorumuzun.

https://twitter.com/gooksel/status/1697185139854291402

Galiba sizin söylediğinizden anladığım bu motor 10000 lb'nin üstüne çıkabilir..

Çevrimdışı Merzifonlu

  • 2021 Yılın Üyesi
  • DefenceTurk
  • *****
  • İleti: 2787
  • 265
  • DefenceTurk.com
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #838 : 31 Ağustos 2023, 23:21:07 »
Galiba sizin söylediğinizden anladığım bu motor 10000 lb'nin üstüne çıkabilir..

Hayır, anlaşılması gereken o değil.

Anlaşılması gereken şu: Biz, ölçeği küçülterek, F110'u bire bir kopyalamadık. Özgün bir motor tasarladık. Modern standartlarda türbin tasarlayabiliyoruz, en azından motorun soğuk sektöründeki türbinlerini.

Umut verici bir başlangıç oldu, benim gözümde.

Çevrimdışı M.B.T

  • DefenceTurk
  • *
  • İleti: 459
  • 27
Ynt: TEİ MOTOR PROJELERİ
« Yanıtla #839 : 01 Eylül 2023, 00:48:35 »
TEI, Türkiye'nin en güçlü milli havacılık motor ailesi TEI-TF6000/TEI-TF10000'in üretilen parçalarını ilk kez #TEKNOFEST Ankara kapsamında sergileyecek.

İlk turbofan motorumuzun "ilk dönen parçaları" ilk kez sergilenecekmiş...
Evet vardı ve foto cektirmediler.Bir tane video var resimlerin içinde bulursam az birşey görünüyordu.